Hej
Har en mycket knivig fråga.
Vad gäller; Om man bor i ett Kedjehus där vatten, avlopp och dagvatten går under huset utan att det finns någon gemensamhetsaanläggning registrerad på lantmäteriet. Själva anläggningen är gemensamt kopplad till kommunens drift.
Det finns inga servitut eller samfällighetsföreningar registrerade. Inte heller något annat om vad som gäller.
Frågan är om man då kan kräva att få en egen anslutning till KOmmunens VA.
Just nu vill KOmmunen neka en privat anslutning med hänvining till att det kan tillstlöta problem senare.
Det har framkommit att det är stopp i dagvatten rören. I våras började stenläggningen på ena sidan sjunka och när renovering av tvättstuga påbörjades blev det tydligt att rören till dagvattnet var helt igentäppta. När de gemenamma rören grävdes fram verkar det som att det är stopp även i huvudstammen.
De flesta grannar är äldreäldre alltså över 80 år och är inte intresserade av att delta i något förbättringsarbete.
Vår KOmmuns VA bolag vill att en samfällighetsförening upprättas men det kommer inte leda någonstans.
Kan Kommunen neka en ny privat anslutning när dagvattnet nu inte fungerar? Ä det någon här i forumet som varit i liknande situation?
Har en mycket knivig fråga.
Vad gäller; Om man bor i ett Kedjehus där vatten, avlopp och dagvatten går under huset utan att det finns någon gemensamhetsaanläggning registrerad på lantmäteriet. Själva anläggningen är gemensamt kopplad till kommunens drift.
Det finns inga servitut eller samfällighetsföreningar registrerade. Inte heller något annat om vad som gäller.
Frågan är om man då kan kräva att få en egen anslutning till KOmmunens VA.
Just nu vill KOmmunen neka en privat anslutning med hänvining till att det kan tillstlöta problem senare.
Det har framkommit att det är stopp i dagvatten rören. I våras började stenläggningen på ena sidan sjunka och när renovering av tvättstuga påbörjades blev det tydligt att rören till dagvattnet var helt igentäppta. När de gemenamma rören grävdes fram verkar det som att det är stopp även i huvudstammen.
De flesta grannar är äldreäldre alltså över 80 år och är inte intresserade av att delta i något förbättringsarbete.
Vår KOmmuns VA bolag vill att en samfällighetsförening upprättas men det kommer inte leda någonstans.
Kan Kommunen neka en ny privat anslutning när dagvattnet nu inte fungerar? Ä det någon här i forumet som varit i liknande situation?
Om din fastighet ingår i ett beslutat verksamhetsområde för spillvattenavlopp, tappvatten respektive dagvattenavlopp så har du enligt lagen om allmänna vattentjänster (LAV) rätt att få förbindelsepunkt för respektive vattentjänst anvisad av VA-huvudmannen. Troligen har du redan sådana förbindelsepunkter som du delar med dina grannar. LAV:
Det viktiga här är således kommunens beslut om verksamhetsområde eftersom det är detta beslut som ger dig en rättighet. Begär ut det från kommunen, det är allmän handling eller ska ligga på kommunens hemsida.
Be också kommunen peka ut var dina förbindelsepunkter ligger.
Sedan har du rätt att ansluta dig till dessa förbindelsepunkter utan att dela ledningar med dina grannar. Men förutom juridiken kommer ju praktikaliteter in här, om det är enkelt att gräva för egna ledningar eller inte. Kommunen har inte att göra med din och grannarnas privata servisledningar - hur dessa ordnas och underhålls sköter ni själva om.
Om era fastigheter ligger utanför verksamhetsområde för VA så har ni inte kommunalt VA utan har ett privaträttsligt avtal med kommunen att få nyttja det kommunala VA-nätet. Då blir det svårare att kräva något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktiga här är således kommunens beslut om verksamhetsområde eftersom det är detta beslut som ger dig en rättighet. Begär ut det från kommunen, det är allmän handling eller ska ligga på kommunens hemsida.
Be också kommunen peka ut var dina förbindelsepunkter ligger.
Sedan har du rätt att ansluta dig till dessa förbindelsepunkter utan att dela ledningar med dina grannar. Men förutom juridiken kommer ju praktikaliteter in här, om det är enkelt att gräva för egna ledningar eller inte. Kommunen har inte att göra med din och grannarnas privata servisledningar - hur dessa ordnas och underhålls sköter ni själva om.
Om era fastigheter ligger utanför verksamhetsområde för VA så har ni inte kommunalt VA utan har ett privaträttsligt avtal med kommunen att få nyttja det kommunala VA-nätet. Då blir det svårare att kräva något.
Tack för ett snabbt och tydligt svar!
Det borde inte finnas några hinder för själva grävningen
Det finns än så länge inga tydliga riningar och när vi letat hittar vi inga spolbrunnar där de borde vara. De äldre grannarna har svårt att svara. Verkar som att Kommunen (huvudmannen) behöver steppa upp och hjälpa till i stället för att krångla till det!
