DonPablo DonPablo skrev:
Är det en luftvärmepump, så sätt den i acläge med en filt över, så frostar den av all is
Det är ju ingen is på pumpen, bara under den.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Då blir det väldigt kallt i huset, så det kan jag inte.
Fast om den går sönder blir det samma läge. Antar att du kan köra på enbart elpatron.

Moana Moana skrev:
Har hört av mig till installatören nu och väntar på svar. Får titta närmare på det när isen är borta. Verkligen ihållande kyla denna vinter...
Är det verkligen is på pumpen? Tråget under ser ut att vara någon hemsnickrad lösning för att slippa vatten på backen? 🧐

Är ju rätt långt upp till pumpen på din bild från isen.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag fattar det som att pumpen funkar klockrent bara det att det saknas värmekabel i tråget? I värsta fall får du väl ta bort tråget och låta vattnet rinna ner på marken. Eller sätta en balja under som går att tömma.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Det är ju ingen is på pumpen, bara under den.
Exact.

Om TS tag bort det tråget o låter vattnet som blir från avfrostningen droppa ner på marken under så är ju saken ur världen. Så har ju de flesta andra......
Att det blir en stor "is-kocka" under utedelen vid ihållande minusgrader är mig veterligen standard, det går inte att komma ifrån.
Enda sättet blir väl att ha värmekabel ner till frostfritt djup i nån form av avlopp under utedelen?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Precis, inget fel på pumpen. Men tänkte att det inte var normalt att allt kondensvatten blir till is. Har inte haft värmekälla med utomhusdel förr, så är nybörjare på detta.
Har absolut funderat på att plocka ner hela tråget, men det är rejält skruvat i fasaden med tillhörande stupröret och allt, så undviker det gärna.
Vi har sällan minusgrader så här länge i Skåne, så det är kanske inga bekymmer en "normal" vinter.

Du har redan fått svar i I lägg nr 4.
Köp en varmekabel som gissningsvis är iallafall 3-4 meter lång så har du löst problemet i helgen.

• Gilla
Soldan
  • Laddar…
Måste skaffa ett eluttag också om jag ska koppla in någon kabel. Men får pula lite på det!

Moana Moana skrev:
Måste skaffa ett eluttag också om jag ska koppla in någon kabel. Men får pula lite på det!
Ej nödvändigtvis.
Köp en IP44 20m skarvladd (200:- just nu på jula) så kan du troligen ta vilket ute-elutag som finns på huset.
Och sen kopplar du in en frostskyddskabel 2-4m

https://www.jula.se/catalog/el-och-...enuttag/forlangningskablar/skarvsladd-403276/

Vill du skydda kontakterna lite extra köper du en sån här.
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../skyddsboxar/skyddsbox-for-skarvsladd-402298/

A Alexn72 skrev:
Du har redan fått svar i I lägg nr 4.
Köp en varmekabel som gissningsvis är iallafall 3-4 meter lång så har du löst problemet i helgen.
Eller plocka bort tråget och ersätta med en stor balja som man får tömma manuellt ett par gånger per säsong. 👍🏻

Så slipper man en värmekostnad för att hindra kondensvatten att frysa, det är ju en ren förlust i effekt.

Moana Moana skrev:
Bild här.
Bilden ser helt normal ut tycker jag. Ett tråg med is är ju helt normalt vintertid från en lvp. Jag har massor under min ivt nu efter typ en månad med temp kring 0. Jag har dock inget tråg utan isen finns på marken. Är problemet att isen inte ska bildas utan rinna ner i en slang eller och sen frysa? Så länge isen inte ligger tätt mot underdelen av ytterdelen är det ju ingen fara.

De flesta LLVP har ingen tråg under själva LLVP utan är monterade en bit upp på väggen och allt högre upp ju mer norrut i landet just för att ha utrymme för den allt högre ispelaren som växer under LLVP:n när det är kallvinter som i år.

60 cm över marken är nog minimum för mälardalen för att inte riskera att isen till slut skall ta i underredet på LLVP i slutet på en kallvinter som det verka bli i år (men kan bli bra nära ändå, så att man måste ha lite koll på det och ev spetta bort is om det växer sig lite för nära underredet på LLVP).

Och ja, vi pratar om hundratals kilo is som kan blir ispelare under en LLVP.

---

Vill man ha avledning av kondensvatten för att tex. skydda husgrund så är det 'all in' med eluppvärmd kondenstråg under LLVP:n, slangar med värmekabel till närliggande dagvattenavlopp och att slang med värmekabeln når ned till frostfri djup innan utloppet om man inte vill riskera få ispropp förr eller senare.

och eluppvärmning för att hålla dräneringsvägarna isfria kostar elström...

Magnus E K
F Festlund skrev:
Eller plocka bort tråget och ersätta med en stor balja som man får tömma manuellt ett par gånger per säsong. 👍🏻

Så slipper man en värmekostnad för att hindra kondensvatten att frysa, det är ju en ren förlust i effekt.
Väldigt stor balja (svårtömd), dålig effekt på pumpen eller ihållande väldigt torr luft om den behöver tömmas så sällan. Jag har en liten lättömd låda under min och tömmer den ett par gånger i veckan i genomsnitt (kan variera från varje dag till mindre än en gång i veckan beroende på luftfuktighet). Bygger just nu ett torn av iskakorna som blir.

Förra säsongen glömde jag sätta igång värmekabel. Hade is i baljan. Köpte smältsalt och strö på. Fick bort isen , satt igång värmekabel och allt var i sin ordning igen.
Har 10 meter lång kabel som går in i utlopsröret på baljan. Vatten ska rinna iväg , det är typ 20-25 liter per dygn (beror på.årstiden)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.