Köpte ett 3-split Mitsubishi för 4 år sen, var supervarmt i ett par veckor, sen började den blåsa ljummet. Ringde till installatören och dom sa att det kan bli så ibland, det är normalt. Har sen inte tänkt på det så mycket, den värmer ganska bra när det är plusgrader ute. Men efter många kalla vintrar senare så köpte grannen också ett liknande 3-split system. Han får lätt 22°C inomhus kalla vinterdagar. Fick till slut hit installatören som såklart kom på en väldigt varm dag och tyckte inte att något var konstigt, han "prov-tryckte" också.
Om det snöar väldigt mycket ute vid minus grader så fylls hela enheten med is.
Mäter jag nu så får jag cirka 16°C grader i samma rum som en av innerdelarna om jag kör på "fullt"
Jag har provat att starta om systemet, kört "kallt" en stund och sen bytt över till "sol", gjort rent innerdelarna.
En annan sak som kanske är relaterat är att om jag kör på "fan-speed auto" på innerdelarna så blåser den väldigt lugnt, motsvarande fart 2-3 av 5 oavsätt om jag ställer den på 30°C i ett kallt rum.
Är jag knäpp eller är detta normalt?
Om det snöar väldigt mycket ute vid minus grader så fylls hela enheten med is.
Mäter jag nu så får jag cirka 16°C grader i samma rum som en av innerdelarna om jag kör på "fullt"
Jag har provat att starta om systemet, kört "kallt" en stund och sen bytt över till "sol", gjort rent innerdelarna.
En annan sak som kanske är relaterat är att om jag kör på "fan-speed auto" på innerdelarna så blåser den väldigt lugnt, motsvarande fart 2-3 av 5 oavsätt om jag ställer den på 30°C i ett kallt rum.
Är jag knäpp eller är detta normalt?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Har dom monterat värmekabeln i tråget ?
Är nog bara Mitsubishis båda duo utedelar som har den monterad från fabrik och ska då monteras i efterhand.
Ser lite misstänkt ut som isen har börjat bygga upp från botten .
En igenisad utedel levererar dåligt.
Men köldmediebrist är en kandidat också.
Är nog bara Mitsubishis båda duo utedelar som har den monterad från fabrik och ska då monteras i efterhand.
Ser lite misstänkt ut som isen har börjat bygga upp från botten .
En igenisad utedel levererar dåligt.
Men köldmediebrist är en kandidat också.
Konstiga är att den ger dåligt med värme även när jag tagit bort (i princip) all is, och köldmedium brist är det inte för det är kollat. Men det är intressant att du nämner någon kabel för jag kan se något som ligger längs med på baksidan (se foto). Ser dock lite slarvigt ut??
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Om det är värmekabeln vilket det kan vara så borde den ligga på botten och över dräneringshålen inuti utedelen och inte på baksidan.
Ger den dåligt med värme även utan is så är det inte teorin med isbildning
Ger den dåligt med värme även utan is så är det inte teorin med isbildning
Ok, intressant. Det är -8 ute nu så nu får jag 17.8 grader i rummet. Innerdelen är inställd på 21 grader men den kommer aldrig upp så långt. Innerdelens termostat läser 13.5 grader så den har en bit att gå. Detta kanske är normalt? men känns konstigt speciellt när grannen lätt kommer upp i 21 grader vid -15 i ett precis lika hus. Han har dock Daikin.T tobbetk skrev:
Om det är normalt eller ej beror helt på vilken modell och kapacitet utedelen har.ad4k skrev:
Ok, intressant. Det är -8 ute nu så nu får jag 17.8 grader i rummet. Innerdelen är inställd på 21 grader men den kommer aldrig upp så långt. Innerdelens termostat läser 13.5 grader så den har en bit att gå. Detta kanske är normalt? men känns konstigt speciellt när grannen lätt kommer upp i 21 grader vid -15 i ett precis lika hus. Han har dock Daikin.
Din modell har en relativt låg effekt som ska fördelas på 3 innedelar, det är en av nackdelarna med multi-splittarna 🙄
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Den trippel modellen ger om jag minns rätt ca 4kW vid -15 och det är delat på 3st innerdelar så blir inte så mycket effekt per innerdel, är det bara straxt över 3kW så är det ännu värre.
Om du stänger av 2st med fjärren och ställer upp temperaturen rätt högt, får du då ut mellan 47-51 grader precis framför utblåset om du har högsta fläkthastighet inställd?
Testa sen med att sätta på en till och kolla utblåset på båda.
Vad är det för modellbeteckning på innerdelarna?
Går inte jämföra med grannen då han kanske köpte en kraftigare modell.
Om du stänger av 2st med fjärren och ställer upp temperaturen rätt högt, får du då ut mellan 47-51 grader precis framför utblåset om du har högsta fläkthastighet inställd?
Stänger jag av alla innerdelar utom 1, och den sätter jag på 31 grader och blåser full-blås på en termometer så blir den efter ett tag 34 grader men inte varmare. Det är nu -7.8 grader uteC Comfort Thomas skrev:Den trippel modellen ger om jag minns rätt ca 4kW vid -15 och det är delat på 3st innerdelar så blir inte så mycket effekt per innerdel, är det bara straxt över 3kW så är det ännu värre.
Om det är -10 grader ute eller kallare och du vill ha 21 grader i rummet ska börvärdet vara minst 22 grader.
Men allt tyder på en för effektsvag modell.
Du kan inte jämföra rakt av med grannen, det huset har kanske ett lägre värmeeffektbehov. Effektbehovet vid DVUT bestäms av husets storlek och värmeförluster (isoleringsgrad).
Att du inte får 21 grader inomhus vid -14 grader utomhus är helt normalt med den modellen av värmepump.
Men allt tyder på en för effektsvag modell.
Du kan inte jämföra rakt av med grannen, det huset har kanske ett lägre värmeeffektbehov. Effektbehovet vid DVUT bestäms av husets storlek och värmeförluster (isoleringsgrad).
Att du inte får 21 grader inomhus vid -14 grader utomhus är helt normalt med den modellen av värmepump.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Något är fel och första gissningen är läckage och därmed köldmediebrist.ad4k skrev:
Om utedelen är ren från snö och is och du startar upp dom 3 innerdelarna som tänkt och det behövs värme så ska utedelens batteriyta efter ca 40-60 minuter bli jämnt påfrusen, får du som ränder tyder det på köldmediebrist.
Men med förbehåll att om det inte är så stort värmebehov och den går på låg last så kan det bli ränder .
Det borde vara garanti kvar då den var 4år så jag skulle kontakta återförsäljaren.