SSSS
Vi har köpt ett hus med en CTC Ecoheat 5 bergvärmepump som är från när huset byggdes år 2007. Huset är enplan 139m2 med golvvärme ingjuten i plattan. Har innegivare och rumstermostater.

Säljaren (85år) var osäker på hur djupt borrhålet är men trodde att han mindes att det var 120m. Dock finns det inte med på sgu så jag kan inte bekräfta det. Jag har också kollat med kommunen men dom hade heller ingen info om borrhålet.

Allt funkar okej men jag har lite generella frågor kring systemet. När vi tog över huset tyckte vi att det var nån grad för kallt så vi öppnade alla termostater och ändrade kurvans lutning från 35 till 37 och nu känns det okej, har dock inte varit kallare än ca -10.

Se nedan för hur pumpens inställningar är.
Skärm på bergvärmepump med driftinfo, visar utetemp -9, rum 22,0, panna 49, framledning 38, värmepump 42, brine in/ut 2/2, hetgas 90.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display som visar driftsinformation för en bergvärmepump med texten "Komp", "Brinepump", "Laddpump", "Radiatorpump" och "Energieffekt kW 1.5".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display på CTC Ecoheat 5 bergvärmepump som visar aktuell driftinfo, strömutt. A, shuntventilstatus och program-ID.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display av bergvärmepump som visar historisk drifttid, förbrukning i kWh och högsta framledningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display av bergvärmepump CTC Ecoheat 5 visar historisk driftinfo: Kompressorns drifttid 20:52 och starter 11 inom 24 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på displayen för en CTC Ecoheat 5 bergvärmepump som visar språkinställning, produktnamn, storlek och annan relevant information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärm med inställningar för CTC Ecoheat 5 bergvärmepump, visar parametrar som fördröjd shunt, huvudsäkring, extra varmvatten och fjärrstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på display av bergvärmepump med inställningar för radiatorer: max framledning 45°C, min 20°C, huskurva lutning 37, justering 0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man med dessa inställningar se hur mycket eltillskott man har haft historisk?

Jag har ju ställt in kurva 37, det är väl framledning vid utetemperatur vid -15? Varför har jag då en framledning på 38(40) vid -9 grader?

Och är det det något man bör justera?
 
SSSS
SSSS SSSS skrev:
Kan man med dessa inställningar se hur mycket eltillskott man har haft historisk?
Svara mig själv på denna fråga, man kan visst knappa in kod 372 i den kodade menyn för att få upp totalt eltillskott under historiskt driftinfo... Ganska ologiskt. Men min pump har haft totalt 16316kWh eltillskott d.v.s. ca 850 kWh per år. Det känns ändå ganska bra då det bara är en 5 kW on/off pump.

Display med historisk driftinfo, visar total drifttid 166274 timmar, elvärme 16316 kWh och högsta framledningstemperatur 47°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS
jag har pillat lite mer på pumpen nu i helgen, jag brukar kolla aktuell driftinfo till och från och blev fundersam kring en sak som jag inte har sett tidigare.

Varför är det 1,5kW eltillskott när kompressorn är av och alla börsvärden är under ärvärdena?


edit: ser nu att värmepump är på 36(40) så det kanske beror på det? Men då borde väl kompressorn starta och inte eltillskottet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.