Vatten & Avlopp
Mopedolyckan: Det bästa blir nog att försöka montera en energitopp. https://debe.se/sv/catalog/groups/energitopp-energitopp
Cocomango: [citat] Jag har lokaliserat ljudet. Får se om jag kan skapa utrymme för rören utan att skada dem.
xxargs: Hårdhet har inte med pH att göra även om den kan påverkas av pH om det är löst eller i fast form när kalciumet har karbonat eller vätekarbonat som anjon. Om jag mins rätt är grunden utgående från 10 mg löst CaO per liter vatten per tysk grad hårdhet (dH) - det är en linjär skala som direkt beskriver mängden löst kalciumjoner (10 mg/l CaO = 7,15 mg Ca²⁺), som i naturliga
jawen: Min blir snart 14 år & fungerar perfekt. Skulle tippa livslängden till 10-30+ år "beroende på vad den pumpar upp". "Rent vatten" förlänger livslängd.
Johan_90: [citat] Har också MMIX B6 som de bytt insatsen på. Ett år senare är den trög och droppar igen. Nu blir det en ny blandare som inte är Mora eller FM Mattson (samma bolag).
xxargs: Har du själv kikat under locken och tagit bilder - kan vara bra för jämförelse för framtiden och lära känna avloppet en smula. - sådana saker skall egentligen tittas till per 6 månader som fastighetsägare just för att upptäcka problem i tid innan det blir aktuellt med stopp i avlopp och överfulla brunnar med slamflykt som sakta kväver infiltreringen - det är infiltreringen som
Castiel: Konstig, jag postade ett svar här om att vi löste problemet, men det verkar försvunnit? Vi bilade upp vägen en aning, kopplade på ett rör med rens sen 2 st 30 graders vinklar för att komma ner i rätt nivå med muffen i backen. Körde sen en högtrycksslang från rensen hela vägen bort till tanken där det satt en redig kork. Förstår inte riktigt hur dom tänkt när dom gjorde
HaraldSvensson48: Tack, så får det bli!
paralun: [citat] Kollade lite och har ingen egen erfarenhet och Uponor har det här dokumentet. https://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_Golvvarmesystem/5_108.pdf Men den ligger bland "utgångna" broschyrer" men hittar ingen nyare. Du får kolla med Uponor support, din leverantör eller erfaren rörmokare vad som är bäst,
Claes Sörmland: Den här ser lämplig ut. Korta av den med en vanlig kniv om den är för lång: https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/jasa-koka/gummiproppar/gummisilikonpropp-6556-utan-hal.html?gad_source=1&gad_campaignid=20032388581&gclid=CjwKCAiA8bvIBhBJEiwAu5ayrKAJ-LnLQ8ZZ9lj3MiQrJ-kPIrUrRqlX45nh6LP_N8Xm0ZWtfrBWkRoCeIMQAvD_BwE
joakim_j: Ja, det där är väl en gammal conex? Borde stå typ "conex sambra" på muttern? Borde inte vara något problem att få tag på tror jag.
ÉlPon: Den för klämring är nog tänkt för när man har rör som sticker upp så jag tog den gängade adaptern istället. Läckte trots många varv med gängtejp så jag bytte till lin och pasta och nu verkar det tätt.
Krilleman: Ett hjälpande tips på vägen: Varken lekande mutter eller klämringskoppling ska ha gängtätning... (För visst är det lekande mutter på inloppet på Knycklan=) Om det inte är det så är gängtätning korrekt.
HSP: Prova kör utan galler innan du tar hål i det befintliga. Fungerar det utan galler så klarar brunnen flödet. Fungerar det inte så kan det vara stopp i brunn eller rör.
Nivdev: Vill bara uppdatera att nedstigningsbrunnen bara låg en decimeter under markyta samt ca 1,5 m från skylt
AnnaKajsa: [citat] J [citat] Ja, röd ring uppfattat. Fått också blå loss. Ska testa detta på söndag. Tusen tack, Karrock!
Evakatarina: Hej! Jag skulle fylla på vatten i värmesystemet men ventilen fungerar inte. Jag använde den för ungefär ett år sedan och vill minnas att det då var något som skulle skruvas åt? Axeln rör sig som den ska men har ingen påverkan på vattenflödet. Har den då kanske lossnat från skjutmekanismen inuti ventilen och är bortom räddning? Jag vill gärna laga den istället för att byta ut
fribygg: Exprimentera inte. Dokumentera och kräv skriftligt att entreprenören löser problemet han skapat.
twp: [citat] Det går ju inte kapa när de inte sitter på röret utan på slangen från blandaren, den lilla konade rördelen längst ut. Då den är grövre i änden så gick det inte att bara klämma utan var tvungen att såga ett jack och sedan spräcka dem.
pacman42: [citat] Jo, men om man tittar på en industri och hur saker görs där nuförtiden så kan man vara rätt säker på att de ämnen som hanteras är relativt ofarliga om man har samma typ av skyddssutrustning som de har. Det var det som var poängen med mitt inlägg. Företagsläkaren som upptäckte Rönnskärssjukan (som inbegrep bland annat arsenikförgiftningar och blyförgiftningar) gjorde ett
Christian Norder: [citat] Jag kunde inte låta bli att ta lite hjälp i frågan: 🔹 Typer av salttabletter Det finns huvudsakligen två typer: 1. Vakuumsalt (raffinerat salt) – tillverkas genom att förånga rent saltvatten under kontrollerade former, vilket ger nästan 100 % NaCl. 2. Bergsalt / Kristallsalt – bryts ur naturliga saltavlagringar och mals, ibland pressas till tabletter. 🔹 Påståendet att
embassy: Halloj, Jag vill installera en LK Vattenventil (motordriven kulventil) men vet inte vad för kopplingar och dimentioner jag behöver. Ventilen jag vill installera är: https://www.lksystems.se/sv/produkter/teknisk-armatur/tappvattenarmatur/kulventiler/vattenventiler/lk-vattenventil-12-v-77789340/ och ser ut att finnas med G15, G20 och G25 invändig gänga. Röret jag vill installera den på har
Bono_R: Hej Lukten höll i sig ca ett år vill jag minnas. Men numera är det tämligen luktfritt från vår bdt. Men vid något tillfälle har grannens bdt skickat ut viss lukt. Den ligger precis i vindriktningen från väst i förhållande till vårt hus men som tur är är det sällan.
Glenn Karlsson: [citat] Hejsan, Fick inte så mycket respons på detta inlägget men tänkte uppdatera med avslutningen om det är någon framöver som är i samma sits 🙂 Det som hände var att jag kontaktade säljaren och vi kom överens om att en spolningen av rören blir ett första steg och därefter tar vi ställning till nästa åtgärd. Efter spolning och filmning av rören visade det sig att rören
Plupp 815097: Hej! Jag har en brunn som alltid är lite besvärlig under hösten. Jag rengjorde mitt kolfilter nu efter 3 månader (brukar annars vara var 6:e månad) och fick det här resultatet: [bild] Vattnet är ganska grumligt och brunt, så filtret verkar ha fångat upp en hel del. Jag riktar frågan till er som själva har kolfilter och erfarenhet av det. Tycker ni att det här ser normalt ut för 3
Caywin: Vi har nyss köpt hus och på toaletten uppe droppar det emellanåt. Vad jag kan förstå så droppar det antingen nedanför vattenlåset eller i nåt horisontellt avloppsrör. Det som händer är att när man exv kissar så porlar det i vattenlåset (antar att det "svämma över) och när man spolat så drippdroppar det några minuter efteråt. Ganska störande då sovrummet är bredvid. Aldrig
galento: Tack för länken 👍 , jo brunnen var med och uppgifterna stämde men infon på pappret från brunnsborrarna.