442 läst ·
8 svar
442 läst
8 svar
Ny borrad brunn
Vi har nyligen borrat en brunn i sommarstugan. Borrade 130m men fick inget vatten. Vi tryckte då brunnen och fick vatten. Efter en del spolande så blev vattnet rent och fint. Ingen lukt och ingen smak. Vi har varit i stugan några helger då och då och använt vatten till disk och spola ut en del för att kunna ta ett vatten prov. Nu till problemet… Vi har inte varit i stuga på en månad och nu när vi använder vattnet så luktar det illa. En blandning av mossa och gödsel kanske lite åt ruttet ägg. Läser då att den kan beror på ytvatten osv. Det första som slog mig är att när pumpen installerades och slangen fördes ner så följde det med både en del löv och jord ner i hålet. Kan det påverka vattnets lukt eller t.o.m kvalitet?
Verkar vara mycket svavel. Blir det bättre bär du spolat längeF Flee skrev:Vi har nyligen borrat en brunn i sommarstugan. Borrade 130m men fick inget vatten. Vi tryckte då brunnen och fick vatten. Efter en del spolande så blev vattnet rent och fint. Ingen lukt och ingen smak. Vi har varit i stugan några helger då och då och använt vatten till disk och spola ut en del för att kunna ta ett vatten prov. Nu till problemet… Vi har inte varit i stuga på en månad och nu när vi använder vattnet så luktar det illa. En blandning av mossa och gödsel kanske lite åt ruttet ägg. Läser då att den kan beror på ytvatten osv. Det första som slog mig är att när pumpen installerades och slangen fördes ner så följde det med både en del löv och jord ner i hålet. Kan det påverka vattnets lukt eller t.o.m kvalitet?
Lukten brukar komma från svavelväte. En luftinjektor brukar hjälpa. Bra vatten från början kan också vara det vatten som tillsattes för att trycka brunnen som sedan tog slut och grundvatten ersatte det successivt
130 m brunn med en antagen diameter på 13 cm ger att din brunnsvolym är ca 1,7 kbm (om vattennivån är hyggligt nära markytan).F Flee skrev:
Med 8 L/min i flöde tar det mer än tre timmar (runt 3h30min) att tömma ur vattnet i hela brunnen en gång.
Du behöver omsätta 2-3 brunnsvolymer helst för att få nytt fräscht vatten i brunnen. Dvs 3 h är inte länge.
Räkna om ovanstående med rätt diameter så vet du hur länge du borde behöva pumpa. Kompensera ev. för om pumpen sitter väldigt långt från botten av brunnen och anta effektivt brunnsdjup från det plus 10-20 m.
Att du fick med jord och löv kan definitivt påverka vattnets kvalitet lång tid framöver.
Med löven och jorden fick du med bakterie och organisk substrat som bakterierna kan leva på och bl.a svavelbakterier kan med denna 'energidepå' av löven omvandla sulfater i vattnet till svavelväte (rutten ägg-lukt) för lång tid framöver - kanske flera år framöver iom. att det behövs så otroligt lite av det för att bakterier skall sätta spår på vattnet med lukten av svavelväte och den mer eller mindre syrefria miljön gör att nedbrytningen av löven går ytterst långsam.
Du får spola ett varv, ganska länge på vattnet vid varje framkomst till stugan så att det vatten som legat och gottat sig i hålet försvinner och ersätts med nytt vatten då tillväxten och produktionen av svavelväte förmodligen inte är så snabb.
Med löven och jorden fick du med bakterie och organisk substrat som bakterierna kan leva på och bl.a svavelbakterier kan med denna 'energidepå' av löven omvandla sulfater i vattnet till svavelväte (rutten ägg-lukt) för lång tid framöver - kanske flera år framöver iom. att det behövs så otroligt lite av det för att bakterier skall sätta spår på vattnet med lukten av svavelväte och den mer eller mindre syrefria miljön gör att nedbrytningen av löven går ytterst långsam.
Du får spola ett varv, ganska länge på vattnet vid varje framkomst till stugan så att det vatten som legat och gottat sig i hålet försvinner och ersätts med nytt vatten då tillväxten och produktionen av svavelväte förmodligen inte är så snabb.
Vi ska självklart ta ett vattenprov men är jord och löv som ligger i hålet en risk för att det påverkar vattnets kvalitet förutom doften?X xxargs skrev:Att du fick med jord och löv kan definitivt påverka vattnets kvalitet lång tid framöver.
Med löven och jorden fick du med bakterie och organisk substrat som bakterierna kan leva på och bl.a svavelbakterier kan med denna 'energidepå' av löven omvandla sulfater i vattnet till svavelväte (rutten ägg-lukt) för lång tid framöver - kanske flera år framöver iom. att det behövs så otroligt lite av det för att bakterier skall sätta spår på vattnet med lukten av svavelväte och den mer eller mindre syrefria miljön gör att nedbrytningen av löven går ytterst långsam.
Du får spola ett varv, ganska länge på vattnet vid varje framkomst till stugan så att det vatten som legat och gottat sig i hålet försvinner och ersätts med nytt vatten då tillväxten och produktionen av svavelväte förmodligen inte är så snabb.
Rörmokaren som installerade pumpen verkade som sagt inte alls bry sig att det följde med ner i hålet och hur skulle men egentligen gått tillväga med 120m slang som skulle rullas ut?
Vattenprovet kan finna att det finns koliforma bakterier i vattnet så länge det fins förmultningsbar biomassa kvar i hålet , vilket förvisso inte är en markör att vattnet skulle bli klassad som otjänlig (däremot om det fins E.coli kan göra att vatten klassa som otjänlig då det är tarmbakterier från däggdjur som läckt ned och det är då inte från löven...)
Det kan också påverka färgtalet och indikation av att det fins humus (ger högre COD) av nedbrytningsprodukter från tex. löven som följde med ned. - inget av detta har någon hälsomässig påverkan och till sist nå en nivå när biomassan (löven) är så 'genombränd' att det inte fins något mer att hämta för bakterierna i den miljön de befinner sig i och inte längre påverkar vattnet (tänk hur torv är en bit ner under grundvattenytan - tiden står still där)
Med andra ord kommer detta vara av övergående natur - men kanske påverkar synligt och luktmässigt i längre tid än vad ni önskar med en brunn med periodvis ingen vattenuttag alls, medans används det med vattenuttag var dag så skulle det förmodligen inte märkas alls.
Det kan också påverka färgtalet och indikation av att det fins humus (ger högre COD) av nedbrytningsprodukter från tex. löven som följde med ned. - inget av detta har någon hälsomässig påverkan och till sist nå en nivå när biomassan (löven) är så 'genombränd' att det inte fins något mer att hämta för bakterierna i den miljön de befinner sig i och inte längre påverkar vattnet (tänk hur torv är en bit ner under grundvattenytan - tiden står still där)
Med andra ord kommer detta vara av övergående natur - men kanske påverkar synligt och luktmässigt i längre tid än vad ni önskar med en brunn med periodvis ingen vattenuttag alls, medans används det med vattenuttag var dag så skulle det förmodligen inte märkas alls.
Klicka här för att svara