2 170 läst ·
92 svar
2k läst
92 svar
PME slang - våntertålig vattenfylld?
Sida 1 av 7
Det är ett hus som står ”kallställt” med tillkopplat vatten från en samfällighet.
Samfälligheten kan inte stoppa vattnet till fastigheten för de har inte översikt på vattennätets uppbyggnad och den eventuellt saknas kranar för varje fastighet
Det har nyligen blivit ett vattenläckage för att huvudkranen frös sönder, inte slangen.
Det är nu gjort ett försök att tömma slangenen en bit på vatten, och montera in en propp ca 30cm in i slangen, tätad med silikon, och därefter fylla på glykol sista biten till huvudkranen så att kranen skall klara frysning. Alltså 10cm glykol.
Men frågan är om slangen kommer att klara frysning? Den sista biten på slangen är exponerad 1.5-2 meter mot direkt utomhus temperatur i krypgrunden.
Slangen är ca 40år gammal.
Kommer denna lösning klara vintern?
Det är -25gr i perioder vintertid.
Någon som har erfarenhet av extrem kyla och denna typ av slangar när de eventuellt har vatten i sig?
Någon menade att det räcker med att det är en luftficka i slangen. Men denna luftficka kan ju snabbt vandra vidare till viss del.
Vad tror ni som kan detta? Är det stor sannolikhet för att slangen knäcker?
Samfälligheten kan inte stoppa vattnet till fastigheten för de har inte översikt på vattennätets uppbyggnad och den eventuellt saknas kranar för varje fastighet
Det har nyligen blivit ett vattenläckage för att huvudkranen frös sönder, inte slangen.
Det är nu gjort ett försök att tömma slangenen en bit på vatten, och montera in en propp ca 30cm in i slangen, tätad med silikon, och därefter fylla på glykol sista biten till huvudkranen så att kranen skall klara frysning. Alltså 10cm glykol.
Men frågan är om slangen kommer att klara frysning? Den sista biten på slangen är exponerad 1.5-2 meter mot direkt utomhus temperatur i krypgrunden.
Slangen är ca 40år gammal.
Kommer denna lösning klara vintern?
Det är -25gr i perioder vintertid.
Någon som har erfarenhet av extrem kyla och denna typ av slangar när de eventuellt har vatten i sig?
Någon menade att det räcker med att det är en luftficka i slangen. Men denna luftficka kan ju snabbt vandra vidare till viss del.
Vad tror ni som kan detta? Är det stor sannolikhet för att slangen knäcker?
Min erfarenhet är att PEM-slangar tål att det fryser i dem. Däremot händer det att kranar går sönder vilket du märkt.
Sedan finns det en praktisk aspekt av det. Är detta första vintern som man inte har översikt på vattennätets uppbyggnad? I annat fall lär det ha frusit förr i slangen.
Sedan finns det en praktisk aspekt av det. Är detta första vintern som man inte har översikt på vattennätets uppbyggnad? I annat fall lär det ha frusit förr i slangen.
Grövre PEM-slang tål generellt frysning, men det bör undvikas. Om inte annat pressar isproppen sönder kopplingarna.
Men inte skall de använda glykol i en dricksvattenanläggning, glykol är inte nyttigt.
Om slangen inte ligger frostfritt tömmer man den - blåser om det är nödvändigt, låter den ligga med ett kontinuerligt minimalt flöde eller använder en värmeslinga.
Men inte skall de använda glykol i en dricksvattenanläggning, glykol är inte nyttigt.
Om slangen inte ligger frostfritt tömmer man den - blåser om det är nödvändigt, låter den ligga med ett kontinuerligt minimalt flöde eller använder en värmeslinga.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag vet inte vad branschregler eller tillverkarna säger, men av praktisk erfarenhet vet jag att PEM-slang tål att ligga utomhus vattenfyllda året om.
Se till att ev kranar i änden är öppna, alt att änden är i ett frostfritt utrymme.
Se till att ev kranar i änden är öppna, alt att änden är i ett frostfritt utrymme.
Inget av dessa alternativ är möjligt.K Kasken skrev:
Slangen är vattenfylld med 3kg tryck och går inte stänga. Det finns ingen värme i fastigheten. Heller ingen el.
Slangen går inte tömma. Det finns ingen stängningkran.C cpalm skrev:Grövre PEM-slang tål generellt frysning, men det bör undvikas. Om inte annat pressar isproppen sönder kopplingarna.
Glykolen ligger mellan kranen och en propp för att skydda kranen. Några dl vätska.
Resten av slangen är vätskefylld med undantag för ca 50cm luft som är innan. ”Proppen” före glykolen.
Den har frusit sönder även när tidigare ägare hade huset. Då frös även element och alla invändiga vattenledningar.A Avemo skrev:
Denna gång bad jag vattenföreningen stoppa vattnet, de grävde då ned en kran, men på fel tillförsel. Så det stod fortfarande tryck på kranen när de slog på, vilket de inte upptäckte (jag var inte på plats) och sedan frös det igen.
Nu står jag här, och det finns ingen kran för att stoppa tillförseln och huset går inte värma. Så det kommer vara vatten i slangen, under 3 bar tryck. Och den är nedgrävd men ca 1.5-2m exponerad i krypgrunden.
Om man kan hålla dessa två metrar fri från vatten överlever kanske slangen. Går den sönder måste man riva hela huset.
Jag har eldat för att hålla huset vart men det är kortsiktigt. Jag bor 80mil bort.
Nu måste jag lista ut hur jag kan klara att hålla ledningen hel med den situationen som är.
De verkar inte så sugna att gräva in en ny koppling detta år. Kanske nästa sommar..
Så länge det rör sig om propylenglykol och det inte är ett rörsystem med vatten som någon skall dricka är väl inte glykolen någon katastrof. Men det låter som en ganska omständlig procedur att behöva göra varje höst.
Som jag skrev så skall de gräva ned en stoppekran vid tomten. Men inte förns nästa sommar. Nu handlar det om en lösning till dess som inte förstör huset.A Avemo skrev:
Det räcker med ett minimalt flöde för att förhindra frysning, men mer än att det bara droppar skulle jag säga.G Goodfidelity skrev:
Men det bör väl i sammanhanget påpekas att det inte är riskfritt att lämna rinnande vatten utan tillsyn.
Ifall avloppet fryser igen.