Hej alla,

Jag vet inte om det här är rätt forum, men jag vet inte vem jag ska vända mig till.

Jag har nyligen köpt en värmepump från NIBE och det har varit i drift nu ett år. I januari månad upptäckte jag att det har slutat fungera.

Gjorde felanmälan och nu har både serviceombudet och installatören varit hos mig och tittat på den. Maskinen blinkar och ger meddelandet att det lågt flöde och jag har hamnat i en ond cirkel där ingen vill ta ansvar.

serviceombudet säger att det är fel Ø på rören och rensat smutsfiltret att hela systemet måste bytas ut, men installatören säger emot och menar att rätt Ø på rören har installerats enligt NIBEs installationsmanual. Jag har själv tittat i manualen och kan konstatera att rätt rör har installerats.

Vid besöket gjorde teknikern endast en okulär besiktning samt rensade smutsfiltret och säger att problemen beror på detta, men värmepumpen blinkar fortfarande och ger samma felmeddelanden. Den går i driftstopp under avfrostning, när vi behöver den som mest.

Och för att strö salt i såren har serviceombudet dessutom skickat en faktura till mig för körning och service, utan att fråga om problemet har lösts.

Jag har garanti både på varan och på installationen, men det verkar som att ingen vet vad som är fel på värmepumpen.

Temperaturen är runt 8 grader i huset och det är riktigt kallt. Borde jag vända mig till Konsumentverket? Det känns som att ARN tar minst ett år innan de handlägger ärendet.

jag vet inte vad jag ska göra. Om man vänder mig till någon annan firma tappar jag garantin.

Uppskattar om kan verkligen vägleda mig här.

Det är NIBE S320 S2125 med ventilationsmodul S135 som har installerats. Köpte montage av återförsäljaren.

• Digital display på värmepump visar felmeddelande om lågt flöde under avfrostning; instruktion att kontrollera smutsfilter och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av värmepumpens display som visar felmeddelandet "Lågt flöde under avfrostning" och temperaturen -1°C den 6 februari.
    Skapa konto
  • Manometer och röranslutningar på en värmepump, med en insexnyckel och papper liggande på golvet under.
    Skapa konto
  • Display med inställningar för värmesystem: värmebärarpumphastighet, flödesgivare, extern justering och golvtorksfunktion.
    Skapa konto
  • Display på värmepump med varning om kort drifttid på kompressor och flera aktiva larm. Temperaturen visas som 5 grader.
    Skapa konto
Konstigt om det är dåligt flöde om cirkulationspumpen inte går. Men har ni 8 grader inne, så slå igång elpatronerna, så ni får värme. Ring Nibe support och försök få hjälp av dom, om inte installatör eller ombud hjälper till.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
nfathi9301 nfathi9301 skrev:
Hej alla,

Jag vet inte om det här är rätt forum, men jag vet inte vem jag ska vända mig till.

Jag har nyligen köpt en värmepump från NIBE och det har varit i drift nu ett år. I januari månad upptäckte jag att det har slutat fungera.

Gjorde felanmälan och nu har både serviceombudet och installatören varit hos mig och tittat på den. Maskinen blinkar och ger meddelandet att det lågt flöde och jag har hamnat i en ond cirkel där ingen vill ta ansvar.

serviceombudet säger att det är fel Ø på rören och rensat smutsfiltret att hela systemet måste bytas ut, men installatören säger emot och menar att rätt Ø på rören har installerats enligt NIBEs installationsmanual. Jag har själv tittat i manualen och kan konstatera att rätt rör har installerats.

Vid besöket gjorde teknikern endast en okulär besiktning samt rensade smutsfiltret och säger att problemen beror på detta, men värmepumpen blinkar fortfarande och ger samma felmeddelanden. Den går i driftstopp under avfrostning, när vi behöver den som mest.

Och för att strö salt i såren har serviceombudet dessutom skickat en faktura till mig för körning och service, utan att fråga om problemet har lösts.

Jag har garanti både på varan och på installationen, men det verkar som att ingen vet vad som är fel på värmepumpen.

Temperaturen är runt 8 grader i huset och det är riktigt kallt. Borde jag vända mig till Konsumentverket? Det känns som att ARN tar minst ett år innan de handlägger ärendet.

jag vet inte vad jag ska göra. Om man vänder mig till någon annan firma tappar jag garantin.

Det är NIBE S320 S2125 med ventilationsmodul S135 som har installerats. Köpte montage av återförsäljaren.
jag har likadant system och likadant problem med samma bemötande

faktura kommer snabbare än åtgärd, åtgärd resulterar i noll

jag har skapat en tråd för denna systemkonfiguration för att se hur många andra det är som upplever likvärdig problematik

blir det tillräckligt många så är det troligen inte lokalt på pump utan "fabriks"fel (batch el mjukvara)

oavsett så skall det åtgärdas enl garanti

lycka till

DonPablo DonPablo skrev:
Konstigt om det är dåligt flöde om cirkulationspumpen inte går. Men har ni 8 grader inne, så slå igång elpatronerna, så ni får värme. Ring Nibe support och försök få hjälp av dom, om inte installatör eller ombud hjälper till.
Jag har ringt NIBE och teknikern från serviceombudet har varit på plats och tittat - alltså "okulär" besiktning. När pumpen är så komplex som ett flygplan så behöver man verktyg för att utreda problemet så som när man vill laga bilen så kopplar man en felsöknings läsare.

Jag tänker att vad har de för motivation åtgärda problemet? Domstol tar minst ett år och jag vänder mig till en annan reparatör så tappar jag garatin.

• Gilla
Clubman
  • Laddar…
Hej.
Jag har lika pump och samma problem. Min har fungerat problemfritt i 3 år men förra veckan har samma felmeddelande som du fått ramlat in. Känns som mjukvaruproblem då många verkar fått problem senaste tiden.
Finns säkert ett stort mörkertal med problem då inte alla befinner sig på sånna här forum.

J jofris skrev:
jag har likadant system och likadant problem med samma bemötande

faktura kommer snabbare än åtgärd, åtgärd resulterar i noll

jag har skapat en tråd för denna systemkonfiguration för att se hur många andra det är som upplever likvärdig problematik

blir det tillräckligt många så är det troligen inte lokalt på pump utan "fabriks"fel (batch el mjukvara)

oavsett så skall det åtgärdas enl garanti

lycka till
Har du länk till den tråden?

H Hanshjelte skrev:
Hej.
Jag har lika pump och samma problem. Min har fungerat problemfritt i 3 år men förra veckan har samma felmeddelande som du fått ramlat in. Känns som mjukvaruproblem då många verkar fått problem senaste tiden.
Finns säkert ett stort mörkertal med problem då inte alla befinner sig på sånna här forum.
jag har skapat en tråd för just denna setuo där jag ber alla med samma problematik att skriva in sig. många lika med starka, hoppas jag

H Hanshjelte skrev:
Hej.
Jag installerade min VP Okt. 2024 och fick problemet 3 mån efter montage. återförsäljare sa att starta om maskinen vilket var tillfällig lösning.

Detta år åkte jag på semester och när jag kom tillbaka huset var iskallt.

Jag installerade min VP Okt. 2024 och fick problemet 3 mån efter montage. återförsäljare sa att starta om maskinen vilket var tillfällig lösning.

beklagar 🙁

Du har köpt den av en återförsäljare? Då är det dom du ska gå på. Bli inte hänvisad till Nibe, du har köpt en vara med installation och har garanti - då ska dom undersöka det åt dig och hjälpa dig med åtgärd.

Först om felet konstateras att inte vara garanti kan faktura skickas för tekniker, så den fakturan hade jag bestridit direkt och sedan varit en igel på ögat hos återförsäljaren tills problemet varit löst om deras attityd är sådär.

Jag har ringt NIBE och teknikern från serviceombudet har varit på plats och tittat - alltså "okulär" besiktning. När pumpen är så komplex som ett flygplan så behöver man verktyg för att utreda problemet så som när man vill laga bilen så kopplar man en felsöknings läsare.

Jag tänker att vad har de för motivation åtgärda problemet? Domstol tar minst ett år och jag vänder mig till en annan reparatör så tappar jag garatin.
Får du tag i ett annat nibeombud/nibe servicefirma så kan inte garantin försvinna. Nibe måste kunna skicka dit en kunnig reparatör!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
1 vad har du för systemtryck ?
2 har du alla termostater fullt öppna ?
3 är systemet luftat ordentligt?
4. Vilken mjukvara har du i pumpen ?
Om du inte får igång värmepumpen, sätt den på endast tillsats! Ja det blir dyrt, men ni får åtminstone värme och varmvatten.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hej alla,

Läs på kring hur du ska agera enligt reklamationsrätten.

Kort uttryckt, du ska reklamera till det företag som installerade pumpen. Du har rätt till hjälp inom skälig tid.

Om du kontaktar någon annan firma än den som utfört installationen så kommer du såklart få betala på nytt och behöver sannolikt driva en rättsprocess för att få den ursprungliga firman att betala, det är en sista utväg med osäker utgång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.