Hej!
Har lite funderingar kring där hemma nu när jag ska byta ut blandare så tänkte jag fälla in 2 kulventiler med. När jag mäter med skjutmått på ytterdiametern så mäter jag det till 11mm.
Hittade förminskning till detta på vattetes hemsida. Men inte hittar inga stödhylsor. Känns som det borde finnas eftersom de är
prisolrör, så tycker väll där borde sitta det i? 😊
Har lite funderingar kring där hemma nu när jag ska byta ut blandare så tänkte jag fälla in 2 kulventiler med. När jag mäter med skjutmått på ytterdiametern så mäter jag det till 11mm.
Hittade förminskning till detta på vattetes hemsida. Men inte hittar inga stödhylsor. Känns som det borde finnas eftersom de är
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Mätt rätt verkligen?emillin98 skrev:
Hej!
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-forminskning-15x11/Intet skrev:
Dom säljer den samt vattetes 15 kulventil.
11 & 13 är gamla dimensioner som man då och då råkar på tråkigt nog.emillin98 skrev:
Hej!
Bra att du mätte innan du kapade!
Har du mätt 11mm på båda rören?
Stödhylsa 11mm (eller 13) har jag aldrig sett tidigare.
Ja, det ena röret går dock ut lite mindre så svårt att komma åt till 100% o mäta men vad jag kan läsa ut så ja. Men hur är toleranserna om man sätter i en 10mm stödhylsa eller det går inte alls?Krilleman skrev:
11mm röret är antagligen 11x1, så alltså 9mm invändigt.emillin98 skrev:
Stödhylsa 10x0,8 = 8,4mm utvändigt.
Det diffar alltså 0,6mm. 😳
Dom gångerna jag råkat på 11 & 13 så har jag dragit VA-förminskingen med lite lagom kraft. Överdra en koppling på Prisol är det sista man vill göra utan stödhylsa.
Men det finns ju inget alternativ heller.
Lite känsla helt enkelt. Men givetvis ska man följa monteringsanvisningen också.
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Vad jag vet finns det ingen annan tillverkare som har dessa udda äldre dimensionerna lättillgängligt heller.
Lite känsla helt enkelt. Men givetvis ska man följa monteringsanvisningen också.
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Vad jag vet finns det ingen annan tillverkare som har dessa udda äldre dimensionerna lättillgängligt heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet en rörmokare som kapade en stödhylsa på längden och sedan tryckte i. Den var för stor men Bladets tjocklek fick den att passa. Tänkte ifall du inte hittar någon som passar alls så är det ju bättre än inget👍
Ja det är kanske den vägen man får gå om man inte kommer på nån vettig lösning, eller så får man hålla ut tills det skall byggas om till badrum för då tänkte vi riva ner allt ändå 🤷♂️Krilleman skrev:
Dom gångerna jag råkat på 11 & 13 så har jag dragit VA-förminskingen med lite lagom kraft. Överdra en koppling på Prisol är det sista man vill göra utan stödhylsa.
[länk]Vatette_Klamringskoppling.pdf
[bild]
[bild]