Hej,

I vårt hus har vi en mindre fjärrvärmecentral, och det finns en golvbrunn. Har aldrig tidigare tänkt på golvbrunnen utan utgått från att den fungerar som det ska. Nu har det börjat droppa lite från en koppling, verkar vara en klämringskoppling där de kommer ca 1 droppe var 3-4 sekund, och ville därför kolla att golvbrunnen tar vattnet. När jag öppnar locket ser det ut som att det inte är en fungerande golvbrunn, utan det ligger massa bråte och längst ner ser det ut att finnas en plugg.. Huset är från 1965, och letade upp den tekniska beskrivningen och där står att det installerad ledningssystem som var proppade, men som skulle kunna användas i framtiden om kunden skulle vilja installera en tvättmaskin.

Är det såhär en proppad golvbrunn ser ut ? Skulle ni rekommendera mig att ge mig på den och försöka få bort pluggen? Är orolig för ifall det skulle kunna skada golvbrunnen eftersom den är av gjutjärn. Har svårt att bedöma skicket på den, är mycket smuts som sagt.

• Golvbrunn med rostiga och smutsiga kanter, delvis täckt av bråte och vatten, med en metallplugg synlig längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal golvbrunn med smutsigt vatten och rost, där en propp verkar täcka avloppet, omgiven av rostig och smutsig gjutjärnsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Det du ser är sannolikt ett vattenlås och proppen sitter i en rensningskanal.
Ta en spann med vatten och häll i golvbrunnen och se om det rinner undan. Gör det det fungerar brunnen.

• Gilla
Hamami
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det du ser är sannolikt ett vattenlås och proppen sitter i en rensningskanal.
Ta en spann med vatten och häll i golvbrunnen och se om det rinner undan. Gör det det fungerar brunnen.
Tack du verkar ha helt rätt, provade att översvämma den och det rann undan då. Förväntade mig att de skulle rinna undan lång tidigare, men behöver vara ganska högt stående vatten.. Är det något jag ska göra för säkerställa att den överlever ett par år till - planerar en omfattande renovering om ca 4-5 år.

Rengör brunnen. Skrubba med en diskborste eller något. Ner med handen och en sked och skopa upp gammal sörja. Spola med vatten. Är du modig kan du skruva bort rensluckan för att komma åt bättre. Då finns dock risk för att du drar sönder något om det har rostat ihop totalt. Har precis likadana gamla brunnar i källaren hemma.

• Gilla
Hamami
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Rengör brunnen. Skrubba med en diskborste eller något. Ner med handen och en sked och skopa upp gammal sörja. Spola med vatten. Är du modig kan du skruva bort rensluckan för att komma åt bättre. Då finns dock risk för att du drar sönder något om det har rostat ihop totalt. Har precis likadana gamla brunnar i källaren hemma.
Det bör för övrigt rinna undan fort om allt är rimligt rent. Även t ex med duschslangen på max så är jag inte i närheten av att kunna fylla upp mina brunnar oavsett hur länge jag spolar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.