593 läst ·
22 svar
593 läst
22 svar
Vart sitter smutsfiltret?
Ja det verkar ju som att jag inte har nåt tryck i värmesystemet så jag ska testa att fylla på. Eller är det smartast att rensa det där filtret först🤔 och sen fylla på.. hur luftar man ens systemet?😂O skrev:
Det finns en grön på bild 3.
Helst, ja. Finns det ingen på andra sidan kan man stänga alla radiatorventiler oxo.
Sedan får man vara snabb och ha en stor spann redo och hoppas det inte rinner ut för mycket när man lossar filtret. Det bör gå fint så.
Efteråt lär man behöva lufta systemet och fylla på med vatten. Men det är nästa delprojekt.
Nu har jag fyllt på till 1.0 bar. Sedan luftade jag alla element (gick otroligt mycket bättre denna gång haha), sen hade trycket sjunkit igen - då fyllde jag på ännu en gång till 1.0 bar.H Håbbe01 skrev:Japp trycket är på 0 vilket borde vara 0.5 till 1.5 bar så nu måste man även fylla på vatten i värmekretsen med nån liten ventil i närheten.
Fryslarm är på brine sidan om man vill kolla vätska finns, smutsfilter, pump snurrar. Dvs rör längst ner, vänster eller i skåpet.
Rör på toppen är till värme och varmvatten inkl smutsfilter till element. Här behövs mer tryck speciellt om du har två våningar
Omstsr av pump kan 8ckdå lösa nått om man har tur
Angående fryslarmet.. för det larmet går fortfarande igång efter en stund. Ska jag testa rengöra smutsfiltret på brine sidan? Isåfall - kan detta vara smutsfiltret?
Nä! Den vätskan är i den lite gulare behållaren 😊 den vita behållaren tar emot överflödigt vatten.H Håbbe01 skrev:
Jag tror iallafall jag löst problemet!! Smutsfiltret på brine sidan var helt igentäppt🙈 hittills så har det inte dykt upp något fryslarm *peppar peppar*. Tack för hjälpen! Verkligen
Ok, toppen 👍P Popcake skrev:
Klicka här för att svara