Hej gott folk!

Vår bvp (IVT EQ E8) gör nåt roligt ljud ifrån sig. Det låter inte helt friskt och eftersom det skiljer sig från alla andra trådar jag hittat så blir jag nyfiken.

Jag har känt på alla rör externt, och sen öppnat bvpn under drift och känt på kompressor osv när klonk kommer, men känner inget. Det låter irl som när man snabbt stänger en gammal kran, som en stöt i rören. Däremot kände jag det när jag höll handen på elpanelens skyddskåpa (i bvpn alltså).

Rensat partikelfiltret idag men ljudet har återkommit även efter det. Hade tekniker här när vi flyttade in för 1,5 år sedan. Han bytte expansionskärlet som var dåligt men hade inget annat att säga. Anläggningen är från 2014, tidigare oljepanna, huset är från 1951.

Ljuden kommer lite oregelbundet. Ibland med 30 sekunders mellanrum, ibland minuter, ibland inte på länge. Det är ju -17 nu så den kör elpatron och jag funderar på om det kan vara reläet som styr patronen som är dåligt? Nån som känner igen ljudet?

Vid 0:15 och 1:03 hör man två av ljuden.

Ett par fler bilder. Ser inget misstänkt med elektroniken, inget bränt eller spräckta kondensatorer.

• Elektronikpanel inuti en maskin, med kablar och komponenter synliga, inget bränt eller trasigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronik med orelaterade kablar och kopplingar, ingen synlig skada på komponenterna.
    Skapa konto
  • IVT värmepump i ett rum med kopparrör och en vit hink fylld med vatten bredvid. Inget synligt fel på elektroniken.
    Skapa konto
  • Kopparrör och ventiler i ett tekniskt rum, del av uppvärmningssystem; inga tecken på bränt eller trasigt elektronik.
    Skapa konto
  • Närbild på elektronikkort med flera komponenter, inklusive kondensatorer och kablar, inget tecken på brännmärken eller skador.
    Skapa konto
  • Elektronikkrets med grönt kretskort och flera kopplingskablar, inga synliga skador på komponenterna.
    Skapa konto
  • Elektroniken i en apparat utan synliga skador. Inga brända delar eller spräckta kondensatorer.
    Skapa konto
  • Bild på intern kretslåda fylld med olika färgade kablar och komponenter, inget synligt bränt eller skadat.
    Skapa konto
Testar att stänga av eltillskott (läge installatör kod dagens datum 0214) och sen 10.1.5 blockera tillskott. Har inte väntat så länge men det har varit tyst. Får kolla mer imorgon istället.

har du den gamla växelventilen (honeywell) som har en motor som trycker in ventilen vid vv körning, låter nästan som den som rappar på sina drev. Har du sämre värme, eller mindre med varvatten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.