178 läst ·
4 svar
178 läst
4 svar
Nibe f370 förbrukning.
Hej
Fundersam kring dyra vinterfakturor, Elbilsladdning, lastbalansering och strömkännare.
Bor i gammalt hus. Torpargrund och gött om drag. 170kvm. Värms upp av en Nibe f370 och vattenburna element. Blir kallt uppe och varmt nere. Men det är ett annat problem.
Tycker under denna kalla vinter att förbrukningen drar iväg men också att jag tycker niben drar skevt på faserna om jag kollar Tibber. Har en Tibber Pulse så ser ju att den drar snett och även i Flvpn ser jag att det är ojämnt.
Ojämnheten gör att när jag ska ladda vår elbil så blir det överbelastning om elpatron o elbil laddas samtidigt. Har idag 25A huvudsäkring.
Har sett att Nibe har strömkännare för att balansera detta. Men vet inte om vi har sånna på vår installation. Var ser jag detta?
Enligt niben servicecentret drar just nu elpatron som jag ställt ner från 7kw till 4.6kw följande.
L1: 13.8A
L2: 7.7A
L3: 3.3A
Vilket för mig är helt ojämnt!
Tänker att kan jag balansera upp detta kommer inte det bli överbelastning när jag sen vill ladda elbil med. Är det så att eftersom jag ser dessa värden att jag har strömkännare?
Sen just nu har vi legat på ca 5000kwh i januari. 500 på bil. Resten på hus. Bor ju stort. Har lada med sadelkammare som värms. Inkommande vatten i annat rum som värms osv. Så mycket som drar. Men tycker det är högre än tidigare år. 160-180kwh om dagen typ.
Fundersam kring dyra vinterfakturor, Elbilsladdning, lastbalansering och strömkännare.
Bor i gammalt hus. Torpargrund och gött om drag. 170kvm. Värms upp av en Nibe f370 och vattenburna element. Blir kallt uppe och varmt nere. Men det är ett annat problem.
Tycker under denna kalla vinter att förbrukningen drar iväg men också att jag tycker niben drar skevt på faserna om jag kollar Tibber. Har en Tibber Pulse så ser ju att den drar snett och även i Flvpn ser jag att det är ojämnt.
Ojämnheten gör att när jag ska ladda vår elbil så blir det överbelastning om elpatron o elbil laddas samtidigt. Har idag 25A huvudsäkring.
Har sett att Nibe har strömkännare för att balansera detta. Men vet inte om vi har sånna på vår installation. Var ser jag detta?
Enligt niben servicecentret drar just nu elpatron som jag ställt ner från 7kw till 4.6kw följande.
L1: 13.8A
L2: 7.7A
L3: 3.3A
Vilket för mig är helt ojämnt!
Tänker att kan jag balansera upp detta kommer inte det bli överbelastning när jag sen vill ladda elbil med. Är det så att eftersom jag ser dessa värden att jag har strömkännare?
Sen just nu har vi legat på ca 5000kwh i januari. 500 på bil. Resten på hus. Bor ju stort. Har lada med sadelkammare som värms. Inkommande vatten i annat rum som värms osv. Så mycket som drar. Men tycker det är högre än tidigare år. 160-180kwh om dagen typ.
Nibe 370 är helt fel för din del, det är en 2kw värmepump, och resterande 9kw är elpatron, så mer eller mindre en ren elpanna.
Du verkar ha strämkännarna inkopplade, de visar huset strömförbrukning totalt om de är rätt inkopplade, och balanserar upp så tillvida att den stänger ner och startar andra delar av elpatron för att inte en huvudsäkring skall lösa. Sen skadar det väl aldrig att få huset elbalanserat med hjälp av en elektriker.
Du verkar ha strämkännarna inkopplade, de visar huset strömförbrukning totalt om de är rätt inkopplade, och balanserar upp så tillvida att den stänger ner och startar andra delar av elpatron för att inte en huvudsäkring skall lösa. Sen skadar det väl aldrig att få huset elbalanserat med hjälp av en elektriker.
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Fast luftluft funkar bra med F370, föregående ägare förbrukade ca 13000 kWh med F370, tror vi har drygt 5000 kWh med F370 och luftluft.A ABerstrom skrev:
Klicka här för att svara