3 767 läst ·
62 svar
4k läst
62 svar
Ny bergvärmepump - rimlig offert eller finns andra alternativ?
Vår Nibe Fighter på 8kw från 2006 börjar bli trött. Förra vintern kunde vi enkelt köra utan elpatronen på, men denna vintern har elpatronen fått vara på en del för att stötta upp. Annars går den konstant, vilket jag inte kommer ihåg att den gjorde förra vintern. Vi har precis haft en service på den, men märkte inte så stor skillnad.
VI har ett hus från 60 talet på totalt ca 300 kvm med uppvärmd källare, i halland. Borrhålet är på endast 54m (tror vi), men just nu när pumpen går dygnet runt, så pendlar in temp på 1 till 3 grader och ut temp -1 till -3. Stänger vi av pumpen blir tempen in fort 3-4 grader direkt. Med nån minus ute (och en del blåst) klarar pumpen knappt 20 grader inne, elementen har fullt flöde. Är en del luft läckage i huset, så där kan man säkert förbättra en del också.
Vi har undersökt och många förstår inte hur vi klarar oss på 54m borrhål, men enda förklaringen verkar vara att det är bra flöde i berget (vet att en granne 40m bort har högt/bra grundvatten flöde)
Vi önskar uppgradera till en ny Nibe s1256 på 13 kw (är bara någon tusenlapp i skillnad mellan 8kw och 13kw), och alla varnar för att borrhålet är för litet. Vi önskar inte lägga 100 000 på nytt borrhål, så vi tänker att man isåfall kan begränsa frekvensen (hz) på 13kw pumpen för att se hur mycket borrhålet klarar (kanske hålet klarar fullt ös?), alternativt sätta in en extra luft luft pump för att stötta upp (extra plus att kunna kyla på sommaren, då vi har solceller så det blir billig kyla när solen skiner).
Alternativet är att sätta in en luft vatten pump, men det kostar mer än 30 000 mer än en ny bergvärmepump och är inte lika effektiv, kortare levetid etc och så då får man en ny bergvärmepump och en extra luf luft till samma pris.
Tänker jag riktigt här? Eller är jag helt ute och cyklar? Bör vi testa med en luft luft först och behålla nuvarande pump så länge den står och går? Eller bättre köpa ny bergvärmepump nu på 13kw och se om det fungerar?
Vi har fått offert inkl rut på byte av pumpen till en 13 kwh Nibe s1256, på ca 150 000,-. Jag hittar själv denna pumpen för ca 105 000,- på prisjakt. Är det rimligt påslag för en vvs firma att byta bergvärmepumpen för närmare 45 000?
VI har ett hus från 60 talet på totalt ca 300 kvm med uppvärmd källare, i halland. Borrhålet är på endast 54m (tror vi), men just nu när pumpen går dygnet runt, så pendlar in temp på 1 till 3 grader och ut temp -1 till -3. Stänger vi av pumpen blir tempen in fort 3-4 grader direkt. Med nån minus ute (och en del blåst) klarar pumpen knappt 20 grader inne, elementen har fullt flöde. Är en del luft läckage i huset, så där kan man säkert förbättra en del också.
Vi har undersökt och många förstår inte hur vi klarar oss på 54m borrhål, men enda förklaringen verkar vara att det är bra flöde i berget (vet att en granne 40m bort har högt/bra grundvatten flöde)
Vi önskar uppgradera till en ny Nibe s1256 på 13 kw (är bara någon tusenlapp i skillnad mellan 8kw och 13kw), och alla varnar för att borrhålet är för litet. Vi önskar inte lägga 100 000 på nytt borrhål, så vi tänker att man isåfall kan begränsa frekvensen (hz) på 13kw pumpen för att se hur mycket borrhålet klarar (kanske hålet klarar fullt ös?), alternativt sätta in en extra luft luft pump för att stötta upp (extra plus att kunna kyla på sommaren, då vi har solceller så det blir billig kyla när solen skiner).
Alternativet är att sätta in en luft vatten pump, men det kostar mer än 30 000 mer än en ny bergvärmepump och är inte lika effektiv, kortare levetid etc och så då får man en ny bergvärmepump och en extra luf luft till samma pris.
Tänker jag riktigt här? Eller är jag helt ute och cyklar? Bör vi testa med en luft luft först och behålla nuvarande pump så länge den står och går? Eller bättre köpa ny bergvärmepump nu på 13kw och se om det fungerar?
Vi har fått offert inkl rut på byte av pumpen till en 13 kwh Nibe s1256, på ca 150 000,-. Jag hittar själv denna pumpen för ca 105 000,- på prisjakt. Är det rimligt påslag för en vvs firma att byta bergvärmepumpen för närmare 45 000?
Om ni ändå har tänkt att komplettera med en LLVP så börja med det.
En Mitsubishi Sumo 25 eller liknande storlek.
Eftersom huset är stort blir placeringen och flödesriktningen mycket viktig.
