11 925 läst ·
42 svar
12k läst
42 svar
LLVP Max 16°C inne vid -14°C ute. Är jag knäpp?
Du får fotografera hur baksidan ser ut efter att det gått en stund efter sista avfrostningen - det man vill se är om flänspaketet blir randingt av frost eller om frosten är jämn och fin över ytan när LLVP går med hög last.
Eftersom du har 3 innerdelar så finns det mer i rörskarvar som eventuellt kan få för sig att läcka än en standard LLVP med bara en enda innerdel, och det händer att dom läcker också...
Eftersom du har 3 innerdelar så finns det mer i rörskarvar som eventuellt kan få för sig att läcka än en standard LLVP med bara en enda innerdel, och det händer att dom läcker också...
Jag har Mitsubishi LLVP multisplit med utedel MXZ-2E53VEHZ och två innedelar. Efter 6-7 års drift frostade utedelen ej av och den blev full med is. Givaren på utedelen hade lossnat från sin hållare på kopparröret. Återmontage fick den att fungera normalt
bra poäng, ska kika detX xxargs skrev:Du får fotografera hur baksidan ser ut efter att det gått en stund efter sista avfrostningen - det man vill se är om flänspaketet blir randingt av frost eller om frosten är jämn och fin över ytan när LLVP går med hög last.
Ja det var intressant, Om jag förstått det rätt så är det två saker som blir varm när den "frostar av"; själva flänsarna och den där värme-kabeln?R rolodi skrev:
Om man tycker 10-15 grader C är varmt, så ja...
Hetgasen som matar in inloppet på flänspaketet kommer vara varmare, men ganska snart når det den temperatur som är den kallaste punkten, som brukar vara där isen börja smälta och det mesta av den gasformiga köldmedlet omvandlas till flytande form under samtidig avgivande av kondensationsvärme eftersom frosten/isen slukar massor av värme och så håller det på och smälter frosten allt längre bort på rörlängden tills all is är borta och flänspaketet värms ytterligare i antal grader när det inte längre fins värmeslukande is och någon sensor i slutet av slinga och nära där köldmedlet går ur flänspaketet och reagerar när det är varm nog (typiskt +10 - +15 grader varmt).
Den typen av avfrostning kan få bekymmer vid dålig väder med stark kyla, med blåst, snöglopp i horisontal riktning etc. och värmen som bildas för avfrostning räcker inte till - så det brukat finnas en max. avfrostningstid, liksom en max körtid för värmepumps-körning och i olyckliga fall kan det resultera en igloo av utedelen där isen måste smältas bort manuellt ute ifrån innan det kommer igång igen. Man kan inte lita på att en LLVP fungerar i alla väder och kan plötsligt bli iglo när det står obevakat och inte har tillsyn ofta som sommarstugor eller man är på någon eller ett par veckors semester och man bör ha elelement som backup och kan värma om det blir för kallt i bostaden.
Det andra är att många LLVP och förmodligen också LVVP att när man ha sensorfel eller adaptiva modeller inte är anpassade vid extrem kyla som under -15 grader C och kapsejsar algoritmiskt, så körs också skyddstider med ibland olyckliga resultat som 30 minuters värmepumpstid och 20 minuters avfrostningstid fast det inte fins någon synlig frost på dess utedels flänsar som gör att avfrostning behövs - och med detta dålig värmeproduktions eftersom den sitter i avfrostningsläge en stor del av körtiden.
Hetgasen som matar in inloppet på flänspaketet kommer vara varmare, men ganska snart når det den temperatur som är den kallaste punkten, som brukar vara där isen börja smälta och det mesta av den gasformiga köldmedlet omvandlas till flytande form under samtidig avgivande av kondensationsvärme eftersom frosten/isen slukar massor av värme och så håller det på och smälter frosten allt längre bort på rörlängden tills all is är borta och flänspaketet värms ytterligare i antal grader när det inte längre fins värmeslukande is och någon sensor i slutet av slinga och nära där köldmedlet går ur flänspaketet och reagerar när det är varm nog (typiskt +10 - +15 grader varmt).
