252 läst ·
4 svar
252 läst
4 svar
LUFTVATTEN / VEDPANNA
Har idag ett fungerande vattenburet värmesystem med vedpanna i köket, skulle vilja komplettera det med en luftvatten installation men vill även ha möjlighet att elda i vedpannan utan att ändra på kranar och ventiler, kan man koppla vedpannan i serie med luftvatten pumpen och när man eldar så hjälper det till att höja vatten temp utan att pumpen tar skada??
Någon som har tips/ råd och exempel på lämplig "värmepump" ?
Någon som har tips/ råd och exempel på lämplig "värmepump" ?
Om man antar att det rör dig om ett monoblock, och du sätter returen från elementen till monoblocket, och sedan till pannan, så borde du vara relativt säker.
Får du ett felläge, där du sv nån anledning får 90c på returen in i monoblocket kommer trycket på köldmediumet dtigs mycket, och förmodligen lättar säkerhetsventilen. Vilket innebär att en kyltekniker måste fylla på värmepumpen. Sannolikheten att det inträffar är nog låg.
Däremot så måste du tänkta till med styrningen på en sådan värmepump. Kanske finns t.ex. en "rumstermostat"-ingång eller dylikt som han användas för att slå av kompressorn när du eldar.
Jag har luft vatten och vedpanna, men det är acktankar och lite med avancerad styrning än så.
Får du ett felläge, där du sv nån anledning får 90c på returen in i monoblocket kommer trycket på köldmediumet dtigs mycket, och förmodligen lättar säkerhetsventilen. Vilket innebär att en kyltekniker måste fylla på värmepumpen. Sannolikheten att det inträffar är nog låg.
Däremot så måste du tänkta till med styrningen på en sådan värmepump. Kanske finns t.ex. en "rumstermostat"-ingång eller dylikt som han användas för att slå av kompressorn när du eldar.
Jag har luft vatten och vedpanna, men det är acktankar och lite med avancerad styrning än så.
Tack för svar! jag får nog koppla in lite "expertis" så allt blir rätt, men det borde få att fungera vad jag kan förstå.B BSOD skrev:Om man antar att det rör dig om ett monoblock, och du sätter returen från elementen till monoblocket, och sedan till pannan, så borde du vara relativt säker.
Klicka här för att svara