Har en luftvärmepump från Panasonic.
Innedelen bränner glassäkring på kretskort så snabbt man sätter i elsladden. Ser ut som två brända keramiska kondensatorer på kretskortet. Kan det vara så enkelt som att byta dessa?
Står ingen data på dem så nån som vet vad man kan sätt dit?
Innedelen bränner glassäkring på kretskort så snabbt man sätter i elsladden. Ser ut som två brända keramiska kondensatorer på kretskortet. Kan det vara så enkelt som att byta dessa?
Står ingen data på dem så nån som vet vad man kan sätt dit?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Utifrån att de kan byglas (JP302) så skulle jag tro att de är NTC-motstånd för att begränsa inrusningsström.
Lägger man till att säkringen går så har du något fel någon annanstans.
Lägger man till att säkringen går så har du något fel någon annanstans.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Ser ut som variatorer. Brukar sitta som överspänningsskydd.
Mät om det är kortslutning efter att de exploderat.
OM säger OM de sitter mellan fas och nolla och är kortslutna så kan man provköra utan dessa komponenter.
Protte
Mät om det är kortslutning efter att de exploderat.
OM säger OM de sitter mellan fas och nolla och är kortslutna så kan man provköra utan dessa komponenter.
Protte
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Jag tänkte också det först, men sen såg jag bygeln, låter konstigt att vilja bygla varistorer 🤔prototypen skrev:
Finns de ens nån möjlighet att det är endast dessa komopnenter som orsaat felet eller är de troligare det är fel nånannanstanns?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Om de är varistorer så kan de ge denna effekt.
Om de är NTC-motstånd så är nått annat troligen fel.
Om de är NTC-motstånd så är nått annat troligen fel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Det finns möjlighet att det blivit kortslutning i resterna.
Vad har orsakat att de exploderat ?? Har pumpen blivit ansluten till 400 volt eller har nollan släppt?'
Protte
Vad har orsakat att de exploderat ?? Har pumpen blivit ansluten till 400 volt eller har nollan släppt?'
Protte
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
TH302 indikerar en thermistor, vilket NTC faller in under.
Vet inte köpte den begagnad och innedelen ser ut helt som ny men så snabbt man sätter i sladden poff går glassäkringen. Gör likadant nör jag tagit ur kretskortet och ansluter det separat utan fläktar och annat…
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Är ju enkelt att ohmmäta om det är kortslutning.
Protte
Protte
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Ta en bild på kortets undersida med.