Den typen av avfrostning kan få bekymmer vid dålig väder med stark kyla, med blåst, snöglopp i horisontal riktning etc. och värmen som bildas för avfrostning räcker inte till - så det brukat finnas en max. avfrostningstid, liksom en max körtid för värmepumps-körning och i olyckliga fall kan det resultera en igloo av utedelen där isen måste smältas bort manuellt ute ifrån innan det kommer igång igen. Man kan inte lita på att en LLVP fungerar i alla väder och kan plötsligt bli iglo när det står obevakat och inte har tillsyn ofta som sommarstugor eller man är på någon eller ett par veckors semester och man bör ha elelement som backup och kan värma om det blir för kallt i bostaden.
Det andra är att många LLVP och förmodligen också LVVP att när man ha sensorfel eller adaptiva modeller inte är anpassade vid extrem kyla som under -15 grader C och kapsejsar algoritmiskt, så körs också skyddstider med ibland olyckliga resultat som 30 minuters värmepumpstid och 20 minuters avfrostningstid fast det inte fins någon synlig frost på dess utedels flänsar som gör att avfrostning behövs - och med detta dålig värmeproduktions eftersom den sitter i avfrostningsläge en stor del av körtiden.
Redigerat:
Jag är för oteknisk för att våga besvara din fråga. När multisplit hade avfrostats, reparerats och återstartats, som var för nästan ett år sedan, har utedelen ej blivit isbelagd och den ger åter full värme.ad4k skrev:
Jag tror absolut att min värmekabel är trasig, isen i utedelen ser exakt lika ut som för en vecka sen. Minns du om ni hade svårt att få innerdelarna att blåsa ordentligt på "auto-fan"?R rolodi skrev:
Som någon redan påpekat - använd inte auto-läge. Varken vad gäller fläkt eller värme.ad4k skrev:
Vill du få ut så mycket som möjligt av din LLVP så kör fläkten på max och ställ in den lufttemperatur som ger lämplig rumstemperatur (man kan behöva justera temperaturen då och då).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Jag har oftast kört autoläge på fläkten, men har ställt temperaturen ett par grader högre än vad jag vill ha i rummet, öppen planlösning och innedelen har bara koll på lufttemperatur i innedelen, dessutom auto sving som fördelar luften hyfsat
Värmeläge ,heat, på vintern och kylläge ,cool,på sommaren
Jag förstår. Men tänker mig att detta kan vara ett symptom på något fel. Ställer jag in innerdelen på 31 grader så blåser det fortfarande sakta för mig, den försöker lixom inte komma ikapp. En bekants värmepump försöker att komma ikapp om man ställer den på 31 grader och börjar blåsa som tusan.K Kardan79 skrev:
Det Kardan79 skriver om fläkthastighet överensstämmer helt med vad min installatör meddelat mig - helst max fläkt för bästa effekt och spridning.hsd skrev:
Jag har oftast kört autoläge på fläkten, men har ställt temperaturen ett par grader högre än vad jag vill ha i rummet, öppen planlösning och innedelen har bara koll på lufttemperatur i innedelen, dessutom auto sving som fördelar luften hyfsat
Det fins ofta 2 olika 'auto' att hålla reda påad4k skrev:
Auto när det väljer mellan AC och värmepumpning, istället för att välja fast läge för enbart AC eller värme - här rekomenderas att man ställer i antingen AC (på sommaren) eller värme (på vintern) - då autoläge kan ha en tendens att köra en liten stund med kyla och en liten stund i värme för att det tycker om vartannat att det är för varmt och för kallt och elräkningen skenar.
Sedan finns det fasta lägen och autoläge för tex. innerdelens fläktfart, och ställer man fast läge och tex. har 2:ans fart (av 4 steg) så kommer det bara att värma med ungefär halva pumpens kapacitet även om du ställer 31 grader C och det är kallt i rummet, då kompressorn drar ned på varvtalet/effekten när innerdelens flänspaket är runt 45-50 grader C varm - skall man ha ut mer effekt i form av värme i rummet så måste mer luft tryckas igenom innerdelen med att fläkthastigheten i innerdelen ökas och för LLVP:s märkeffekt vid kallväder så brukar det betyda max fläktfart + nyligen rengjorda filter i innerdelen.
Autoläge för fläktarna är ofta sådär i reglering och oftast rekommenderas fast inställning i fläktfart, även om en del LLVP med fast inställd fläktfart på tex max fläktfart går ned till lägre fart av sig själv när man närmar sig måltemperaturen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden