Hej!
Jag har en nibe fighter 1225 och har börjat få frys-larm. Tänkte börja med att rensa smutsfiltret men jag är osäker på vart det är?

Jag ser en som liknar det jag sett på massa andra bilder, men vet även att man ska stänga av en kran på vardera sida. Men det finns bara en kran att stänga av på det röret?

• Vattenrör och ventiler i en värmepumpinstallation, med en röd expansionskärl i bakgrunden. Endast en synlig avstängningsventil på röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och ventil kopplade till värmepump, med en kran och snöre synligt, eventuellt smutsfilter i ventilationskonstruktion.
    Skapa konto
  • Kopparrör med ventiler installerade mot en vägg, del av ett värmesystem kopplat till en Nibe Fighter 1225 värmepump.
    Skapa konto
  • Rörsystem med ventiler täckta av isolering, eventuellt smutsfilter för Nibe Fighter 1225, synlig kran på högra sidan.
    Skapa konto
P Popcake skrev:
Tänkte börja med att rensa smutsfiltret men jag är osäker på vart det är?
Det sitter ett smutsfilter mitt i bild på bild 2

P Popcake skrev:
Hej!
Jag har en nibe fighter 1225 och har börjat få frys-larm. Tänkte börja med att rensa smutsfiltret men jag är osäker på vart det är?

Jag ser en som liknar det jag sett på massa andra bilder, men vet även att man ska stänga av en kran på vardera sida. Men det finns bara en kran att stänga av på det röret?
Här är info jag får ut från pumpen. Det är kallt som fan hemma och har skrivit mycket med chatgpt men litar inte på den 😂😂

Halva sidan av elementen i huset är kalla. Jag luftade dom och förväntade mig att vatten senare skulle komma men icke. Däremot när jag startade om pumpen så sprutade det ut vatten en snabbis. Så det verkar som att systemet inte har stabilt tryck/flöde. Luft i systemet?

• Kontrollpanel av en värmepump med en hand som trycker på en knapp. Displayen visar driftstider: VP-tid 60081h, TS-tid 2060h.
    Skapa konto
  • Närbild av NIBE-värmepumps display som visar temp: VB-fram 38(46)°C, Varmvatten 19°C. En hand trycker på knapparna.
    Skapa konto
  • Kvinnas hand trycker på knappar på en värmepumpdisplay som visar “Grundinst. 0 00 Sverige”, symboler och mätare syns också.
    Skapa konto
  • En hand trycker på en knapp på en NIBE-pumpdisplay som visar "VPstarter 64701 VP-larm", med lysdioder som indikerar status.
    Skapa konto
  • En person justerar inställningen på en NIBE-värmepump, displayen visar "Kurvlutning 7".
    Skapa konto
  • Instrumentpanel på värmepump med temperaturer, en hand trycker på en knapp. Temperaturerna visar "KB-f 14°C" och "KB-r 11(-8)°C".
    Skapa konto
  • Styrpanel på en värmepump med display som visar temperatur och knappar, person trycker på en knapp. Märket NIBE syns tydligt på panelen.
    Skapa konto
O O skrev:
Det sitter ett smutsfilter mitt i bild på bild 2
Jaa precis! Det var den jag menade liknade alla andra bilder jag sett. MEN.. Det finns ingen ventil som jag kan stänga ? Man ska väl stänga en ventil både före och efter filtret?

Har du ingen tryck mätare på element sidan som visar trycket i värmekretsen

H Håbbe01 skrev:
Har du ingen tryck mätare på element sidan som visar trycket i värmekretsen
Nåt av det där?🙈

• Rörventil med rött handtag och tryckmätare monterad på en vägg.
    Skapa konto
  • Fem vattenledningar med blå ventiler och etiketter märkta hall, kök, v/kök och v. rum med olika längder i ett skåp.
    Skapa konto
  • Manometer med skala för bar och MPa monterad på rörsystem, synlig mätare visar tryck.
    Skapa konto
  • Två termometrar monterade på en metallplatta visar temperaturer i ett VVS-system.
    Skapa konto
  • Vattenmätare med digital display som visar mätvärden.
    Skapa konto
Sitter det ingen vid den lilla röda tanken? Kanske r inne i pump skåpet annars