Det borde inte finnas några hinder för själva grävningen
Det är äldre bebyggelse antar jag? Har du årtal för när husen byggdes?M Miillan skrev:Tack för ett snabbt och tydligt svar!
Det borde inte finnas några hinder för själva grävningenDet finns än så länge inga tydliga riningar och när vi letat hittar vi inga spolbrunnar där de borde vara. De äldre grannarna har svårt att svara. Verkar som att Kommunen (huvudmannen) behöver steppa upp och hjälpa till i stället för att krångla till det!
Nu är det dock så att om det är VA-område så borde kommunen redan ha kontaktat er, vilket gör att det handlar om frivillig anslutning som då rimligen görs genom förening för att hålla nere kostnaderna.
Finns redan en ansliutning till kommunens VA en gemensam som inte finns något om på lantmäterietpacman42 skrev:
Ni får inte stå utanför ett VA-område om er fastighet ingår. Det är valfritt att ansluta sig om man inte ingår i ett VA- område och man får stå för alla kostnader själv.M Miillan skrev:
Edit: om man ingår i ett VA-område så står kommunen för alla kostnader till tomtgräns och ni betalar en fastställd solidarisk avgift för att ansluta er.
Jag vet inte om du förstår frågan. Fastigheten är ansluten till en gammal VA anläggning där flera kedjehus har ledningar under husen. Nu krånglar anläggningen och det vore önskvärt att få en egen anslutning så att man slipper stambyte genom hela huset.....Krångligt när det inte finns papper på vad som gäller och Kommunen inte vill ha en enskild anslutning även om det går VA i vägen utanför då kedjehusen på andra sidan har privata anslutningar.pacman42 skrev:
Ni får inte stå utanför ett VA-område om er fastighet ingår. Det är valfritt att ansluta sig om man inte ingår i ett VA- område och man får stå för alla kostnader själv.
Edit: om man ingår i ett VA-område så står kommunen för alla kostnader till tomtgräns och ni betalar en fastställd solidarisk avgift för att ansluta er.
Jag förstår. Jag förklarade bara förutsättningarna. Nu kan inte tvinga in er då det inte finns något krav på att kommunen skall släppa in er. De villkor de sätter upp är de som gäller.M Miillan skrev:Jag vet inte om du förstår frågan. Fastigheten är ansluten till en gammal VA anläggning där flera kedjehus har ledningar under husen. Nu krånglar anläggningen och det vore önskvärt att få en egen anslutning så att man slipper stambyte genom hela huset.....Krångligt när det inte finns papper på vad som gäller och Kommunen inte vill ha en enskild anslutning även om det går VA i vägen utanför då kedjehusen på andra sidan har privata anslutningar.
Det som är konstigt är att Kommunen säger att de inte har något att göra med anläggningen som kedjehusen är anslutna till och då borde de inte motsätta sig en egen anslutning....är ju enligt dem själva inte deras problem. Förmodligen kommer det dessutom inte finnas någon annan lösning än att alla så småningom måste få en privat anslutning så som de likadana kedjehusen på andra sidan har.pacman42 skrev:
Så genom att bilda en samfällighet med många möten och mycket tjafs kommer resultatet bli det samma om några år och under tiden står alla husen utan avledning för dagvatten.
Egen anslutning av enstaka fastigheter vill de absolut inte ha om det inte är VA-område. Enstaka fastigheter där de inte äger rören är inte bra för dem. Dessutom så kommer det att bli problem för dig med servitut/ledningsrättigheter till kommunens VA.M Miillan skrev:Det som är konstigt är att Kommunen säger att de inte har något att göra med anläggningen som kedjehusen är anslutna till och då borde de inte motsätta sig en egen anslutning....är ju enligt dem själva inte deras problem. Förmodligen kommer det dessutom inte finnas någon annan lösning än att alla så småningom måste få en privat anslutning så som de likadana kedjehusen på andra sidan har.
Så genom att bilda en samfällighet med många möten och mycket tjafs kommer resultatet bli det samma om några år och under tiden står alla husen utan avledning för dagvatten.
Jag skulle s a s inte övertänka detta utan bara be VA-huvudmannen anvisa var din förbindelsepunkt för dagvattnet är placerad. Sen utan att blanda in VA-huvudmannens folk gräva dit, lägga ned din 110 mm dagvattenledning och ansluta den. Sen är det bra med det.
När andra grannar senare vill genomföra underhåll gör de samma sak.
När andra grannar senare vill genomföra underhåll gör de samma sak.
Men man bör ju först ha rätt att gräva där man tänker lägga rören...Claes Sörmland skrev:
Jag skulle s a s inte övertänka detta utan bara be VA-huvudmannen anvisa var din förbindelsepunkt för dagvattnet är placerad. Sen utan att blanda in VA-huvudmannens folk gräva dit, lägga ned din 110 mm dagvattenledning och ansluta den. Sen är det bra med det.
När andra grannar senare vill genomföra underhåll gör de samma sak.