Intet
Intet: [citat] Ja, det är orsaken. Att det sedan inte i praktiken spelar någon roll kan man fundera över. Jag tyckte det var omständigt att göra som du gjorde istället för att köpa två proppar för några tior och skruva dit i de redan befintliga T-rören. Men nu är det ju gjort så det finns ingen anledning att göra om det.
9 svar · 610 läst
·
Intet
Intet: Det är med all säkerhet ingen brådska.
6 svar · 454 läst
·
A
AlexAnd: Inte ens Grundfos support kunde berätta för mig hur jag skulle göra, men jag löste det tillslut genom att sätta ventilen mellan två "skojarnipplar" som jag sedan anslöt till pumpen.
1 svar · 242 läst
·
C
CalleK: Hej. Besitter inte vvs-vokabuläret, men jag undrar om någon kan ge mig råd om hur jag bäst kopplar vidare vatten (tänkte göra hål i väggen då jag ska sätta in ett kök på andra sidan). Nuvarande koppling leder vatten till blandare i handfat. Väldigt ”kreativ” lösning från förra ägaren. Gammal stuga, förstår att tätskiktet inte blir enligt norm om jag borrar i väggen, men
0 svar · 205 läst
·
S
Staaaanken: [citat] Röret går in i ett hål i väggen. Det är omöjligt att se vad som finns där. Det har inte luktat förut. Däremot har jag tejpat för hela hålet samt skruvat på sprillans nytt vattenlås. Hyresvärden är problematiskt det är otroligt ovilliga att komma ut och sedan tar det oändligt mycket tid på att fixa saker och ting. Är även orolig för jag hörde från en granne att de
5 svar · 597 läst
·
S
Stabbsson: [citat] Ja dessa slangar har jag haft i tankarna för övervåningen då allt ska flytta plats där. Men i källaren där man drar en ny stam i antingen bjälklaget eller utanpåliggande tror ni det är samma pris som att dra nya rör i rör om rörmokaren inte har något tak utan bara behöver borra lite hål i reglarna? För jag ska ändå byta innertaket i källaren, oavsett infällt eller
2 svar · 406 läst
·
T
tergo: [citat] borde funka om du kan hitta rätt storlek
1 svar · 305 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Ja det var svårt värre och ja Mora har slutat tillverka dessa. RSK-databasen avregistrerade dessa i januari. Fast hålla med reservdelar i över 30 år är ju bara buga och tacka för. Det är inte dåligt på något sätt. Kan detta vara något? https://www.nackabyggnadsvard.se/p/badrum-kok/vvs-tillbehor-282/mora-armatur-temp-komplett-overdel-020-koksblandare.html
6 svar · 2,6k läst
D
David Lundkvist1: [citat] Tack för svar 🙏
5 svar · 1,0k läst
·
1
13ackman: [citat] Det ska anslutas, denna borde funka eller? Så får man plugga ner till bara?
3 svar · 405 läst
·
P
Pegus61: [citat] Ja jag såg det men Jem&Fix säljer inte de ventilerna tyvärr. Har löst det med Rinkabys hjälp. Tack ändå!
12 svar · 522 läst
·
Pigi
Pigi: [citat] Fukten är i vägg upp till 1 m från golvet och i golvet precis vid vägg. Vet inte vilken mättare mannen hade med fukt var på max där... Grund är oisolerad betongplatta, stomme tegel/ledsen betong och trä, fasad puts med träpanel. Det var ombyggnad i 1967 inne
12 svar · 388 läst
Tomtom79
Tomtom79: Noterade lite läckage i vår gamla Thermia från 1990 idag så det är dags för en ny beredare. Har tittat på några alternativ: CTC Brilliant 300 (17000:-) Nibe Compact 300R (19000:-) Metro Therm Modul 300 R (16500:-) Vi styr redan idag enligt timpris med kontaktor i elcentral så några speciella smarta funktioner behövs inte riktigt. Om det inte är något väldigt enkelt och öppet som ex
0 svar · 350 läst
N
Nya husägaren: Om någon med lika lite koll på jfb och pumpar som jag skulle råka ut för samma problem i framtiden så kan jag hälsa att det var fukt i stickkontakten i brunnen som var problemet. Elektrikern fixade det på typ 10 minuter så nu är pumpen igång igen 😊👍
1 svar · 293 läst
·
J
Jon Son: Såhär kanske? https://share.google/qh4otn7Ko2nLfyowg Svetsa eller fäst något vid röret och placera rep/kedja under.
