C
Hej alla!

Igår när minsta dottern satt på pottan vid toaletten upptäckte jag korrosion vid kopplingarna till toaletten.

Korrosion vid koppling på rörets anslutning till en toalett, med synlig grön missfärgning och smuts runt metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rörkoppling med tecken på korrosion och grön beläggning i badrum.
Skapa konto

Tog en koll på toaletten på övervåningen, samma sak där.

Korroderade kopplingar vid toalettens rörsystem med gröna beläggningar på metallrören.
Skapa konto

Korrosion på kopplingar till vattenrör vid toaletten.
Skapa konto

Badrummet och toaletten gjordes vid för snart två år sedan och vi har kommunalt vatten som drogs in i samma veva.

Några tankar på vad som kan ha orsakat detta och hur ska det åtgärdas? Ska man kontakta den lokala rörmokaren och be om hjälp?

Tack på förhand!

//Chris

Lite ärg bara. Inte mycket att hänga upp sig på, då det gärna blir så när varm fuktig badrumsluft kondenserad på ett kallvattenrör. Du kan ju prova att dra kopplingarna lite. Eller, gör ingenting.

• Gilla
ChrisL- och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Ser inte ut som rost/korrosion utan koppar-ärgning. Putsa bort och se om det kommer tillbaka.
Om det kommer tillbaka torde det vara att det läcker lite och i så fall behöver man skruva åt det lite.

Kommunalt vatten brukar ha högre tryck i ledningarna än "eget" vatten så det kan nog ha ansträngt kopplingarna lite mer.

• Gilla
ChrisL-
  • Laddar…
Microläcka. Nu kan inte sägas om det är mjuka eller halvhårda cromande rör. Är det mjuka ska det vara en stödhylsa i röret,En del rörisar bryr sig inte, utan bara drar ihop utan hylsa, som säkerställer att röret inte krymper när kopplingen dras. Gör som sägs. borsta bort med en stålborste och avvakta. Återkommer det så dra 1/8 varv till på muttern, brukar hjälpa, men inte för mycket, då kan röret klämmas fel och det kan läcka mer.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Inte stålborste. Det går att få bort med ett bandage dränkt med ättika 24%.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
C
Stort tack för all hjälp! Ni är grymma! 🙌🏼

//Chris

C
Rätta mig om jag har fel, men jag skulle vilja påstå att mikroläckor med god marginal helt enkelt inte skall uppstå i en korrekt monterad koppling med material av god kvalitet. Så även om det i sig kanske främst är kosmetiskt - att det förekommer såpass genomgående är tyvärr ett tecken på ett lika genomgående slarv med monteringen, alternativt dåligt material.

Synd, för det ser ju i övrigt kosmetiskt sett ut som ett "snyggt" jobb.

Beror på vilken magnitud av läckor man menar med läckor - jag skulle säga att ingen av typiskt använda VVS-kopplingar med press eller klämringskopplingar, med lin och locherpasta eller med teflontejpstätningar skulle anses vara täta i högvakuumsammanhang och när man går under hundra och tusendelar av 1 mBar absoluttryck - många av kopplingarna skulle inte ens nå dessa nivåer hur mycket man än vakuumpumpar pga. läckor och utdustningar från tex. O-ringar och tätmassor ...

Höll på i flera månader och lärde mig den hårda vägen att skall det vara tätt över tid så är det ren (polerad) metall mot metall med kallflytning/kallsvetsning av hög presstryck som gäller eller kniväggs-tätningar i kopparpackningar (engångs) eller att det är porfritt hårdlött om det skulle vara varaktigt tätt när man siktar mot radiorörsvakum.

Teflontejp totalt värdelöst, men olika former av gängtätningspastor kunde fungera (efter härdning) på gängade kopplingar för de lättare kraven på vakum till några 1/10-dels mBar absoluttryck under en kortare tid.

konkopplingar typiskt använda i LLVP så måste man vara noga med i utförande för att få en gastät koppling och det handlar om skicklighet och noggrannhet av den som utför om det blir bra eller inte - dvs. om det börja saknas köldmedel eller inte i LLVP:n efter ett antal år... - lite förvånande att man envist håller sig kvar vid detta när det fins andra system som är enkla att hantera och ger garanterad täthet (med kallflytning av metaller) med bara ett par drag med en momentnyckel som swagelok eller liknande och bl.a används inom kemi och process och även på högvakumlabratorierna - och där komprimeras och kallflyts även stenhårda rostfria rör i kopplingarna. Men det har väl med traditioner och kostnader att göra och ovilja att förändra sig inom kylbranchen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
X xxargs skrev:
Beror på vilken magnitud av läckor man menar med läckor
Jag menar den typ av läckor som under normala omständigheter leder till synlig korrosion som på TS bilder.

C cpalm skrev:
men jag skulle vilja påstå att mikroläckor med god marginal helt enkelt inte skall uppstå
Jag håller med men kan det inte lika gärna bara vara kondens som någon slags läcka?

• Gilla
Nils Kastenfalk
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med men kan det inte lika gärna bara vara kondens som någon slags läcka?
I så fall borde det väl inte förekomma på kopplingar som "pekar uppåt"?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I så fall borde det väl inte förekomma på kopplingar som "pekar uppåt"?
Vågar nog inte ha någon direkt åsikt om det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Vågar nog inte ha någon direkt åsikt om det.
Vatten brukar rinna nedåt tänker jag 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.