14 850 läst ·
48 svar
15k läst
48 svar
Hur tänkte elektrikern här? (Felkoppling vid inst. av undercentral)
Jag fick i höstas en laddbox installerad av en elektriker. I samband med detta bad jag även elektrikern installera en undercentral och 3fas-uttag i garaget. Elektrikern drog en 6mm2 5-ledare från huvudcentral till garaget och installerade där en ny undercentral (inkl separat jfb för garaget). Därifrån installerade han laddboxen. 3fas uttaget har jag provat först nu under julhelgen, men inser att det är felkopplat då jfb i huvudcentralen poppar så snart jag kopplar in något på uttaget.
Har lyft av höljet på centralerna och ser att av 5-ledarna till undercentralen är faserna utanför jfb i huvudcentral, men nollan verkar gå till plinten efter huvudcentralens jfb. Bilden nedan är från huvudcentral med nolla och jord till undercentral inringad
Inte konstigt att jfb löser ut i så fall. I garaget har elektrikern satt laddboxens nolla på jordplinten direkt vilket förklarar varför laddaren ej löser ut jfb.
Frågan är. Hur är rätt sätt att koppla detta? Nollan måste naturligtvis kopplas utanför nollplinten i huvudcentralen men finns det någon praxis exakt var? Jag kan ju se flera ställen före jfb som det går jacka in sig.
Funderar även på garagets koppling. Är det ok att bara dumpa nollan där på jordplinten? Elektrikern har satt laddboxen utanför garagets jfb. Gissar att det är därför han valt att lägga nollan från laddaren på jord. Annars skulle den lösa ut garagets jfb. (se bild). För mig som amatör så känns detta fel, men kanske är ok? (Jord och nolla går ju ändå ihop senare).
Jag misstänker att denna koppling varit ett sätt att korrigera misstaget i huvudcentralen. Han borde väl ha satt den på nollan före garagets jfb, men då hade huvudcentralens jfb löst ut.
Har lyft av höljet på centralerna och ser att av 5-ledarna till undercentralen är faserna utanför jfb i huvudcentral, men nollan verkar gå till plinten efter huvudcentralens jfb. Bilden nedan är från huvudcentral med nolla och jord till undercentral inringad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte konstigt att jfb löser ut i så fall. I garaget har elektrikern satt laddboxens nolla på jordplinten direkt vilket förklarar varför laddaren ej löser ut jfb.
Frågan är. Hur är rätt sätt att koppla detta? Nollan måste naturligtvis kopplas utanför nollplinten i huvudcentralen men finns det någon praxis exakt var? Jag kan ju se flera ställen före jfb som det går jacka in sig.
Funderar även på garagets koppling. Är det ok att bara dumpa nollan där på jordplinten? Elektrikern har satt laddboxen utanför garagets jfb. Gissar att det är därför han valt att lägga nollan från laddaren på jord. Annars skulle den lösa ut garagets jfb. (se bild). För mig som amatör så känns detta fel, men kanske är ok? (Jord och nolla går ju ändå ihop senare).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att denna koppling varit ett sätt att korrigera misstaget i huvudcentralen. Han borde väl ha satt den på nollan före garagets jfb, men då hade huvudcentralens jfb löst ut.
Att något inte står rätt till kan man nog konstatera. Det är vanskligt för oss att instruera dig att göra ändringar, eftersom det är väldig svårt att på bilder se exakt var ledare går. Jag skulle råda dig att kontakta elfirman som gjort jobbet och berätta om dina bekymmer. Om personen som gjort jobbet är ny eller osäker, bör denne ta med sig en mer erfaren kollega så får de tillsamman ställa allt till rätta.
Om de redan fakturerat jobbet så ska du såklart inte få ännu en faktura för att de rättar till sina misstag.
Om de redan fakturerat jobbet så ska du såklart inte få ännu en faktura för att de rättar till sina misstag.
Redigerat:
Bara att ringa och reklamera jobbet. Dåligt gjort av firman att inte kontrollera sina installationer ordentligt.
Efter punkten där det är separerat pen till jord och neutral (tn-c-s) så får de inte åter sammankopplas. Och neutral på jordfelsbrytarens skyddade sida måste hållas isär från oskyddade sidan annars uppstår obalans och den löser ut.
Efter punkten där det är separerat pen till jord och neutral (tn-c-s) så får de inte åter sammankopplas. Och neutral på jordfelsbrytarens skyddade sida måste hållas isär från oskyddade sidan annars uppstår obalans och den löser ut.
Redigerat:
Minns ej om hagers kapsling på bild här kommer utan bakstycke eller inte men om byggnadsdel är av material som ej är brännbart eller av metall så är det ok så som det är gjort.Farstatjej90 skrev:
Vissa av konkurrenten Schneiders kapslingar har inte ens bakstycke. Jag har pratat med dem om detta och det handlade om efterfrågan. De kan inte tillverka dessa om ingen köper dem var svaret.
Redigerat:
Ska givetvis reklamera detta till firman efter helgerna, men med tanke på att det blev fel en gång så vill jag ha full koll på hur rätt lösning skall vara. Har också betalat redan så vi får se hur servicevilliga de är
Förstår att bilderna är svåra att föja. De är inte meningen att ge mer än en överblick. Mina frågor är mer principiella och kan egentligen besvaras utan bilder. Som jag ser det måste två nollkablar flyttas. En i varje central. Var är då praxis att sätta nollan när den skall ligga utanför jfb? Jag kan ju tänka mig att en lösning är att koppla direkt till ingående nolla på jfb. Jag har inte grävt i huvudcentralen, men då jag har flera grupper där som ligger utanför jfb så gissar jag att den lilla nollplinten uppe till vänster ligger utanför jfb och att det är den som den nu felaktigt kopplade kabeln egentligen borde ha gått till
Förstår att bilderna är svåra att föja. De är inte meningen att ge mer än en överblick. Mina frågor är mer principiella och kan egentligen besvaras utan bilder. Som jag ser det måste två nollkablar flyttas. En i varje central. Var är då praxis att sätta nollan när den skall ligga utanför jfb? Jag kan ju tänka mig att en lösning är att koppla direkt till ingående nolla på jfb. Jag har inte grävt i huvudcentralen, men då jag har flera grupper där som ligger utanför jfb så gissar jag att den lilla nollplinten uppe till vänster ligger utanför jfb och att det är den som den nu felaktigt kopplade kabeln egentligen borde ha gått till
Nej ingen baksida på den. Är väl möjligt att elektrikern tagit bort baksidan då underlaget är lite knöligt. Det du markerat med pilar är bara fästema för kåpan.K Kane skrev:
De jag ville få bekräftat med den här bilden är om det verkligen är ok att lägga nollan från laddboxen på jordplinten som elektrikern har gjort (Den blå kabeln mellan laddbox och inringad koppling på jordplint).
Redigerat:
Ja eller en separat plint för den.F Finn Urlig skrev:
Det tror jag också.F Finn Urlig skrev:
Nej om det inte är en PEN-skena så ska den inte anslutas där.F Finn Urlig skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Du bör se till att elfirman förstår vidden av okunskap som de har levererat här, vilket borgar för att du inte ska få något krångel med att de kostnadsfritt rättar till detta. Det går annars att anmäla elfirmor till elsäkerhetsverket.F Finn Urlig skrev:
Då får du ta reda på hur dina elcentraler är kopplade.F Finn Urlig skrev:
Till att börja med, är din huvudcentral matad med TN-C eller TN-S?
Om den är matad med TN-S, var är inkommande N ansluten?
Det beror bl.a på hur elcentralen är matad. Det går inte att ge några tumregler, utan man måste förstå hur elcentralen är kopplad.F Finn Urlig skrev:
Om centralen är matad med TN-C så brukar man ta ut N-ledare till JFBer och utgående huvudledare från PEN-plinten. Men ibland har man satt en N-plint uttagen från PEN-plinten som ska användas istället.
Det är korrekt, om centralen är rätt kopplad. Men om det finns så bör man välja ett bättre ställe. Man brukar sy vidare från JFB till JFB på detta sätt, men det kan vara praktiskt olämpligt att ansluta en utgående huvudledning där pga olika slags ledartyper.F Finn Urlig skrev:
I din huvudcentral på bild finns inga grupper utanför dess JFB. Pratat du om kapslingen till höger om centralen på bild?F Finn Urlig skrev:
Sedan gissar man ingenting här, utan tar reda på hur centralen är kopplad.
Det är definitivt grovt fel, på ett eller annat sätt.F Finn Urlig skrev:
Har du förresten godkänt att de satt en dyr PSA till elbilen istället för billigare och pålitligare JFB+Dvärg?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Elektrikern som har gjort detta har fallerat på flera olika sätt. Dels har han kopplat fel. Det är väldigt illa med tanke på hur basic detta är, och med tanke på de väldigt allvarliga följderna det kan bli av en sådan här felkoppling. Du får flytande nolla i graget, det kan förstöra laddregulatorn på din bil om den var inkopplad när jordfelsbrytaren löser ut. Och ställa till med diverse annat elände.
Men det värsta av allt är att elektrikern uppenbarligen inte har kontrollerat sin installation. Om han hade gjort det så skulle han ha upptäckt felet. Den bristen är fiullkomligt oförlåtlig.
Men det värsta av allt är att elektrikern uppenbarligen inte har kontrollerat sin installation. Om han hade gjort det så skulle han ha upptäckt felet. Den bristen är fiullkomligt oförlåtlig.
Redigerat: