Tjenare!

Lät installera luftvärmepump av modellen Panasonic NZ25YKE för snart ett år sen för att få ner uppvärmningskostnaderna. Tycker dock inte att vi märkt av någon märkbar skillnad och funderar på om något inte står rätt till.

Några saker jag har noterat:
- Jag har aldrig märkt att utedelen skulle stå och arbeta särskilt hårt. På grannarnas anläggningar (dock av andra märken) står ofta utedelarna och suger luft för fullt men vår går nätt och jämt.
- Faktisk förbrukning från LVP verkar vara högre än vad den själv rapporterar i appen. Har testat att stänga av i stort sett allt annat hemma, och när bara LVP går så kan jag ha 700-900W förbrukning som jag inte kan härleda någon annanstans än LVP (utöver vad den redan rapporterar då). Återstår att undersöka det här lite noggrannare dock.
- Innetermometern svänger ganska mycket fram och tillbaka. Ena stunden står den på 24 grader och en stund senare står den på 34 grader. Jag har lagt en fristående termometer ovanpå som under samma period ligger stadigt på 24 grader (uppe vid tak dock).
- Har allmänt svårt att hålla varmt hemma med LVP, även när det inte är jättekallt ute. Vet inte hur rimligt det är att kunna lösa uppvärmning helt med den dock, har förstått att den inte ersätter andra värmekällor.

Jag tycker att det inte riktigt känns som att allt stämmer. Någon som har några tankar på om det faktiskt kan vara något fel, och hur man kan bekräfta det i så fall?

D
A agilde skrev:
Tjenare!

Lät installera luftvärmepump av modellen Panasonic NZ25YKE för snart ett år sen för att få ner uppvärmningskostnaderna. Tycker dock inte att vi märkt av någon märkbar skillnad och funderar på om något inte står rätt till.

- Jag har aldrig märkt att utedelen skulle stå och arbeta särskilt hårt. På grannarnas anläggningar (dock av andra märken) står ofta utedelarna och suger luft för fullt men vår går nätt och jämt.
- Faktisk förbrukning från LVP verkar vara högre än vad den själv rapporterar i appen. Har testat att stänga av i stort sett allt annat hemma, och när bara LVP går så kan jag ha 700-900W förbrukning som jag inte kan härleda någon annanstans än LVP (utöver vad den redan rapporterar då). Återstår att undersöka det här lite noggrannare dock.
- Innetermometern svänger ganska mycket fram och tillbaka. Ena stunden står den på 24 grader och en stund senare står den på 34 grader. Jag har lagt en fristående termometer ovanpå som under samma period ligger stadigt på 24 grader (uppe vid tak dock).
- Har allmänt svårt att hålla varmt hemma med LVP, även när det inte är jättekallt ute. Vet inte hur rimligt det är att kunna lösa uppvärmning helt med den dock, har förstått att den inte ersätter andra värmekällor.

Jag tycker att det inte riktigt känns som att allt stämmer. Någon som har några tankar på om det faktiskt kan vara något fel, och hur man kan bekräfta det i så fall?
Oj, det är för lite info du ger.

Vad har du för inställd börvärde?
Hur stort är huset? NZ25 är för max 120kvm
Vilken hastighet har du på innerfläkten?
Var är innerdelen placerad? Panasonic gillar inte att vara i trånga utrymmen.
Rengjort filtren?
Du säger700-900W, men vad har du för utomhus temperatur?

Du kan testa det här för att kolla att pumpen är okej.
Ställ Heat på 30C
Fläkt på max
Vänta 10–15 min
Mät lufttemperaturen 30 cm från utblåset.

+40 till +55C pumpen fungerar.
Under +35C något är fel.

Du har garanti på pumpen, jag skulle ringa till de som installerade och fråga.

Tillägg, appen visar beräknad förbrukning inte verklig förbrukning.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
700 - 900 Watt är nog inget onormalt när det är -10 grader C ute för ~22 grader C inne även för en mindre stuga

Det viktiga är i alla fall ett par saker - innerdelens nätfilter är dammsugade och i smutsigare fall tvättade under kranvatten med en smula diskmedel som hjälp - extra viktigt om det fins stekos och/eller rökning inomhus med i bilden (och då kan flänspakete också behöva rengöras årligen om det finns tjär och fettlager på allt då det samlar damm).

Sedan är det att rikta luftströmmen rätt riktning ut ur innerdelen - bör vara ganska samlat och med näst högsta och högsta fläktfart vid kallare väder och sikta luftströmmen för att nå golvet ca 3-4 meter bort i en tänkt linje på riktningen av luftströmmen ur innerdelen - fart (impuls) behövs också för att luftströmmen skall nå golvet och inte vända uppåt i midjehöjd just för att varmare luft är lättare och vill stiga och gör det halvvägs ut i rummet om det är för dålig tryck i flödet.

Det är väldigt lätt att man får rundgång på den varma luften - dvs. innerdelen suger tillbaka sin redan utblåsta varma luft, därför gäller det att trycka iväg luften svagt nedåt i riktning så mycket det går och med rörelseimpuls får det att blanda sig med den kallare luften längre ned mot golvet.

Och upprepar igen - rena innerdelsfilter är jätteviktiga (kan behöva dammsugas med elementmunstycke var 14 dag vintertid ) då om det är även lätt synligt dammigt lager så är de två högsta fläktlägena bara en volymkontroll på fläktljudet utan att luftflödet ökar speciellt mycket...

Slutligen - skall man få utlovad högsta värmeeffekt vid kalltemperatur så gäller högsta fläktfarten - kör man långsammare (eller dålig luftström för att nätfiltren är halvt igensatta - även vid högsta fläktfart) så trottlas kompressorn ned i fart när innedelens flänspaket överstiger 45 - 55 grader C (lite beroende på modell) och levererar inte den värmen som du kanske förväntade dig - skall man få ut full värmeeffekt så måste massor av luft fläktas genom innerdelen så att flänspaketet hålls 40 grader C och nedåt, typ.

Redigerat:
Jag värmer 120 m² relativt enkelt med samma pump. Inställd på 22,5 grader i fläktläge 1 eller 2. Ger runt 22-23 grader i alla rum. Vid kallare än -10 grader ute får jag öka fläkten till läge 3 och ev. öka till 23 grader på pumpen. Utedelen märks knappt mer än att fläkten snurrar.

• Gilla
jukkan
  • Laddar…
Ett vanligt fel många gör med LLVP är att man kör i "AUTO" istället för "HEAT". Då får man ojämn temperatur + att pumpen jobbar mot sig själv för att kyla ner om temperaturen går över den inställda.

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
A agilde skrev:
Tjenare!

Första frågan man alltid ställer....Har du den på snöflinga eller värme?
Väldigt många glömmer att man måste ändra från kyla på sommaren till värme på vintern

• Gilla
Gedged och 1 till
  • Laddar…
Ja, om man har mitsubishi-pump så förvånar det inte mig om man tar fel på symbolerna för värme och kyla då man behöver tonårsögon i skärpa för att se skillnaden på symbolerna...

A agilde skrev:
Tjenare!

Hej. Peter här. Vi köpte IVT luftvärmepump 2022. När den började krångla i slutet på 2025, så ringde jag vår kontakt och fick reda på att firman har bytt ut 50 st utdelar sv samma sort som vi har, så vi fick en ny utedel! Vår pump är ju inte Panasonic, men värt att kolla omdömen på din pump först och att du hör av dej till din servicekontakt! Jag brukar kolla omdömen på allt jag köper, men jag vet ju att Panasonic är ett erkänt fabrikat, men de kan ju också gör en dålig produkt! Googla på omdömen gör ju att vanliga användare skriver om produkten är bra eller skit! Ibland skriver ju en del att en produkt är jättebra, medans andra skriver att det är skitdåligt, fastän det är samma produkt!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.