Hej vi har en IVT greenline från 2002-3 som larmar för pressostat hög.

Har rensat ventilen på inloppet (R)
Hittar ingen på ut (S)

Har luftat alla element och golvvärme. Hittar ingen luft.

Har bytt cirkulationspump till en grundfors alpha 2. Den säger att det cirkulerar 1 m3/timmen (den gamla pumpen var en DAB)

Ändå så varnar den för pressostat hög

När man kvitterar felet så starta den om efter ca 300 sek.
Är igång allt från 10 se till 30 min

Den har också betet sig ”normalt” några gånger och startat/slagit av sig som den ska.

Vad tror ni är felet/ vad har jag missat att göra?

• Display på värmepump visar larmmeddelandet "Pressostat hög" med tidpunkt och kvitteringsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Det är inte det typiska problemet med gojs i slangarna?
Hur såg filtret ut?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Skulle tro att din pump inte blir av med värmen.

Vi hade en Greenline av samma årgång tidigare, där hade den nedre slangen satt igen.

Värmepump med synliga rör och kopplingar, inklusive en cirkulationspump och slangar.
Skapa konto

En diskho med en slang och diskborste, tecken på att slangen kan vara igensatt.
Skapa konto

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
funkar cirkpumpen? Om den gör det, så bettar jag på slangarna

Vad visar GT8, GT9 samt GT1. GT1 och GT9 bör visa nästan samma inom nån grad

Om det är magnetit i slang så brukar man få larm om hög värmebärardelta innan pressostat löser
Ofta sitter en bypass mellan VB in och VB ut på IVT. Kanske flödet i din nya pump skapar fel flöde i bypassen (kortslutning). Där skall ju bara bli flöde när värmepumpen gör varmvatten.

Eftersom GT1 skall monteras på VB in strax innan bypass så kommer aldrig värmepumpen slå av utan pressostaten slår då av. (Vid kortsluten bypass dvs) GT1 slår av när uppvärming måltemp nåtts.

Har du ingen extern cirkpump så kan du nog glömma den orsaken.

Men du borde ju sakna värme i så fall.

🤔 Jag kan minnas fel, men den kan eventuellt lösa om den behöver göra varmvatten direkt efter att ha kört tungt med värmevatten precis innan.

Sen har nog denna samma "bugg" som vår, dålig frikoppling mellan returen från värmevattnet och varmvattentanken, när värmevattnet drar förbi så drar den med sig lite av det som är i varmvattentanken.
Det gör att maskinen behöver göra varmvatten oftare.

På senare modeller så har man gjort en förlängning och förträngning så att detta minskas:
Två T-kopplingar i metall placerade på ett kaklat golv, används för VVS-lösningar i värmesystem.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Ja, det kommer jag ihåg att jag läst på Värmepumpsforumet. Har dock ingen aning om min maskin från 2009 är drabbad. Har alltid tyckt den fått göra varmvatten ofta i jämförelse med min grannes Thermia.

Hade inte du 13th Marine larm för högt värmebärardelta när du hade problem med magnetit ?

Kanske TS inte får det om det larmet inte fanns i tidigare Rego ? Eller TS kanske rentav missat delta larmet och sen kom pressostaten ?

F fusion skrev:
Ja, det kommer jag ihåg att jag läst på Värmepumpsforumet. Har dock ingen aning om min maskin från 2009 är drabbad. Har alltid tyckt den fått göra varmvatten ofta i jämförelse med min grannes Thermia.

Hade inte du 13th Marine larm för högt värmebärardelta när du hade problem med magnetit ?

Kanske TS inte får det om det larmet inte fanns i tidigare Rego ? Eller TS kanske rentav missat delta larmet och sen kom pressostaten ?
Jag har ju en tråd om det nu när du säger det =)
https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-ht-c9-pressostat-hog-ar-cirkpumpen-dalig.470499/

Där börjar jag med Pressostat Hög och går sedan över till varmvattenberedning =)

Ahh, var nog här jag läst det 😉

Ser att du hade Rego 634 i din gamla vp, jag har Rego637 kanske de skiljer i övervakningen av deltat ?

Bra att veta är att IVT nu tagit fram en flexslang helt i metall så magnetit problemen i slangarna lär väl upphöra. Syns dock inte på bild hos JS Energi, men såg foto från en som bytt till de nya liknande denna

https://teddington.se/produkter/metallslangar/flexibel-slang/

Jag bytte den mellan cp och vvx för nåt år sedan och den såg annorlunda ut inuti jämfört original slangen. Köpte från JS Energi.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Hur såg filtret ut?
Ytterst lite skräp i filtret.

Det har jag aldrig haft när det varit skit i slangarna. All skit samlas i slangen längst ned.

Upprepar! Vad har du för värden på GT1, GT8 och GT9 när värmepumpen jobbar

F fusion skrev:
Vad visar GT8, GT9 samt GT1. GT1 och GT9 bör visa nästan samma inom nån grad

Om det är magnetit i slang så brukar man få larm om hög värmebärardelta innan pressostat löser
Ofta sitter en bypass mellan VB in och VB ut på IVT. Kanske flödet i din nya pump skapar fel flöde i bypassen (kortslutning). Där skall ju bara bli flöde när värmepumpen gör varmvatten.

Eftersom GT1 skall monteras på VB in strax innan bypass så kommer aldrig värmepumpen slå av utan pressostaten slår då av. (Vid kortsluten bypass dvs) GT1 slår av när uppvärming måltemp nåtts.

Har du ingen extern cirkpump så kan du nog glömma den orsaken.

Men du borde ju sakna värme i så fall.
Har extern cirkulationspump som är nybytt efter att problemet uppstod
Har ingen exakt koll på värdena. Men pumpen slår av oavsett om det är varmt. Eller iskall ( stått avstängd ett dygn)
Systemet har fungerat i ca 20 år inget annat är bytt.

C cpalm skrev:
Hur såg filtret ut?
precis bara byta

13th Marine 13th Marine skrev:

Vi hade en Greenline av samma årgång tidigare, där hade den nedre slangen satt igen.

[bild]
[bild]
Tror också det är skit i systemet men har tyvärr ingen flexislang vid cirkulationspumpen. Bara kopparrör.
Så jag vet inte hur jag ska rensa det än.

13th Marine 13th Marine skrev:

[bild]
[bild]
Tror också det är skit i systemet men har tyvärr ingen flexislang vid cirkulationspumpen. Bara kopparrör.
Så jag vet inte hur jag ska rensa det än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.