2 svar · 1,1k läst
J
Jockern01: Badkaret skall bort! Kall- och varmvatten enligt bild. Hur ”pluggar” jag dessa bäst? Antar att man skruvar ditt någon typ av ändplugg? Tar man bort från orange pil eller från någon annan av pilarna. Vill ju gärna ha bort så mycket som möjligt. Ja, vattnet stänger vi av först. 😊 [bild]
0 svar · 216 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det där är en ganska enkel operation. Stäng av vattnet med skruvarna, lossa pluggen med "spårtag" mitt på blandaren, dit med uttaget. Öppna vattnet igen. [bild] [bild] https://www.fmmattsson.com/storage/8878E80775B36FC439D18294D510249DDBA17AC3B658BCBC93EE0D2FA442A72A/f20de6f057b54c7a9b028cc3703b6281/pdf/media/2c98299c195e4aa2b17bd393a198887e/08833070_Extra vattenuttag.pdf [bild] Kan
2 svar · 293 läst
·
Krilleman
Krilleman: Precis som ovan talare meddelar så ska dessa pressas med olika backar. V för den översta och M för den understa bilden.
4 svar · 358 läst
·
K
kurt jensen: Hej Ska byta ut gammal blandare i grovköket till slanganslutningar och använd en övergång från M26x1.5 till M20 köpt hos Bauhaus men får inte tät. https://www.bauhaus.se/excenterkoppling-trio-perfekta-m26x1-5xg20-2-pack Problemet tror jag är att det saknas invändig anläggsyta för packningen runt röret som stickar ut invändigt i vägganslutningen eller jag fel ute? Vart hittar man
0 svar · 209 läst
·
S
Stefan1972: ja det är inga problem. Man får ju värma med förstånd bara........
2 svar · 125 läst
JonasF1979
JonasF1979: [citat] Tack, oklart vilka grejer som behövs bara. Jag har även tvättmaskinen i köket, därav anslutningarna.
2 svar · 207 läst
·
N
Noggrant: Har inte orkat läsa hela tråden. Men kan tipsa om att priserna i t ex Spanien för rördelar är ca 20% av butikspriset i Sverige. Så är det när man har en oligopolmarknad som i Sverige. Fyll några väskor med kopplingar nästa semestern i Spanien. Köper allt i VVS och el i spanien, och tar hem. T o m 32mm alupexrör på rulle har jag flugit hem på Ryan. Även elkabel för VP-rör är
496 svar · 62,7k läst
·
J
jonaserik: Inga dolda skarvar på tappvatten, det är minst 4 bar på dom, bara på vatten för värme som har lågt tryck kan byggas in, men bäst om inte.
13 svar · 2,4k läst
·
B
Bullebock: [citat] Nej det gör inget! Tror det är svårt att inte få sådana rynkor!
14 svar · 23,0k läst
·
S
Skanemasen: Godagens! Efter att ha anat oro över att något skulle vara galet med vattnet gick jag och kollade ena brunnen där vattnet ifrån vår 3 kammarbrunn ska pumpas vidare till fördelningsbrunnen och sedan vidare för infiltration, så visade det sig faktiskt att något var galet! Första tanken var att pumpen gett upp, så kontrollerat att den funkar etc, gjort rent/kollat att inget sitter fast
0 svar · 228 läst
·
Centano
Centano: Ser även ut som att tätskiktet sticker ut under klämringen. Hur gammalt är tvättrummet och vad är det för bjälklag, betong eller trä?
5 svar · 341 läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Undvik kvarn fungerar aldrig i längden.Jag vet
2 svar · 417 läst
·
Guzzi
Guzzi: Jag menade naturligtvis "Jag säger inte att det inte finns, jag vill bara ha hjälp att hitta dessa exempel" i trådstarten. Tolkar jag det rätt så hänvisas man till mörkertal när det gäller vanliga enfamiljshus? Ingen som har hört om "syrrans grannes kusin" eller liknande? Enda legionellafallet jag alls hört talas om är en kollegas granne som blev sjuk. Men samma där, det var ett
8 svar · 732 läst
M
MalinC1: Tack för tipset!
5 svar · 599 läst
·
C
charlieparker: I mitt hus från 1968 var det FM mattson i badrummet och köket samt Grohe i duschen. När jag renoverade bytte jag FM mattson till Mora och tycker Mora hade bättre kvalitet då. Grohe i duschen stog ut med utomordentlig kvalitet men hade gammalt cc-mått och bytte till mora även där. Min Mora Temp High Lux i köket har jag inte varit nöjd med. Pipen fick bytas efter att den hade börjat
20 svar · 23,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.