4 349 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Akut hjälp med Värmepump
Nibe duckar inte garantiåtagande för att man uppdaterat programvara. Det har aldrig hänt.
Det är ju de själva som tar fram uppdateringarna.
Viktigt är att man vänder sig till installatören vid garantiärenden. Det är de som ska registrera ärendet.
Det är ju de själva som tar fram uppdateringarna.
Viktigt är att man vänder sig till installatören vid garantiärenden. Det är de som ska registrera ärendet.
Hejnfathi9301 skrev:
Hej alla,
Jag vet inte om det här är rätt forum, men jag vet inte vem jag ska vända mig till.
Jag har nyligen köpt en värmepump från NIBE och det har varit i drift nu ett år. I januari månad upptäckte jag att det har slutat fungera.
Gjorde felanmälan och nu har både serviceombudet och installatören varit hos mig och tittat på den. Maskinen blinkar och ger meddelandet att det lågt flöde och jag har hamnat i en ond cirkel där ingen vill ta ansvar.
serviceombudet säger att det är fel Ø på rören och rensat smutsfiltret att hela systemet måste bytas ut, men installatören säger emot och menar att rätt Ø på rören har installerats enligt NIBEs installationsmanual. Jag har själv tittat i manualen och kan konstatera att rätt rör har installerats.
Vid besöket gjorde teknikern endast en okulär besiktning samt rensade smutsfiltret och säger att problemen beror på detta, men värmepumpen blinkar fortfarande och ger samma felmeddelanden. Den går i driftstopp under avfrostning, när vi behöver den som mest.
Och för att strö salt i såren har serviceombudet dessutom skickat en faktura till mig för körning och service, utan att fråga om problemet har lösts.
Jag har garanti både på varan och på installationen, men det verkar som att ingen vet vad som är fel på värmepumpen.
Temperaturen är runt 8 grader i huset och det är riktigt kallt. Borde jag vända mig till Konsumentverket? Det känns som att ARN tar minst ett år innan de handlägger ärendet.
jag vet inte vad jag ska göra. Om man vänder mig till någon annan firma tappar jag garantin.
Uppskattar om kan verkligen vägleda mig här.
Det är NIBE S320 S2125 med ventilationsmodul S135 som har installerats. Köpte montage av återförsäljaren.
Är det S2125-12 eller 8?
Hur stort är värmesystem, antal element?
Ettrörs värmesystem?
Öppna alla termostater till max. Ställ cirkulationspumpen till manuellt drift och till 100%. Om detta inte hjälper då är det en tank lösning till problemet.
Hoppas du får rätt på det.
Jag hade skriftligen reklamerat gentemot återförsäljaren mtp att du köpt både varan och en tjänst vid dem och sedan inte lämnat dem i fred förrän åtgärd vidtas. Om de är saktfärdiga så måste man ju säkerställa är inga skador uppstår och då får man väl dokumentera alla sådana uppgifter och lägga till dem i sitt reklamationskrav mot återförsäljaren.nfathi9301 skrev:
Hej alla,
Jag vet inte om det här är rätt forum, men jag vet inte vem jag ska vända mig till.
Jag har nyligen köpt en värmepump från NIBE och det har varit i drift nu ett år. I januari månad upptäckte jag att det har slutat fungera.
Gjorde felanmälan och nu har både serviceombudet och installatören varit hos mig och tittat på den. Maskinen blinkar och ger meddelandet att det lågt flöde och jag har hamnat i en ond cirkel där ingen vill ta ansvar.
serviceombudet säger att det är fel Ø på rören och rensat smutsfiltret att hela systemet måste bytas ut, men installatören säger emot och menar att rätt Ø på rören har installerats enligt NIBEs installationsmanual. Jag har själv tittat i manualen och kan konstatera att rätt rör har installerats.
Vid besöket gjorde teknikern endast en okulär besiktning samt rensade smutsfiltret och säger att problemen beror på detta, men värmepumpen blinkar fortfarande och ger samma felmeddelanden. Den går i driftstopp under avfrostning, när vi behöver den som mest.
Och för att strö salt i såren har serviceombudet dessutom skickat en faktura till mig för körning och service, utan att fråga om problemet har lösts.
Jag har garanti både på varan och på installationen, men det verkar som att ingen vet vad som är fel på värmepumpen.
Temperaturen är runt 8 grader i huset och det är riktigt kallt. Borde jag vända mig till Konsumentverket? Det känns som att ARN tar minst ett år innan de handlägger ärendet.
jag vet inte vad jag ska göra. Om man vänder mig till någon annan firma tappar jag garantin.
Uppskattar om kan verkligen vägleda mig här.
Det är NIBE S320 S2125 med ventilationsmodul S135 som har installerats. Köpte montage av återförsäljaren.
Du bör nog börja prata med en konsumentvägledare istället för att gå till ARN direkt. I många fall är det tex bra att kommunicera tydligt och klargöra ev tidsfristen t.ex. ni måste säkerställa att jag har värme i huset senast datum X annars tvingas jag göra X till en kostnad av Y. Om du har utgifter för en temporär värmelösning tex elpanna, så kan du kräva att få skadelös var gäller de utgifterna också.
Om du har begärt att installationsfirman skulle komma ut och titta fastän det inte var deras fel får du tyvärr betala dem för det. Du skulle ha vänt dig till återförsäljaren som jag tolkar ditt inlägg.
Hoppas det löser sig, men det till att lösa värmen så du inte får kostsamma följder - du har inte rätt till ersättning för sådant om du inte gör det som står i din makt.
Klicka här för att svara