Har en VP luft/vatten IVT AW 290 med Air 70 som utedel. Installerad ht 2011. Har fått en del lågtryckslarm sista månaderna. Allt oftare. Har haft tekniker här som inte hittat felet. Efter avfrostning starta ibland inte fläkten (men är aktiv på displayen) vilket leder till att kompressorn jobbar tills köldmedlet når Ca -30 o lågtryckspressostaten (e dyl) löser ut.

Jag har själv bytt kondensatorn till fläkten men det hjälpte inte. Min gissning är fläktrelä på kretskortet-utedelen.
Nån som har erfarenhet eller tips?

Var ute igår o knackade på reläerna när fläkten skulle gå enligt displayen med stod still. En gång startade den men efter mina knackningar blev det något sämre. Ungefär varannan ggn starta nu fläkten som den ska. (Testat med handdrift)

• Kretskort för värmepump med flera reläer och kablar, visar detaljerad elektronikkomponentfördelning och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska komponenter och kretskort inuti en luft/vatten värmepump. Flera sladdar och reläer är anslutna, synliga märken inkluderar Danfoss och Siemens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att nytt kretskort eller helst begagnat till utedelen är det snabbaste. Sen kanske det är dags att köpa ny VP snart.. Att byta o löda på nytt relä är väl billigt men inget som görs (iaf inte av mig) gissar jag.

Vart sitter kondensatorn sitter den inbyggd i fläkten?
Pröva du byta reläkort fick du det att fungera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.