Jag har en IVT luft/luft-värmepump som ska ha installerats i våras (innan jag flyttade in).
Upptäckte nyligen att tråget under pumpen är helt isfylld och det kommer inget vatten alls genom det tillhörande stupröret.
Har försökt ta bort så mycket is jag kunnat, men det kommer ju inte hända särskilt mycket förrän det blir varmare väder.
Men har fler haft detta problem? Vad kan man göra åt det inför nästa vinter?

Finns det ingen värmekabel i tråget ? Du måste kolla med installatören, slå av pumpen nu, annars riskerar du att frysa sönder den.

DonPablo DonPablo skrev:
Finns det ingen värmekabel i tråget ? Du måste kolla med installatören, slå av pumpen nu, annars riskerar du att frysa sönder den.
Det vet jag inte om det finns. Kan pumpen gå sönder av det? Den ser inte ut att frysa, bara kondensvattnet.

Har du lust att visa med foton?

Bild här.

• Utomhusanordning med isbildning och ett varningsmärke för brandrisk. Snötäckta buskar och staket syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att ligga någon form av värmekabel i trågen men inget som tyder på att det smälter is runt om denna.

Antingen är kabeln trasig eller det som kopplar in strömmen mot kabeln som inte gör som det skall.

skulle använda MrDizzys förslag och den vägen hålla undan isen tills någon reparatör kan titta på det.

• Gilla
mucklebuckle
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Ser ut att ligga någon form av värmekabel i trågen men inget som tyder på att det smälter is runt om denna.

Antingen är kabeln trasig eller det som kopplar in strömmen mot kabeln som inte gör som det skall.
Var ser du det?
Jag ser bara stagen till ramen.
Vad missar jag?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Förstorade upp, och du har rätt att det verkar vara en av stagen som så förvillande ut som en kabelsnutt ned

då kan man fråga sig hur detta skall hålla sig isfritt om det inte fins värmekabel alls...

Hade nästan samma problem för 2 dagar sedan.
I mitt fall fungerade slingan så jag hade istället en lite pool av vatten i tråget som inte ville rinna ner i dräneringen.
Det visade sig att värmeslingan upphörde 5cm innan PEM slangen från tråget gick ut i dräneringen under marken. Jag började med att ösa ut 2/3 delar av vattnet ur tråget. Därefter tillsatte jag varmvatten så att vattnet blev runt 30-40 grader varmt. Eftersom tråget är av plast och även värmeslingan inkapslad i plast så tillsatte jag även tösalt. Sen drog jag några gånger fram och tillbaka i värmeslingan för att blanda ner salt och varmvatten i PEM slangen. Sen gick jag in och väntade 20 min. När jag kom ut igen var tråget tomt och proppen var upplöst.
För att detta inte skulle hända igen så fick jag dra loss några cm från värmeslingas infällning i tråget och tryckte ner den delen i PEM slangen för att nå hela vägen fram till det stora dräneringsröret.

Har hört av mig till installatören nu och väntar på svar. Får titta närmare på det när isen är borta. Verkligen ihållande kyla denna vinter...

DonPablo DonPablo skrev:
Moana Moana skrev:
Det vet jag inte om det finns. Kan pumpen gå sönder av det? Den ser inte ut att frysa, bara kondensvattnet.
Bara så du vet så är Don Pablo yrkesverksam i branchen. Om det var min pump och han sa stäng av hade jag gjort det direkt.

Fairlane
Moana Moana skrev:
Har hört av mig till installatören nu och väntar på svar. Får titta närmare på det när isen är borta. Verkligen ihållande kyla denna vinter...
Om du inte vill vänta på plusgrader så kan du hjälpa den att tina.
Jag behövde göra det en gång och tog ett överdrag till en grill (typ en sådan här från Jula) och la över med värmepumpen avstängd. Sen en kupévärmare in under så fick jag runt 10 plusgrader under huven trots -7 ute så det smälte rätt bra.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Är det en luftvärmepump, så sätt den i acläge med en filt över, så frostar den av all is

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Bara så du vet så är Don Pablo yrkesverksam i branchen. Om det var min pump och han sa stäng av hade jag gjort det direkt.
Då blir det väldigt kallt i huset, så det kan jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.