Hej!
Har köpt ett sommarhus och där är en Nibe fighter 640P. 140m2 villa. 2 våningar. Golvvärme plan 1, radiatorer plan 2. Trycker står på 0,5bar. Hur fyller jag på värmesystemet? Det rekommenderas 2,5var i manualen. Jag hittar ingen påfyllnadsventil. På min IVT490 i MIT ordinarie boende är ju det jätteenkelt. Tacksam för hjälp!
Har köpt ett sommarhus och där är en Nibe fighter 640P. 140m2 villa. 2 våningar. Golvvärme plan 1, radiatorer plan 2. Trycker står på 0,5bar. Hur fyller jag på värmesystemet? Det rekommenderas 2,5var i manualen. Jag hittar ingen påfyllnadsventil. På min IVT490 i MIT ordinarie boende är ju det jätteenkelt. Tacksam för hjälp!
Systemtrycket bör vara 0,3 bar över förtrycket, förtrycket bör vara 0,2 bar över statiska trycket.
I manualen på sida 20 står det om påfyllning,
https://cdn.jseducation.se/files/pages/nibe-fighter-640p-anv-inst.pdf
Man förhoppningsvis så finns det en extern påfyllningsventil.
Så en bild på systemet hade varit bra.
I manualen på sida 20 står det om påfyllning,
https://cdn.jseducation.se/files/pages/nibe-fighter-640p-anv-inst.pdf
Man förhoppningsvis så finns det en extern påfyllningsventil.
Så en bild på systemet hade varit bra.
Tack! Det var jag som var korkad och läste i en manual online och inte i pappersmanualen. I pappersmanualen fanns påfyllnadsventilen utpekad. Jag hittar bara en manometer för värmesystemet. Kan du utveckla lite kring förtryck och statiskt tryck? Tack på förhandDemmpa skrev:
Förenklat är statiskt trycket höjdskillnaden mellan högsta punkten och expansionskärlet i meter multiplicerat med 0,1.
10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.
Förtrycket är det lufttryck man fyller expansionskärlet med innan man fyller systemet med vatten. Ofta har expansionskärlet ett förtryck på 0,5 bar från början.
Systemtrycket är det tryck man fyller upp systemet med.
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/whp_calc-attic_SWE.pdf
Förtrycket är det lufttryck man fyller expansionskärlet med innan man fyller systemet med vatten. Ofta har expansionskärlet ett förtryck på 0,5 bar från början.
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/whp_calc-attic_SWE.pdf
Okej tack! Manualen säger att man ska fylla till 2,5bar, men det kanske är för mycket då. Är inte kvar i stugan, men där fanns en påfyllnadsventil strax ovan tappvattentanken när man tog bort den nedre stora luckan på värmepumpen.Demmpa skrev:
Förenklat är statiskt trycket höjdskillnaden mellan högsta punkten och expansionskärlet i meter multiplicerat med 0,1.
[länk]
I manualen jag länkade till står det "Tryckmätaren skall visa ett tryck mellan expansionskärlets
förtryck och 2,5 bar (25 mvp).", vidare står det också att säkerhetsventilens öppningstryck är 2,5 bar.
Man bör aldrig ligga nära säkerhetsventilens öppningstryck.
förtryck och 2,5 bar (25 mvp).", vidare står det också att säkerhetsventilens öppningstryck är 2,5 bar.
Man bör aldrig ligga nära säkerhetsventilens öppningstryck.
Ok tack för förtydligandet. Jag drog upp trycket till 2.0 bar igår, men då är det ju för högt. Då får jag sänka trycket till 0,8 bar (jag vet inte vad förtrycket är, så låt oss anta att det är 0,5bar) när jag åker till stugan igen på fredag.Demmpa skrev:
Så nu var det fixat! Nu till nästa problem. Jag tyckte att fläkten lät som tusan, så jag tog ut och gjorde rent det för den var rejält skitig. Oljudet försvann, men nu funderar jag på om den är för högt ställt. Huset är som sagt 140m2 fördelat på två våningsplan. Det ligger på Bjärehalvön. Bifogar en bild för fläktinställningarna på kortet. Ska man sänka hastigheten lite, och om man ska det, hur gör man det då?Demmpa skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jepp, har läst det men blir inte riktigt klok. Det är 6 st potentiometrar och om jag förstår manualen korrekt är det bara ”exhaust” sidan som är aktiv. Manualen är så kortfattad och jag är lite nojig att missförstå något och göra fel. Det finns tre rader, A, B och C. Är det alltså A raden som jag ska ställa ner från ”i” till ”h”. Om jag kan få lite guidning vore det jätteschysst! Bättre att fråga innan man pajat något än efterDemmpa skrev:
Jag jobbade vidare med pannan och jag tror jag typ förstår hur det fungerar. Jag tolkade tabellen som att man ska ha ungefär 200m3/h i flöde för ett hus i min storlek och satte fläkten på läge ”g” för potentiometer A och B och lät C stå kvar på ”i”. Kallraset från tilluftsventilerna försvann, men jag känner fortfarande att det strömmar in luft. Framåt sommaren ska jag försöka hitta en ventilationsstekniker som kan komma och mäta och justera in ventilerna och fläkten korrekt. Om någon kan rekommendera någon kompetent sådan på Bjärehalvön tas tips tacksamt emot.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden