Hej!
Jag håller på att byta mina eluttag och har fastnat på ett som jag tror hänger ihop med en lampknapp som sitter direkt ovanför.
Lampknapp en är med två brytare. Jag bifogar bild.
Denna får jag att funka, men jag tror ändå det är fel eftersom jag inte får eluttaget under att funka.
Lampknapp en har två vita sladdar som jag satt i L1 och L2. En blå och en grön som jag satt i pil ut i nederkant.
Eluttaget har två vita sladdar och två svarta. Jag har satt bägge vita i L och bägge svarta i N. Men det funkar inte som sagt. Jag har testat att byta de vita och svarta men det hjälpte inte. Därför tror jag det är lampknappen som ställer till det.
Är det någon som har någon bra lösning?
Mvh Malin
Jag håller på att byta mina eluttag och har fastnat på ett som jag tror hänger ihop med en lampknapp som sitter direkt ovanför.
Lampknapp en är med två brytare. Jag bifogar bild.
Denna får jag att funka, men jag tror ändå det är fel eftersom jag inte får eluttaget under att funka.
Lampknapp en har två vita sladdar som jag satt i L1 och L2. En blå och en grön som jag satt i pil ut i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttaget har två vita sladdar och två svarta. Jag har satt bägge vita i L och bägge svarta i N. Men det funkar inte som sagt. Jag har testat att byta de vita och svarta men det hjälpte inte. Därför tror jag det är lampknappen som ställer till det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det någon som har någon bra lösning?
Mvh Malin
Du behöver nog visa bilder på baksidan av strömbrytaren, där brukar finnas en schematisk bild över hur den är konstruerad. Sedan behövs troligen ett mätinstrument för att kolla vilken kabel som är vad både bakom brytaren samt vid uttaget
Lampknappen är en dubbeltrapp för tändning av två olika lampor från olika ställen. Kan även användas som en vanlig kronbrytare.
Om du bara ska byta vägguttag behöver du inte lossa denna. Slå av säkringen istället. Troligen är det då avbrott till någon av faserna nere i vägguttaget om de varit kopplade via L-terminalerna på dubbeltrappen.
Se här: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Har vägguttaget nere fungerat tidigare? Du har inte råkat ansluta en eller flera ledare i uttaget till x-terminalerna?
Om du bara ska byta vägguttag behöver du inte lossa denna. Slå av säkringen istället. Troligen är det då avbrott till någon av faserna nere i vägguttaget om de varit kopplade via L-terminalerna på dubbeltrappen.
Se här: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Har vägguttaget nere fungerat tidigare? Du har inte råkat ansluta en eller flera ledare i uttaget till x-terminalerna?
Ja vägguttaget har funkat innan.
Tog du ett foto av hur den ursprungliga brytaren var inkopplad?M MalinnilaM skrev:
Jag TROR att de vita ska anslutas till samma plint. Om nu inte L1 och L2 är byglade.
Därigenom får du en fas ner till uttaget.
Det där är väl en vanlig kronbrytare, med två fasledare inkopplade på samma plint?M MalinnilaM skrev:
Svårt att se...
Du har köpt en annan typ av brytare.
Den ena vita ledaren går ner till uttaget. TROR jag. Dra lite i trådarna så märker du.
Den måste ha kontakt med den andra vita uppe vid brytaren.
Edit - Jag har inte stenkoll på hur dubbeltrapp kopplas för att användas som kronbrytare. Båda vita vid L1, skulle jag dock gissa. Om man nu inte kopplar ihop dem i en wago med tre anslutningar, och drar en kort bit vidare till brytaren (L1).
Ok skall de sitta i samma hål då? L1?K Kardan79 skrev: