Det finns även varianter på läckagelarm där man sätter en sensor på själva rören. Om rören blir det minsta fuktiga går larmet.
Fördelen är att dom larmar direkt på smygande nästan osynliga läckage, och långt före vattnet når botten på skåpet där ditt nuvarande larm ligger. Det är dom smygande läckorna som är värst, och då är larmet som detekterar vatten på röret överlägset larmet som ligger i botten.
Att täta genomföringarna så att dom blir absolut täta blir oftast inte helt bra, så bättre med en varning på rören i god tid. Och smäller ett rör av så att det sprutar ut vatten spelar det ingen roll om det är tätat eller ej, cu får en rejäl vattenskada oavsett.
Fördelen är att dom larmar direkt på smygande nästan osynliga läckage, och långt före vattnet når botten på skåpet där ditt nuvarande larm ligger. Det är dom smygande läckorna som är värst, och då är larmet som detekterar vatten på röret överlägset larmet som ligger i botten.
Att täta genomföringarna så att dom blir absolut täta blir oftast inte helt bra, så bättre med en varning på rören i god tid. Och smäller ett rör av så att det sprutar ut vatten spelar det ingen roll om det är tätat eller ej, cu får en rejäl vattenskada oavsett.
Ja det låter ju smartare. Kan undra varför dom inte finns lite överallt i handeln? Typ denna? https://www.rinkabyror.se/artikel/tollco-dropstop-700-vattenlarm/Mats-S skrev:
Det finns även varianter på läckagelarm där man sätter en sensor på själva rören. Om rören blir det minsta fuktiga går larmet.
Jäkla överpris för vad det är bara, ser ut att kosta.10kr från Aliexpress typ. 😅
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
153 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Det där ser inte bra ut. Följer vattnet ledningarna ner missar det ju mattan 😉Underlägget skall ligga hela vägen in mot pärlsponten. Felet IKEA gör är masoniten förhindrar detta. Rör och slangar skall bryta mattan och butyltejpen som förövrigt är en jäkligt bra uppfinning skall användas för att täta de snitt och urklipp som görs 😉🙌F Fideliox skrev:
Jag köpte det här för 3 år sedan, gav 350kr så jag köpte 2 st ;-)F Fideliox skrev:
På filmen placerar man larmet på botten, men mina sitter på rören så dom larmar tidigare. När jag monterade min så kom det ett larm direkt på inkommande kallvatten, det var några droppar som helt naturligt kom fram när jag drog ihop rörkopplingen, det visar hur otroligt känslig sensorn är, garanterat larm om man får en smygande läcka.
Även stor fördel att den går på batteri, inga problem med saknad strömförsörjning då. Har inte bytt något batteri ännu, kanske dags att göra det
Redigerat:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Jasså, ska det?Manganbangan skrev:
Hur är det i ditt skåp, går underlägget ända in till väggen eller går det till skåpets rygg?
Där är felet med TS installation, att den som gjort installationen inte har gjort hål & snitt i underlägget så att rören/slangarna går genom underlägget utan går bakom.Manganbangan skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Japp, diskbänksinsatsen ska gå hela vägen in mot köksväggen (inte IKEAs vägg). Felet är att Ikea förutsätter att alla som bygger nya kök drar om vatten och avlopp ska visa en bild på ett preussiskt diskbänkskåp när jag kommer hem 😉Demmpa skrev:
Nästan alla kökstillverkare har en masonitvägg/skiva som går en bit upp i diskbänksskåpet som vattenskyddet ska skjutas emot, har inte diskbänksskåpet någon vägg längst in så bör man naturligtvis skjuta in vattenskyddet mot väggen men inte annars..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Tror inte riktigt du får alla de funktionerna i en Aliexpress-variant för 10 kr.F Fideliox skrev:
Elon säljer Tollco Dropstop 700 för 990 kr, om du har en butik i närheten, som har dem inne, sparar du 200-300 kr jämfört med Rinkaby rör. På Elons sida här finns även faktablad och manual: https://www.elon.se/tollco-dropstop-700-230v-116957
Produkter som diskuteras: "Tollco"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer
Hmm jag ksnske skulle köpt ett nytt inlägg också då men är lite knepigt med masoniten där som sagt. Kan ju också lägga ett droppskydd under själva skåpet. Skulle tro att det är detta skyddet som sitter där, monteringen visar inget om att snitta upp för ledningar iaf. https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-hyllplansskydd-60281993/
Redigerat:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
IKEAs droppskydd kostar nästan ingenting så.. jag hade sågat ut ur masoniten för att få in skyddet hela vägen.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Stökigt men funktionellt. Sen på frågan varför jag har en bit 45x45 regel så är det för att inte avloppssystemet skall hänga och dingla i de två speciella hålskruvarna som håller vattenlåset i diskhoarna.Demmpa skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Håller med, det var tight där bak. Om genomföringarna går genom mattan och är tätade så kan inget försäkringsbolag gnälla sen.F Fideliox skrev: