Vi har köpt ett hus med en CTC Ecoheat 5 bergvärmepump som är från när huset byggdes år 2007. Huset är enplan 139m2 med golvvärme ingjuten i plattan. Har innegivare och rumstermostater.
Säljaren (85år) var osäker på hur djupt borrhålet är men trodde att han mindes att det var 120m. Dock finns det inte med på sgu så jag kan inte bekräfta det. Jag har också kollat med kommunen men dom hade heller ingen info om borrhålet.
Allt funkar okej men jag har lite generella frågor kring systemet. När vi tog över huset tyckte vi att det var nån grad för kallt så vi öppnade alla termostater och ändrade kurvans lutning från 35 till 37 och nu känns det okej, har dock inte varit kallare än ca -10.
Se nedan för hur pumpens inställningar är.
Kan man med dessa inställningar se hur mycket eltillskott man har haft historisk?
Jag har ju ställt in kurva 37, det är väl framledning vid utetemperatur vid -15? Varför har jag då en framledning på 38(40) vid -9 grader?
Och är det det något man bör justera?
Säljaren (85år) var osäker på hur djupt borrhålet är men trodde att han mindes att det var 120m. Dock finns det inte med på sgu så jag kan inte bekräfta det. Jag har också kollat med kommunen men dom hade heller ingen info om borrhålet.
Allt funkar okej men jag har lite generella frågor kring systemet. När vi tog över huset tyckte vi att det var nån grad för kallt så vi öppnade alla termostater och ändrade kurvans lutning från 35 till 37 och nu känns det okej, har dock inte varit kallare än ca -10.
Se nedan för hur pumpens inställningar är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man med dessa inställningar se hur mycket eltillskott man har haft historisk?
Jag har ju ställt in kurva 37, det är väl framledning vid utetemperatur vid -15? Varför har jag då en framledning på 38(40) vid -9 grader?
Och är det det något man bör justera?
Svara mig själv på denna fråga, man kan visst knappa in kod 372 i den kodade menyn för att få upp totalt eltillskott under historiskt driftinfo... Ganska ologiskt. Men min pump har haft totalt 16316kWh eltillskott d.v.s. ca 850 kWh per år. Det känns ändå ganska bra då det bara är en 5 kW on/off pump.SSSS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har pillat lite mer på pumpen nu i helgen, jag brukar kolla aktuell driftinfo till och från och blev fundersam kring en sak som jag inte har sett tidigare.
Varför är det 1,5kW eltillskott när kompressorn är av och alla börsvärden är under ärvärdena?
edit: ser nu att värmepump är på 36(40) så det kanske beror på det? Men då borde väl kompressorn starta och inte eltillskottet?
Varför är det 1,5kW eltillskott när kompressorn är av och alla börsvärden är under ärvärdena?
edit: ser nu att värmepump är på 36(40) så det kanske beror på det? Men då borde väl kompressorn starta och inte eltillskottet?
Klicka här för att svara