Ericsson_ skrev:
Gammal tråd men vill observera på att det är helt rätt att man skall gå ned i diameter till 110mm från iallafall enfamiljsbostäder då ytbeläggningen skiljer sig åt från gamla rör som är emaljerade och skiten kort och gott åker med utan problem, däremot ett plaströr med för stor diameter så åker vattnet "ifrån" skiten och den blir liggandes och bygger igen med ett stopp som resultat.
"Skall" gå ned i dimension, eller "kan" gå ned i dimension?

Jag håller på och ska byta avloppsrör i källareb på vårt hus från 1932. Byggt som mindre hyreshus med 4 lägenheter, men senare omvandlat till 2-bostadshus.

Inser att jag därmed inte riktigt faller in i kategorin 1-familjshus, men för närvarande bor det 3 personer i hela huset.

Jag har 150 mm gjutjärn ut till gatan samt sista ca 2 meter inne i källaren. På dessa 2 meter är det ett par 100 mm grenar med stammar från WC/badrum på vån 1 och 2. (Totalt 3 WC.)

Borde jag gå ned till 110mm PP rör hela vägen ut mot gatan eller köra 160 mm den sista biten som det är nu?

Jag har redan köpt in (dyra) 160 mm rördelar (med begränsade returmöjligheter) för att matcha befintligt system och har ingen större lust att vaska dessa.

A Stenberg A Stenberg skrev:
"Skall" gå ned i dimension, eller "kan" gå ned i dimension?

Jag håller på och ska byta avloppsrör i källareb på vårt hus från 1932. Byggt som mindre hyreshus med 4 lägenheter, men senare omvandlat till 2-bostadshus.

Inser att jag därmed inte riktigt faller in i kategorin 1-familjshus, men för närvarande bor det 3 personer i hela huset.

Jag har 150 mm gjutjärn ut till gatan samt sista ca 2 meter inne i källaren. På dessa 2 meter är det ett par 100 mm grenar med stammar från WC/badrum på vån 1 och 2. (Totalt 3 WC.)

Borde jag gå ned till 110mm PP rör hela vägen ut mot gatan eller köra 160 mm den sista biten som det är nu?

Jag har redan köpt in (dyra) 160 mm rördelar (med begränsade returmöjligheter) för att matcha befintligt system och har ingen större lust att vaska dessa.
110 räcker gott. 160 är onödigt stort och framförallt dyrt. Så använd 110 så mycket du kan.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
110 räcker gott. 160 är onödigt stort och framförallt dyrt. Så använd 110 så mycket du kan.
Men tror du det blir problem om jag använder 160 mm nu när jag redan köpt dem, eller?

Inlägget jag citerade innan påstod att det skulle kunna bli problem, på grund av "för bra glid" i nya rör som jag förstår det.

Jag lägger med en bild som visar 160 mm rör mot yttervägg (överst i bild).

Bild 2 visar nästa sektion där det är ytterligare en bit 160 mm;
45° gren från höger är 110 mm från ett badrum vån 1,
rör rakt nedifrån i bilden kommer från tvättstuga och en stam med två kök (vån 1 och 2),
90° från vänster är i nuläget 70 mm från två golvbrunnar i källaren, här kommer jag gå upp till 110 mm för att få in en ny WC i källaren.

I mitt huvud känns det vettigt med 160 mm den sista biten när jag totalt har kopplat ihop 4 st 110 mm från WC. (Även om risken att alla spolas samtidigt får ses som minimal.)

• Grävd mark med synliga avloppsrör, 160 mm rör vid yttervägg syns högst upp, och ett 110 mm rör från badrum syns från höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 160 mm rör installerat mot yttervägg, synligt genom ett hål i betonggolvet. En byggarbetare står bredvid med verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dett går naturligtvis bra med 160 också.
Men som sagt. I ditt fall blir det dyrare och bökigare och varken bättre eller sämre.
Hade det varit jag, skulle jag bytt till 110.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dett går naturligtvis bra med 160 också.
Men som sagt. I ditt fall blir det dyrare och bökigare och varken bättre eller sämre.
Hade det varit jag, skulle jag bytt till 110.
Tack för svar.

Hade jag vetat det jag vet nu, när jag påbörjade jobbet och beställde de delar jag trodde jag skulle ha hade jag nog också gjort så. 🙄

Nu när jag redan har 160-delarna (utan möjlighet att returnera) riskerar det dock att bli dyrare om jag måste köpa 110 också.

A Stenberg A Stenberg skrev:
Tack för svar.

Hade jag vetat det jag vet nu, när jag påbörjade jobbet och beställde de delar jag trodde jag skulle ha hade jag nog också gjort så. 🙄

Nu när jag redan har 160-delarna (utan möjlighet att returnera) riskerar det dock att bli dyrare om jag måste köpa 110 också.
Dåså. Då är det bara att bita i det sura äpplet😀.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.