Belmlu
Hej,

Med risk för rörligt inlägg :)

Efter att vår 4,5 år gamla varmvattenberedare från NIBE gjorde att jordfelsbrytaren slog till kom VVS-firma fram till att det var elpatronen som spökade och behövde bytas. Vid byte frågade reparatören om vi verkligen har medelhårt vatten (9 dh enligt vattenleverantör) för han hade inte sett något liknande innan i en beredare som bara är 4,5 år och inte har 1) egen brunn, 2) konstaterat mycket hårt vatten. Vad säger ni, är det avvikande att det ser ut så här efter så pass kort tid om medelhårt vatten? Bilderna är totalt mängden, d.v.s. det som satt fast runt patronen och det som låg löst i beredaren.

Vi ska oavsett göra en vattenanalys och se vad det resulterar i. Om avsevärt högre än kommunala leverantören uppgett funderat jag på möjligheten att begära ersättning - är det något man ens kan göra? Spontant tänkte jag att man kan för det levereras en produkt som inte överensstämmer med beskrivningen men sen vet jag att verkligheten ser annorlunda ut.

Efter tips från VVS-firman funderar vi även på att installera avhärdningsfilter. Enda testet jag hittat var där Callidus produkter var de enda som hade någon egentlig effekt. Känner du som läser detta till fler som har bevisad effekt? Något man delvis brukar kunna få bekostat på något vänster, t.ex. hemförsäkring som har andra rabatter eller liknande för förebyggande åtgärder.

Tack på förhand!

• Kalkavlagringar och en diskborste i en metallbricka, uppvisar rester från varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elpatron från en varmvattenberedare täckt med kraftig kalkavlagring, hålls över en diskho med kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Inte mer - jag kommer ihåg när man fick ut mer än en full murarhink med kalk liknande som tegelstenskross/grus ur en 300-liters, men då var det på västergötaslätten med (mycket) hård vatten ur egen brunn.

---

Detta är inget att strida om utan byt element och gå vidare, möjligen att tömma ur bildade kalket och rensa elementet per 2 år eller så - sådan underhåll tillhör livet som fastighetsägare.

Det du kan göra för att minska kalkbildningen är att dra ned tempen om den idag står på 90-95 grader C och inte behöver varmvattenmängden längre utan typ ställer den på 60 eller 70 grader och sedan anpassa blandningsventilen för det så att går fortfarande att duscha varmt.

Med 9 dH så är vattnet på den medelhårda sidan och kalk kommer att fällas ut kring heta delar som element som i VVB - och mer ju varmare det hålls. - det beror på att kalciumbikarbonat som kommer med vattnet är betydligt mer lättlöslig är olöslig kalciumkarbonat. Men problem när det värms som i beredare är bikarbonaten är termodynamiskt instabil vid hetta och omvandlas snart till karbonatjoner och fortast där det är som varmast och så fort bikarbonat(vätekarbonat)-jonen omvandlas till karbonatjon så låses det omedelbart till närmaste kalcium-jon och är inte jonisk längre (mer än till mycket liten grad) och fälls ut som solid material, gärna på ytan av värmekällan som pannsten.

Även vid mjukt vatten kan man få kalka ur kaffebryggare och espressomaskiner - men intervallen är mycket längre mellan gångerna än medelhård och ännu kortare tid för hårt vatten.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.