P Popcake skrev:
Jaa precis! Det var den jag menade liknade alla andra bilder jag sett. MEN.. Det finns ingen ventil som jag kan stänga ? Man ska väl stänga en ventil både före och efter filtret?
Du har en stor grön avstängning på röret som leder till smutsfiltret, för flödet går väl åt det åt hållet med tanke på hur filtret är placerat? 🧐

F Festlund skrev:
Du har en stor grön avstängning på röret som leder till smutsfiltret, för flödet går väl åt det åt hållet med tanke på hur filtret är placerat? 🧐
Så jag behöver bara stänga av den? Blev förvirrad bara då jag läst att man ska stänga av både före och efter filtret. Men hittar inget på den andra sidan. Bara den där gröna 🙈

H Håbbe01 skrev:
Sitter det ingen vid den lilla röda tanken? Kanske r inne i pump skåpet annars

• Manometer monterad på en röd tryckbehållare, visar tryck i bar. Bakgrunden är en träribbad vägg med rör och ledningar.
    Skapa konto
Du har inget tryck på sekundärsidan i ditt värmesystem, testa att stänga av värmepumpen och fylla på systemet till ca 1 Bar. Kontrollera även förtrycket i expansionskärlet (ventilen i botten på kärlet) och lufta sedan elementen så ska du se att värmen kommer tillbaka

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Japp trycket är på 0 vilket borde vara 0.5 till 1.5 bar så nu måste man även fylla på vatten i värmekretsen med nån liten ventil i närheten.

Fryslarm är på brine sidan om man vill kolla vätska finns, smutsfilter, pump snurrar. Dvs rör längst ner, vänster eller i skåpet.

Rör på toppen är till värme och varmvatten inkl smutsfilter till element. Här behövs mer tryck speciellt om du har två våningar

Omstsr av pump kan 8ckdå lösa nått om man har tur

P Popcake skrev:
Jaa precis! Det var den jag menade liknade alla andra bilder jag sett. MEN.. Det finns ingen ventil som jag kan stänga ?
Det finns en grön på bild 3.
P Popcake skrev:
Man ska väl stänga en ventil både före och efter filtret?
Helst, ja. Finns det ingen på andra sidan kan man stänga alla radiatorventiler oxo.
Sedan får man vara snabb och ha en stor spann redo och hoppas det inte rinner ut för mycket när man lossar filtret. Det bör gå fint så.

Efteråt lär man behöva lufta systemet och fylla på med vatten. Men det är nästa delprojekt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
G Goodiie skrev:
Du har inget tryck på sekundärsidan i ditt värmesystem, testa att stänga av värmepumpen och fylla på systemet till ca 1 Bar. Kontrollera även förtrycket i expansionskärlet (ventilen i botten på kärlet) och lufta sedan elementen så ska du se att värmen kommer tillbaka
Aaah tack snälla! Antar att det är nr1 jag då ska vrida på?

• Vattenrör med två ventiler markerade med nr1 och nr2. Röd trycktank syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Goodiie
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Japp trycket är på 0 vilket borde vara 0.5 till 1.5 bar så nu måste man även fylla på vatten i värmekretsen med nån liten ventil i närheten.

Fryslarm är på brine sidan om man vill kolla vätska finns, smutsfilter, pump snurrar. Dvs rör längst ner, vänster eller i skåpet.

Rör på toppen är till värme och varmvatten inkl smutsfilter till element. Här behövs mer tryck speciellt om du har två våningar

Omstsr av pump kan 8ckdå lösa nått om man har tur
Tack!!🙏🏼 nu börjar jag förstå lite mer.
Ja när fryslarmet går igång så brukade jag starta om pumpen. Det löste problemet en liten stund 🙈 så att man fick duscha varmt iallafall haha! Men sen går larmet igen. Men nu så går fryslarmet igång mycket snabbare.

Ska testa att fylla på till ca 1 bar👍🏼

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.