Detsamma gäller flödeshastigheten, alltså fläkthastigheten som kommer att behöva vara på max vid minusgrader vilket i sin tur gör placeringen ännu viktigare då närheten till sovrum etc går bort.
Detsamma gäller flödeshastigheten, alltså fläkthastigheten som kommer att behöva vara på max vid minusgrader vilket i sin tur gör placeringen ännu viktigare då närheten till sovrum etc går bort.
Med 300m2 hus som ska värmas förstår jag inte riktigt hur du klarat dig med 8kW värmepump utan eltillsats. Måste vara välisolerat hus du har.
Du har helt rätt med att S1256 kan begränsas beroende på hur kallt det blir i borrhålet. Antingen går den på full effekt, eller så begränsar den sig så det inte fryser. Prismässigt vet jag inte vad som är rimligt alls.
Jag personligen hade aldrig valt en luftvatten om det finns ett borrhål.
Du har helt rätt med att S1256 kan begränsas beroende på hur kallt det blir i borrhålet. Antingen går den på full effekt, eller så begränsar den sig så det inte fryser. Prismässigt vet jag inte vad som är rimligt alls.
Finns väl ingen anledning å köpa luft luft. Bättre att lägga dom pengarna på ny värmepump. Tänk om du sätter in en luft luft å sen till hösten går bergvärmepumpen sönder.... Kolla med fler om en offert på nibe så du ser om priset är rimligt.
Vi har bara bott i huset 2 somrar så inte säker på behovet. Och plasseringen som också nämns kan vara lite klurig. Med stora fönster och ett takfösnter, så värms huset upp när solen är framme (bra på vintern, mindre bra på sommaren). Pga västkustvinden så funkar markiser inte optimalt. Visst, man kan gå ner i källaren och sova några veckor på sommaren, men det blir en nödlösning.B Boende45 skrev:Om ni ändå har tänkt att komplettera med en LLVP så börja med det.
Som sagt, borrhålet är inte registrerat och det står 54m på en energihåls skylt vid garaget. Förra ägaren sa något om att de borrade till 130m men hittade inte berg (konstigt?) och sen andra hålet stoppade de på 54m, vet ej varför.S Spopas skrev:Med 300m2 hus som ska värmas förstår jag inte riktigt hur du klarat dig med 8kW värmepump utan eltillsats. Måste vara välisolerat hus du har.
Finns det något sätt att kontrollera hur djupt ett borrhål är, eller hur bra flödet är i hålet? Eller det baseras på in/ut temp av KB?
llvp ville varit en bonus på sommaren givetvis och det är ju alltid ovisst hur länge en 20 år gammal bergvärmepump håller, kanske håller den 5 år till, kanske ryker den när som helst.V Vector skrev:
Men tycker oavsett 150 000,- låter dyrt när jag kan köpa pumpen för 105 000,-. De borde ha bättre priser än mig, och 45 000 (efter rot), låter mycket, tar väl inte flera veckor att byta?
Det är väl affärsiden för alla företag oberoende av bransch. Prissättning idag är hur mkt kan jag ta betalt / sälja detta för och ändå få sälja. Inte prissätta efter vad måste jag ha för att inte gå back.useless skrev:
I så fall är det troligare att din pump använder två hål, ett på 130 och ett på 54 m. Och detta skulle räcka. Hur kall blir köldbärare in mot slutet av vintern?M Maaakus skrev:
Till din fråga: när vi bytte pump 2018-19 till en Nibe F1255 3-12kW så tog jag in tre offerter. På den tiden kostade pumpen 64000 och pålägget på det bud som vi accepterade var typ 25000 så slutsumman blev runt 90000 kr.
Det är inte alls säkert att dom har så mycket bättre pris än dig.M Maaakus skrev:
Ett företag värderar att ha en leverantör som är enkel att jobba med över billigaste möjliga.
Jag tycker det är ofta när jag kolla på vad jag kan köpa saker för hos våra leverantörer att det är ungefär samma priser som jag kan hitta själv på nätet.
Skillnaden är att jag troligen kan ha produkten hemma dagen efter, jag har en ordentlig support, garantihantering mm.
Sen om det är värt 45´för att byta kan ju bara du svara på. Men ja, lite i överkant tycker jag nog det är.
Låt oss leka lite med siffror.
inköp 100' påslag ca 20% = 120´
Kopplingar mm ca 5´ inkl påslag
2 man 1 dag för installationen. = 10´
Totalt 135'
Så ca 135 000 borde man kanske kunna få hela installationen för. Så ta in några offerter till och se var dom landar så ser du ju om det är rimligt eller om du kan spara några tusen.
Det tar 1 max 1,5 dagar att byta en bvp om det endast är installationsarbete inomhus som ska genomföras.M Maaakus skrev:Vi har bara bott i huset 2 somrar så inte säker på behovet. Och plasseringen som också nämns kan vara lite klurig. Med stora fönster och ett takfösnter, så värms huset upp när solen är framme (bra på vintern, mindre bra på sommaren). Pga västkustvinden så funkar markiser inte optimalt. Visst, man kan gå ner i källaren och sova några veckor på sommaren, men det blir en nödlösning.
Som sagt, borrhålet är inte registrerat och det står 54m på en energihåls skylt vid garaget. Förra ägaren sa något om att de borrade till 130m men hittade inte berg (konstigt?) och sen andra hålet stoppade de på 54m, vet ej varför.
Finns det något sätt att kontrollera hur djupt ett borrhål är, eller hur bra flödet är i hålet? Eller det baseras på in/ut temp av KB?
llvp ville varit en bonus på sommaren givetvis och det är ju alltid ovisst hur länge en 20 år gammal bergvärmepump håller, kanske håller den 5 år till, kanske ryker den när som helst.
Men tycker oavsett 150 000,- låter dyrt när jag kan köpa pumpen för 105 000,-. De borde ha bättre priser än mig, och 45 000 (efter rot), låter mycket, tar väl inte flera veckor att byta?
De behöver dock vara 2 personer.
Temperatur på KB In vid kompressordrift precis i slutet av vintern, dvs början på mars påvisar kondition på borrhål.
Är det lägst -1 grad är borrhålet i god kondition och i ert fall med stor säkerhet 130 m djupt.
En ny bvp på 13 kW maxeffekt kräver ca 260 m borrhål men visst är den varvtalsstyrd och värmekurvan ställs lågt så fungerar det. Ni kan dock aldrig få ut mer än max ca 6-7 kW från berget med 130 m aktivt borrhål, resten måste gå på elpatron.
Det är iofs inte optimalt men vi varmhåller 270 kvm utan att någonsin ha behövt elpatron med en 12 kW som har ett gammalt 180 m hål.B Boende45 skrev:Det tar 1 max 1,5 dagar att byta en bvp om det endast är installationsarbete inomhus som ska genomföras.
Temperatur på KB In vid kompressordrift precis i slutet av vintern, dvs början på mars påvisar kondition på borrhål.
Är det lägst -1 grad är borrhålet i god kondition och i ert fall med stor säkerhet 130 m djupt.
En ny bvp på 13 kW maxeffekt kräver ca 260 m borrhål men visst är den varvtalsstyrd och värmekurvan ställs lågt så fungerar det. Ni kan dock aldrig få ut mer än max ca 6-7 kW från berget med 130 m aktivt borrhål, resten måste gå på elpatron.
Tack för många bra svar, precis det jag var ute efter
.
Om det är 1 eller 2 hål, har jag också funderat på, men spelar egentligen ingen roll om berget klarar hantera kylan som pumpas ner.
Jag har ingen annan förklaring, en av VVs firmorna som varit här, ville inte sätta ny pump i nuvarande hål, därför jag har följt med näst intill varje dag på in och ut temp på KB. Men jag ska kolla i slutet på mars, vad tempen ligger på in då.
Men du menar egentligen att en ny bergvärmepump på 13kw är onödigt, med vårt hål så är 8kw mer än nog? Eller det beror på flödet i hålet?
För mig måste det vara en okänd parameter som gör vår setup möjlig. Kanske är det ett gyllene energihål som är borrat? Jag har ingen aning, därför jag hämtar kunskap från er här inne
.
Om det är 1 eller 2 hål, har jag också funderat på, men spelar egentligen ingen roll om berget klarar hantera kylan som pumpas ner.
Men behov för djup på borrrhålet beror väl också på flödet i hålet? Är det bra flöde i berget som klarar ta hand om kylan som pumpas ner, så behöver inte hålet vara så djupt? Pumpen behöver inte pumpa runt så mycket vätska, så kanske därför det har fungerat så bra med 8kw på ett stort hus med litet hål, men väldigt bra flöde i hålet? Jag har ingen annan förklaring.B Boende45 skrev:Det tar 1 max 1,5 dagar att byta en bvp om det endast är installationsarbete inomhus som ska genomföras.
Jag har ingen annan förklaring, en av VVs firmorna som varit här, ville inte sätta ny pump i nuvarande hål, därför jag har följt med näst intill varje dag på in och ut temp på KB. Men jag ska kolla i slutet på mars, vad tempen ligger på in då.
Men du menar egentligen att en ny bergvärmepump på 13kw är onödigt, med vårt hål så är 8kw mer än nog? Eller det beror på flödet i hålet?
För mig måste det vara en okänd parameter som gör vår setup möjlig. Kanske är det ett gyllene energihål som är borrat? Jag har ingen aning, därför jag hämtar kunskap från er här inne
Känner de av att det börjar bli för kallt och drar ner själv? Jag förstod det som att installatören begränsar pumpen vid installation?useless skrev:
I en annan tråd här nyligen har frågan om grundvattenflödets betydelse för energiuttaget diskuterats. Slutsatsen var att stort eller litet flöde är en marginaleffekt i de flesta installationer.
https://www.byggahus.se/forum/threa...bergvarmepump-inte.568640/page-9#post-6518653
https://www.byggahus.se/forum/threa...bergvarmepump-inte.568640/page-9#post-6518653