Värmepumpar
DonPablo: Låter om att något rör eller något tar i något annat som skapar oljudet.
träguben: [citat] Hej. Peter här. Vi köpte IVT luftvärmepump 2022. När den började krångla i slutet på 2025, så ringde jag vår kontakt och fick reda på att firman har bytt ut 50 st utdelar sv samma sort som vi har, så vi fick en ny utedel! Vår pump är ju inte Panasonic, men värt att kolla omdömen på din pump först och att du hör av dej till din servicekontakt! Jag brukar kolla omdömen
Sm7: [citat] Tack för svar! jag får nog koppla in lite "expertis" så allt blir rätt, men det borde få att fungera vad jag kan förstå. :)
Yanjim: [citat] Tack för svar! Har golvvärme på första våning och radiatorer på övervåning.
Aare: Förra säsongen glömde jag sätta igång värmekabel. Hade is i baljan. Köpte smältsalt och strö på. Fick bort isen , satt igång värmekabel och allt var i sin ordning igen. Har 10 meter lång kabel som går in i utlopsröret på baljan. Vatten ska rinna iväg , det är typ 20-25 liter per dygn (beror på.årstiden)
SSSS: jag har pillat lite mer på pumpen nu i helgen, jag brukar kolla aktuell driftinfo till och från och blev fundersam kring en sak som jag inte har sett tidigare. Varför är det 1,5kW eltillskott när kompressorn är av och alla börsvärden är under ärvärdena? [bild] edit: ser nu att värmepump är på 36(40) så det kanske beror på det? Men då borde väl kompressorn starta och inte
Kristina J: [citat] Tusen tack för alla svar, ska skriva ut och ha med i beslutet
f10l: Hej, kan någon hjälpa mig förstå hur man man väljer hur mycket värmen styrs av utomhusgivaren och hur mycket av rumsenheten? Enligt manualen det ska gå att välja endast utomhus, endast inomhus och något mitt i mellan men de förklarar inte hur man gör. Jag kan anpassa värmekurvan men det är inte det jag vill - jag vill kunna elda i braskaminen ibland utan att det blir 30 grader varmt
Nils45: [citat] Hej! När jag startade tråden visste jag inte att det låg en värmekabel under all is, men den hittade jag sedan! Det är det tråget med värmekabel som du länkar till som jag har. Jag värmde med värmepistol och kunde bryta loss iskakorna. Det hade frusit i tråget trots värmekabeln (som låg i det långa "benet") men inte i utloppsröret. Orsaken var den intensiva snöstormen som
LexLux: Ny video i dag som visar när pumpen inte låter lika mycket. Det är som natt och dag - skillnaden i ljudnivå. Beror det helt enkelt på olika varvtal? Att isen bara sitter på nedre delen på flänsarna och skyddsgallret beror nog på att det hade snöat en massa och därefter börjat smälta en hel del. Det var i mitten av januari när det för en kort stund blev plusgrader. Installatören
Jan Nilsson7: Vart sitter kondensatorn sitter den inbyggd i fläkten? Pröva du byta reläkort fick du det att fungera?
Avemo: Strömmen går genom common mode-drosseln LF301 och sedan genom termistorerna TH301 och TH302 som ser brända ut. Jag tror att dessa har bränts som en följd av att något senare gått sönder. De kan inte själva orsaka kortslutning. Det kan vara värt att kolla om likriktaren DB301 har kortslutits. Och kanske den stora elektrolytkondensatorn också. Sedan börjar det bli svårt att se på bara
Bad Guy: [citat] Jag lämnade tillbaka luft/vatten pumpen till Jula. Nu 13 år senare har jag precis bytt till Mitshubishi Ecodan luft/vatten. Jag tyckte fjärrvärmen blev för dyr. Då blir naturligtvis elen svindyr o komforten har över 1kr plus 5500kr i fast avgift. Men är det värt det allt har blivit lite sämre o varmvatten kan ta slut o dessutom har jag investerat i batterier som ska laddas
DonPablo: du har ett membran i din slang för tävatten, det är membranet som inte håller tätt, så den drar luft bakvägen, bara fixa ett nytt, eller trycka ner slangen under vatten, så det blir som ett vattenlås.
SvenJohansson: Hej! Jag behöver byta panna. funderar på Thermia Athena luft/vatten. Vad kostar en sån? Bara Pumpen! El gör jag själv. Rör gör bror min. Huset är på totalt 127m2 (109m2 boyta)
13th Marine: Mig veterligen så är din värmepump en on/off, dvs kompressorn har bara ett körläge.
DonPablo: har du den gamla växelventilen (honeywell) som har en motor som trycker in ventilen vid vv körning, låter nästan som den som rappar på sina drev. Har du sämre värme, eller mindre med varvatten?
Togy: Jag jobbade vidare med pannan och jag tror jag typ förstår hur det fungerar. Jag tolkade tabellen som att man ska ha ungefär 200m3/h i flöde för ett hus i min storlek och satte fläkten på läge ”g” för potentiometer A och B och lät C stå kvar på ”i”. Kallraset från tilluftsventilerna försvann, men jag känner fortfarande att det strömmar in luft. Framåt sommaren ska jag
Tomture61: [citat] Mitt garage står 4 m från mitt hus . Har en egen LLVP . Mitt hus på 161 kvm har IVT 490 + LLVP . 22-23 gr på n-plan , 19 gr på ö-plan Ingen elspets på FLVP trots - 17,2 utanför .
Liololo: Huset ligger i Örebro och ör byggt 2020. Utetemp pendlar mellan -10 och -20 just nu. Men det ar varit såhär med kallt/varmt på olika våningar sen det började bli minusgrader. Nu på kvällen är framledningstemperaturen från FLVP 44 grader. Fram på golvvärmen hela 40 och returen 28. Att öka hastigheten som du föreslog, kan det lösa problemet där du tyckte att
xxargs: [citat] Det fins ofta 2 olika 'auto' att hålla reda på Auto när det väljer mellan AC och värmepumpning, istället för att välja fast läge för enbart AC eller värme - här rekomenderas att man ställer i antingen AC (på sommaren) eller värme (på vintern) - då autoläge kan ha en tendens att köra en liten stund med kyla och en liten stund i värme för att det tycker om vartannat att
MrDizzy: [citat] grov beräkning: 8 ton pellets = 8000 *4.8 (kWh värme / kg pellets) * 0.8 (effektivitet på pelletspannan) = ca 31000kWh värme
Malebo: [citat] Efter många om och men så valde vi att byta ut hela pumpen. Den var ändå 23 år och vi vill ha det problemfritt då vi inte är hemma hela veckorna.
lordi: Har tittat lite snabbt på original-flödesbilden, men kan ju ha missat något. Lite komplicerad lösning, men jag ser inte att det inte skulle fungera förutsatt att det finns en regulator/styrdator som kan reglera alla funktioner. Förutsätter att värmepumpstillverkaren har en lösning för det. Värmepumpen hämtar sitt returvatten från botten på slingtanken, vilken alltid kommer att vara
Emma Gunnarsson: [citat] Fast luftluft funkar bra med F370, föregående ägare förbrukade ca 13000 kWh med F370, tror vi har drygt 5000 kWh med F370 och luftluft.