190 läst ·
7 svar
190 läst
7 svar
Luftvatten värmepum
Hallå allihopa! Behöver lite förslag/tips av erfarna. Planerar byta värmesystem i huset. Det ska vara luftvatten värmepump,just nu kör jag med pelletsen.. vattenburna element och boyta är på 105 kvm sen har jag 60 hvm biyta (källaren och vind) Vilken luftvatten värmepump rekommenderar ni? Det behöver inte vara nyaste modeller. Det ska inte överstiga 120.000 kr med installation så mycket råd har man. Att det är energisnål och kan hålla ett par år utan krångel. Bor i Hudiksvall där temperaturen under vintern går mellan -10 till -25 grader. Kom gärna med förslag och ungefärligt pris. Tack på förhand
Att du bor på 105 kvm boyta, 60 kvm biyta är såklart bra att veta, men mer intressant är nog vilket faktiskt värmebehov som du har i huset idag.Chole93 skrev:
Hallå allihopa! Behöver lite förslag/tips av erfarna. Planerar byta värmesystem i huset. Det ska vara luftvatten värmepump,just nu kör jag med pelletsen.. vattenburna element och boyta är på 105 kvm sen har jag 60 hvm biyta (källaren och vind) Vilken luftvatten värmepump rekommenderar ni? Det behöver inte vara nyaste modeller. Det ska inte överstiga 120.000 kr med installation så mycket råd har man. Att det är energisnål och kan hålla ett par år utan krångel. Bor i Hudiksvall där temperaturen under vintern går mellan -10 till -25 grader. Kom gärna med förslag och ungefärligt pris. Tack på förhand
Hur mycket pellets går det åt, säg i snitt de senaste 3-4 åren? Eller vad är det för konstruktion på huset?
Räkningen är solklar. Oavsett vilken pump jag väljer kommer det blir mycket billigare för mig. Det går så jävla mycket pellets åt och de är ju ungefär 10 pallar per år dvs över 8 ton (ca 50.000 kr) Det är ett trähusD Dkvist skrev:
Iom att du kör med pellets idag så behöver vi veta vilken framlednings temperatur du har idag alternativt att du fotar av dina element/radiatorer.
Har du högtemperaturs element/radiatorer så skulle jag inte rekommendera att du byter till värmepump utan att byta alla element samtidigt.
Pumpen kommer att få slita som stryk och gå sönder i förtid oavsett vilket märke du väljer och vissa modeller kommer inte ens att kunna leverera den temperatur som behövs för att hålla 20C inne då det blir -20C ute.
Sen är frågan om du tänkt behålla pelletspannan som backup eller inte.
Om du ska behålla pelletspannan för att kunna köra den med lite extra då det är som kallast så begränsar det vilken värmpepump du kan välja då många inte klarar av att ha extra värmekällor aktiva i samma system.
Ytterligare en fråga är hur stor tomt du har.
Om den är stor och inte bara berg så kan en jordvärmepump vara ett alternativ.
Farsan köpte en sån för 1.5år sen och la ned 800m kollektorslang. Det var -31 C imorse där.
Han värmer 240kvm + maskinhall på 300kvm en 12kW jordvärme. Det är lite för lite så elpatron måste köras med. Skulle det bara vara huset skulle inte elpatron behövas.
Han fick tag i pump + slang + installation av pump för endast 70 men då grävde han och la slangen själv. (och givetvis då även återställde marken efteråt)
Du kanske kan få in något liknade på 120 om du har tur.
Kollar vi på en LVvp så skulle jag säga en 12kW eller större modell från nån av de kändare märkena.
Plus att jag skulle ta en split modell. Inget monoblock för din del även om de är billigare. Detta pga Norrland.
Själv har jag en 9kW Panasonic TCAP monobock (men då bor jag utanför Norrköping) och den håller 160kvm uppvärmt till 22.5C ned till -15 iaf.
Har du högtemperaturs element/radiatorer så skulle jag inte rekommendera att du byter till värmepump utan att byta alla element samtidigt.
Pumpen kommer att få slita som stryk och gå sönder i förtid oavsett vilket märke du väljer och vissa modeller kommer inte ens att kunna leverera den temperatur som behövs för att hålla 20C inne då det blir -20C ute.
Sen är frågan om du tänkt behålla pelletspannan som backup eller inte.
Om du ska behålla pelletspannan för att kunna köra den med lite extra då det är som kallast så begränsar det vilken värmpepump du kan välja då många inte klarar av att ha extra värmekällor aktiva i samma system.
Ytterligare en fråga är hur stor tomt du har.
Om den är stor och inte bara berg så kan en jordvärmepump vara ett alternativ.
Farsan köpte en sån för 1.5år sen och la ned 800m kollektorslang. Det var -31 C imorse där.
Han värmer 240kvm + maskinhall på 300kvm en 12kW jordvärme. Det är lite för lite så elpatron måste köras med. Skulle det bara vara huset skulle inte elpatron behövas.
Han fick tag i pump + slang + installation av pump för endast 70 men då grävde han och la slangen själv. (och givetvis då även återställde marken efteråt)
Du kanske kan få in något liknade på 120 om du har tur.
Kollar vi på en LVvp så skulle jag säga en 12kW eller större modell från nån av de kändare märkena.
Plus att jag skulle ta en split modell. Inget monoblock för din del även om de är billigare. Detta pga Norrland.
Själv har jag en 9kW Panasonic TCAP monobock (men då bor jag utanför Norrköping) och den håller 160kvm uppvärmt till 22.5C ned till -15 iaf.
En pall pellets:
832kg med 52 st säckar á 16kg/säck,
1 kg pellets, ca 4.8 kWh,
en pall, ca 4 MWh
10 pallar, 40 MWh
Som systemersättare så snackar vi nog 11 kW eller mer för att hamna på rimlig nivå att lägga sig på. Om du kan tänka dig elda samtidigt när det är som kallast (behålla pelletsbrännaren) så kanske du kommer undan med en 7 kW-pump typ.
Vad har du räknat på själv hittills?
832kg med 52 st säckar á 16kg/säck,
1 kg pellets, ca 4.8 kWh,
en pall, ca 4 MWh
10 pallar, 40 MWh
Som systemersättare så snackar vi nog 11 kW eller mer för att hamna på rimlig nivå att lägga sig på. Om du kan tänka dig elda samtidigt när det är som kallast (behålla pelletsbrännaren) så kanske du kommer undan med en 7 kW-pump typ.
Vad har du räknat på själv hittills?
grov beräkning:Chole93 skrev:
8 ton pellets = 8000 *4.8 (kWh värme / kg pellets) * 0.8 (effektivitet på pelletspannan) = ca 31000kWh värme
Klicka här för att svara