El
Tegel-Kalle: Hej Någon som vet en bra sida där man kan exportera historiska spotpriser per timme på el över en längre period? Det enda jag hittar är att man dag för dag kan ta ut detta, men jag skulle vilja kunna ta ut en hel månad åt gången, minst en vecka iaf. Vattenfall hade tidigare detta, men då de gått över till kvartspriser har funktionen försvunnit. Men nån annan kanske har nått tips?
joall: Jag la ned denna idé efter att ha lyssnat på råden och satsar på standard ELKO One som finns i var och varannan bygglada. Lite trist, kvaliteteten på LK Fuga är vida överlägsen alla andra märken jag pillat med inkl ELKO och Schneider.
MagHam: Det första som är intressant är ju "elementspänningen" Sen om man har flera faser och använder dom som enfasbelastningar räcker det med en neutralledare. Kan tänka mig att i vissa länder är det samma fas med två undersäkringar och då behövs dom två neutralledarna. Bo.Siltberg har skrivit en hel del bra inlägg om detta med spiskopplingar.
Gustava60: [citat] Hade otur när jag köpte integrerad kylfrys med installation. Den installerades och efter ett tag blev det mycket is i botten på frysen. De vägrade åtgärda detta, då de ansåg att det var mitt eget fel. Kontaktade istället Electrolux reparatör som lagade den. Det var ett produktionsfel och fanns alltså från början. Han upptäckte också att min kyl och frys stod alldelesför
karkka: [citat] Här skulle ju lite bilder passa utmärkt som kompletterar din text.
Magnus E K: [citat] Kan det verkligen stämma? Jag känner flera personer som aldrig pysslat med elstängsel inkl mig själv. Redigering: Aha, alla vid stallet bara.
bjoesk: Det gick lysande att ta loss ramen och pilla in en rj12 och montera lastbalanseraren i förrådet istället.
Bo.Siltberg: Jag tycker det är en utomordentligt dålig idé att plocka bort lamputtag pga felköpt armatur. Detta har vi avhandlar i ett antal trådar.
jonaserik: [citat] 😢😢 OK kopierar det jag skrev här och klistrar in i den andra Edit Hittar inte tråden 👿 ge mig en vink 😀
Thores: [citat] [citat] Nu syns inte själva stickproppen i bild men det är det jag gjort här, kopplat på jordad stickpropp. Tackar
Dispens: [citat] Behöver ju ha ett badkar innan jag anlitar en elektriker, men ingen har egentligen haft koll. Först här som jag fått konkreta svar på vilka begränsningar jag har i dess dimensioner. FYI. Den senaste elektrikern jag anlitade som var här lossade nollan på JFB och drog inte åt innan han slog på allt. Av allt som gick sönder ingick t ex. bergvärmepumpen. Ansvarsförsäkringen är
Asifm: Funkade perfekt! Tackar 🙏🏽
cpalm: [citat] Ja dessa s.k. Power Stations / portabla batterier ger nog svårslagen pris/prestanda för ändamålet. Är väl värt att nämna att det finns en uppsjö olika alternativ: T.ex.: https://www.prisjakt.nu/c/power-stations Troligen finns inget att tjäna på att hålla på och greja med externa batterier om man inte har någon särskild anledning. Ett alternativ är att bygga sin egen UPS
etompau: Strömbrytare får du själv byta. Det borde gå att sätta dit en ny strömbrytare.
Huddingebo: [bild] En väldig skillnad i både startmoment och styrka! (Gammal seg ek) Rätt kapacistans är helt uppenbart väldig viktigt.
AndersS: Hos oss satt ett uttag på insidan. Det blev en fast anslutning därifrån ut till en brytare där pumpen kopplades in.
Anders_Nilsson: Ser ut som en skarv under det vita överdraget. Kolla innan du klipper att du har tillräcklig längd kvar för att installera de nya spottarna, annars kanske du får dra om.
AndersS: [citat] Det har blivit fyra elområden 2011 där område 3 och 4 fått andra förutsättningar utifrån hur el säljs inte enbart i Sverige utan också Europa. Och så blev det "galna" elpriser 2022 som vi fortfarande ser konsekvenser av speciellt gällande fastprisavtalen. Så Ja, det är andra tider idag och du kanske fått effekttaxa som är under införande senast 2026 vilket kan påverka
hempularen: Beroende på husets ålder så bör man undvika även röd tråd. För många år sedan var Röd ofta skyddsjord. Därför finns det viss risk att använda röd tråd i äldre hus idag. Någon kan få för sig att det "måste" vara en äldre skyddsjord, vilket kan bli farligt. Men är det nyare hus, så tror jag att rött numera kan användas.
MultiMan: [citat] Då finns det någon eller några punkter med mycket dålig kontakt. Kan finnas risk för brand pga värmeutveckling, så jag tycker du ska ta in hjälp snarast om du inte kan undersöka alla kopplingar själv. Som andra sagt, kontrollera först säkringen (byt gärna) och undersök kontaktytorna för oxid (i centralen/säkringshållaren) eller andra saker som kan påverka. Jag vet en jag
snaggletooth: Som redan nämnts så är det inget fel att en icke ansluten ledare blir spänningsförande när den ligger parallellt med andra ledare, dock kommer spänningen att bli nära noll om man belastar ledaren t.ex. med en riktig spänningsprovare. Fenomenet är oundvikligt p.g.a. kapacitansen mellan ledarna.
dan_norstedt: [citat] Eftersom panelen ser ut att vara gjord av 95mm bred planhyvlat (?) så bör plankan sluta 2 cm ovanför bildkanten, så man skulle högst sannolikt sett indicier på den synliga delen av kabeln om det satt en klammer högre upp på den plankan som är synlig i bilden. Och få skulle montera en klammer i skarven ovanför plankan. Sitter det en klammer ovanför så är det osannolikt att
jonaserik: [citat] Är trafon för utomhusbruk kan du skarva med vanlig skarvsladd för utomhusbruk. Stickpropp och hängkontakt skyddas då med en sådan här typ, gärna med en plastpåse runt. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/skyddsbox-ip44-2000040029?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=
whak: [citat] Elen är färgblind, den tesen ska du alltid jobba efter.
PontusPontus: [citat] Ah ok. Men det kan göras ändå, om du sätter dit en router eller AP och kör som WiFi brygga
Bo.Siltberg: All skarvning och fördelning och styrning utomhus är problematisk. I grunden rekommenderar jag en separat ledning från huset för belysning, en för uttag och en tredje (befintlig) för trefas. Vill du inte ha trefas kan den befintliga ledningen användas, men den kommer att bli svår att terminera i ett schukouttag. Det ställer frågan hur bra dessa armaturer stöder vidarekoppling. Den är
Bo.Siltberg: [citat] Det där tycker jag är en dålig ide. Hur säkerställer man att armaturen återställs om den flyttas till ett annat rum? Hur säkerställer man att ägaren öht förstår att den behöver anslutas till skyddsjord, och när? Anledningen till att armaturen är klass I är de enkelisolerade ledarna på primärsidan av LED-drivern, inkl de som kommer från den fasta matningen. Detta hade
naikon: [citat] Tack för bra svar! Ja det är antagligen Tretex, stött på det på andra ställen i huset.