E Ella Milde skrev:
Detta är exakt vad vi önskar! Men vi vill har LVVP som primär värmekälla och kaminen som sekundär.
Tyvärr berättar dem bara om funktionerna i videon inte vad dem använt för produkter för att få de att fungera. Troligen så har dem installerat en LVVP som kan stå helt avstängd tills dess den ska användas, vilken våran inte kan vara.
Så vårat dilemma kvarstår.
Vad finns de för produkter inom VVS man kan använda sig av för att reglera värmen från akktankarna? Jag har hört om termiska ventiler, shuntar och blandningsventiler men jag har noll koll på vilket av dessa som är mest lämpade?
Rent elektriskt hur styrningen ska vara har vi koll på.
Jag har alltså gjort precis detta, utan några extra himpavimpor.
Ja ska rita en skiss & skicka ikväll/imorgon bitti

E Ella Milde skrev:
Hej! Jag gör ett försök här då jag sett att det finns mycket tekniskt duktigt folk här inne och kluriga personer!

När vi bestämde oss för att uppgradera vårat värmesystem från direktverkande el till vattenburen golvvärme så hade vi diskutioner med en tekniker om våra önskemål. Vi berättade att vi ville ha en luft/vatten värmepump och en vattenmantlad kamin som ska sköta sig på automatik och självklart värma upp både hus och varmvatten, vill vi elda så ska de bara vara att göra de utan att behöva tänka på olika kranar som ska öppnas och stängas och att de ska vara energieffektivt. Detta skulle inte vara några som helst problem att fixa fick vi till svar, så vi körde på med beställningen av värmepump, akktankar, golvvärme, kamin mm. När ritningen väl kom så var inget som vi önskat, så teknikern har kopplat in värmepumpen till en slingtank och golvvärmen, expansionskärl, så vi har värme. Men kaminen, som redan är på plats, och akktankarna är inte inkopplat.

Teknikern har inga egna idéer alls om hur detta ska kopplas. Ritningen har teknikern fått av säljaren till värmepumpen och vi hardiskuterat med dem fram och tillbaka om hur vi vill ha de, men vi kommer inte fram till en lösning.

Vi kontaktar då några lokala VVS firmor men ingen är intresserade av att hjälpa oss.

Vi har fått kontakt med en rörmokare som sagt att han kan tänka sig att koppla in systemet åt oss utan garantier (vilket jag förstår i detta fall) men problemet som han säger är att han själv inte har någon lösning på hur han ska göra. Han har vart i kontakt med säljaren till värmepumpen och försökt att komma fram till en lösning men ritningarna vi får därifrån fungerar inte i praktiken då bland annat returvattnet från kamin går ihop med returen till värmepumpen.

Rörmokaren vill inte koppla in enligt ritning då han ser problemet, Säljaren av pumpen påstår att det bara är att koppla in, teknikern har inte den tekniska kunskap som krävs för detta system utan vill koppla in som säljaren säger. Som ni hör så är det moment 22..

Som vi redan visste är problemet med denna inkoppling att värmepumpen tål inte värme över ca 60°c – 70°c och ett problem vi fick reda på efter inkoppling av värmepumpen är att de är vatten som går ut till pumpen vilken resulterar i att cirkulationen alltid måste stå på för att inte frysa sönder, vilket gör denna installation mer komplicerad.

Värmesystemet består av följande komponenter

: Lunna luftvattenpump

: Slingtank 2 delad lågtemp/ högtemp

: Golvvärmesystem i hela huset

: Vattenmantlad kamin-23kw ut på vatten. ifrån Selmac

: 2st 750l ackumulatortankar

: 200l expansionskärl

: Samt en vattenburen aerotemper som går ut till garaget

Är detta ens möjligt att få ihop funderar jag? Vi har lagt en massa pengar på detta då vi inte kan något om värmesystem och blev lovade att detta skulle fungera, Nu står vi helt mellan stolarna och ingen vill hjälpa oss.

Så nu till frågan: Finns det någon som kan tänka sig att lägga tid och energi på att försöka få ihop en hållbar lösning på detta värmesystem? Vi betalar självklart till dig som hjälper oss att ordna en riktning så att rörmokaren kan koppla in systemet. Vi förstår att ingen kan lämna ”garantier” på att allt kommer fungera korrekt-Vi vill bara få nya idéer och lösningar så att vi i bästa fall kan få vårat system i bruk.

Våra teorier är att sätta någon slags termostat / shunt som ser till att varmvattnet från ackktankarna inte blir varmare än vattnet från värmepumpen ( ca 70°c ) eller om man ska sätta in en värmeväxlare så pumpen kan cirkulera mot den.
Hej
Tänker mig att vattenmantlade kaminen och luft/vatten värmepumpen lever sina egna liv direkt till acc tanken. Alternativ att värmepumpen går via.motorshunt direkt till Radiator slingan.
Sätter man cirkpump som styrs av värme temperaturer i acc tanken. Samt en mintermostat som styr pumpen till värmepumpen när utetempen är nere på +2 grader om det inte är inbyggt redan.
Finns det automatik så värmepumpen är behovsstyrd av utetemperatur startar den själv.
Eldar du i kaminen o temperaturen blir över typ 25 grader, startar cirkpumpen som.matar till acctanken. Värmen till radiatorerna tar du ut från acctanken. Vill man effektivisera det mer behövs motorshuntar som direktstyr ut värme till radiatorerna o inte laddar acctanken.
Det finns lösningar för styrning.
Kolla annars med tillverkaren av värmepumpen. De har säkert lösning.
Lycka till 👍

T Tobben86 skrev:
Grov skiss hur du bör kopplas det, styr det med en termostat i ack tanken du laddar kaminen med. Kör så och gjort på flera anläggningar, CTC har tillåme integrerad styrning i sina innedelar för att kunna styra detta såhär.
Precis så som hon har fått förslag på från säljaren.

L lat skrev:
Jag har alltså gjort precis detta, utan några extra himpavimpor.
Ja ska rita en skiss & skicka ikväll/imorgon bitti
De hade vart super om du kunde fixa en skiss :)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
blackadder blackadder skrev:
Precis så som hon har fått förslag på från säljaren.
I säljarens bild sitter de en växelventil ut från ack tank var den ska ta rad vattnet från samt lagt shunten efter de. De är mer saker på de förslaget för att dom även växlar pann vattnet för varmvattnet

T Tobben86 skrev:
I säljarens bild sitter de en växelventil ut från ack tank var den ska ta rad vattnet från samt lagt shunten efter de. De är mer saker på de förslaget för att dom även växlar pann vattnet för varmvattnet
Ja, jag tänkte mer på diskussionen om att värmepumpen ska kunna få för varmt returvatten.

E Ella Milde skrev:
De hade vart super om du kunde fixa en skiss :)
Ända automatiken är shuntventilen.
Pelletskaminen startas manuellt vid behov.
Har hittills inte fått några problem även om jag laddat acken full (~75C)

Schematisk ritning av värmesystem med pelletskamin, ackumulatortank, radiatorer, cirkulationspumpar och shuntventil för manuell start och drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Skulle detta kunna vara en möjlig lösning?

• Diagram över värmesystem med C-pump, golvvärme och värmesensorer för garageinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tittat lite snabbt på original-flödesbilden, men kan ju ha missat något.
Lite komplicerad lösning, men jag ser inte att det inte skulle fungera förutsatt att det finns en regulator/styrdator som kan reglera alla funktioner. Förutsätter att värmepumpstillverkaren har en lösning för det.
Värmepumpen hämtar sitt returvatten från botten på slingtanken, vilken alltid kommer att vara sval pga skiktning så att den skulle få problem med varmt returvatten tror jag inte.

Det skulle ev kunna bli ett problem om man tillåter värmepump mot övre tank samtidigt som laddpumpen från ack-tankarna laddar in varmt vatten. Men där bör det ligga en förregling så att VP endast går mot nedre tank i det driftfallet

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.