Hej!
Jag har idag upptäckt att det på mindre än 24h bildas en liten pöl med vatten (som en femkrona, för er som minns hur svenska mynt ser ut) precis under trycktvakten vid det till bostaden inkommande vattnet.
Badrummet, där vattnet kommer in, är seriöst renoverat -18, och i samband därmed ska vakten ha bytts. Arbetet utfördes av rörmokare.
Vi ska imorgon bege oss norrut för att fira jul, och kommer hem nästa helg. Att få tag i en röris nu känns i princip omöjligt. Visst, vi kan slå av pumpen medan vi är bortresta. Det borde väl sänka risken för vattenläcka av större dignitet?
Men, om vi inte ska pröjsa jouravgifter och jaga röris i halva Mellansverige lär vi inte få hit någon förrän i mitten av januari.
Är det någonting jag vågar röra på egen hand? Tips mottages tacksamt!
Jag har idag upptäckt att det på mindre än 24h bildas en liten pöl med vatten (som en femkrona, för er som minns hur svenska mynt ser ut) precis under trycktvakten vid det till bostaden inkommande vattnet.
Badrummet, där vattnet kommer in, är seriöst renoverat -18, och i samband därmed ska vakten ha bytts. Arbetet utfördes av rörmokare.
Vi ska imorgon bege oss norrut för att fira jul, och kommer hem nästa helg. Att få tag i en röris nu känns i princip omöjligt. Visst, vi kan slå av pumpen medan vi är bortresta. Det borde väl sänka risken för vattenläcka av större dignitet?
Men, om vi inte ska pröjsa jouravgifter och jaga röris i halva Mellansverige lär vi inte få hit någon förrän i mitten av januari.
Första steget är att ta reda på exakt var det läcker, om det är otät gänga/gängtätning eller om det läcker genom metallen.
Det kan man göra genom att linda toa-/hushållspapper "hårt" runt där det läcker. Papperet blir blött där läckan finns.
Det kan man göra genom att linda toa-/hushållspapper "hårt" runt där det läcker. Papperet blir blött där läckan finns.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Om jag förstår det rätt, så är det eget vatten med pump. Bara stänga av pumpen, öppna vattenkranar så trycket går till noll. sen åka på julfirandet och ta hand om det efter helgerna. Så att börja söka var det läcker nu kan du vänta med. GOD JUL på er.K Kardan79 skrev:Hej!
Om det är ett badrum och det läcker en femkrona på ett dygn så gör det väl inget att vänta till mitten av januari med rörisen?
Däremot bör du absolut stänga av pumpen innan du reser bort, om någoting skulle gå sönder ordentligt.
Däremot bör du absolut stänga av pumpen innan du reser bort, om någoting skulle gå sönder ordentligt.
Jag utgick, kanske felaktigt, från att det läcker i gängen. Ska försöka följa ditt tips, men risken är att hela pappret helt enkelt blir blött. Gör ett försök.Demmpa skrev:
Helt rätt uppfattat.J jonaserik skrev:
Det var så jag tänkte jag med.
Ett par toalettspolningar så är trycket sedan rätt obefintligt, om pumpen är av.
Så är det.tommib skrev:
Tyvärr pågår en utdragen badrumsutbyggnad, varför vi saknar ytskikt i halva badrummet (lämnade våtrumsmatta och -tapet för att kunna använda badrummet så länge som möjligt). Om det saknas tryck borde det dock inte vara något problem.
Jag hade ju dock helst velat avhjälpa problemet.
Kondens är det i vart fall inte.Demmpa skrev:
Vid kondens har vi alltid vatten lite överallt under rören.
Vi har, såvitt jag och sambon kan minnas, inte tidigare noterat den här typen av lokal vattenansamling. När jag kände efter runt skarven samt under rör och tryckvakt så var tryckvakt (närmast skarven) och skarven fuktig. Svårt att avgöra varifrån vattnet kommit och om skarven var fuktig även på ovansidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden