Hej!
Jag håller på att byta mina eluttag och har fastnat på ett som jag tror hänger ihop med en lampknapp som sitter direkt ovanför.
Lampknapp en är med två brytare. Jag bifogar bild.
Denna får jag att funka, men jag tror ändå det är fel eftersom jag inte får eluttaget under att funka.
Lampknapp en har två vita sladdar som jag satt i L1 och L2. En blå och en grön som jag satt i pil ut i nederkant.

Närbild av baksidan på en lampknapp med två brytare, märkta L1 och L2, monterad i en metallram för vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttaget har två vita sladdar och två svarta. Jag har satt bägge vita i L och bägge svarta i N. Men det funkar inte som sagt. Jag har testat att byta de vita och svarta men det hjälpte inte. Därför tror jag det är lampknappen som ställer till det.
Eluttag med exponerade vita och svarta sladdar i hål i väggen, troligen relaterade till en lampknapp ovanför.
Skapa konto
Vitt eluttag med flera anslutna kablar syns i en väggmonterad ram, omringad av en ljus vägg nära en trägolvslist.
Skapa konto

Är det någon som har någon bra lösning?
Mvh Malin

Det var en konstig strömbrytare, hur ser den ut på baksidan ? kopplingsschema
Är det en dubbeltrapp (6+6) du har köpt istället för en kron (5)

Den nya strömbrytaren ser ut såhär. Bild på ny strömbrytare monterad i väggen, med synliga kablar och metallplatta.
Skapa konto

Du behöver nog visa bilder på baksidan av strömbrytaren, där brukar finnas en schematisk bild över hur den är konstruerad. Sedan behövs troligen ett mätinstrument för att kolla vilken kabel som är vad både bakom brytaren samt vid uttaget

A
Lampknappen är en dubbeltrapp för tändning av två olika lampor från olika ställen. Kan även användas som en vanlig kronbrytare.

Om du bara ska byta vägguttag behöver du inte lossa denna. Slå av säkringen istället. Troligen är det då avbrott till någon av faserna nere i vägguttaget om de varit kopplade via L-terminalerna på dubbeltrappen.

Se här: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Har vägguttaget nere fungerat tidigare? Du har inte råkat ansluta en eller flera ledare i uttaget till x-terminalerna?

Ja vägguttaget har funkat innan.

A
Kom ihåg att terminalerna L1 och L2 behöver troligen vara byglade också i strömställaren om du ändrat denna av någon anledning.

K
M MalinnilaM skrev:
Lampknapp en har två vita sladdar som jag satt i L1 och L2. En blå och en grön som jag satt i pil ut i nederkant.
Tog du ett foto av hur den ursprungliga brytaren var inkopplad?
Jag TROR att de vita ska anslutas till samma plint. Om nu inte L1 och L2 är byglade.
Därigenom får du en fas ner till uttaget.

K Kardan79 skrev:
Tog du ett foto av hur den ursprungliga brytaren var inkopplad?
Jag TROR att de vita ska anslutas till samma plint. Om nu inte L1 och L2 är byglade.
Därigenom får du en fas ner till uttaget.
Hur menar du?
Skall de vita sitta på annat sätt? På den gamla lampknappen satt de såhär
Elektrisk kopplingsdosa med blå och gröna ledningar, monterad i en väggöppning, del av ett pågående installationsarbete.
Skapa konto

A
Ok du ska alltså byta strömbrytaren också. Det skrev du inte i första inlägget.
Den gamla ser ut att vara en kronbrytare om jag ser rätt så då borde en dubbeltrapp fungera lika bra om den är tänkt att ersätta kronbrytaren.

K
M MalinnilaM skrev:
Hur menar du?
Skall de vita sitta på annat sätt? På den gamla lampknappen satt de såhär
[bild]
Det där är väl en vanlig kronbrytare, med två fasledare inkopplade på samma plint?
Svårt att se...
Du har köpt en annan typ av brytare.

Den ena vita ledaren går ner till uttaget. TROR jag. Dra lite i trådarna så märker du.
Den måste ha kontakt med den andra vita uppe vid brytaren.

Edit - Jag har inte stenkoll på hur dubbeltrapp kopplas för att användas som kronbrytare. Båda vita vid L1, skulle jag dock gissa. Om man nu inte kopplar ihop dem i en wago med tre anslutningar, och drar en kort bit vidare till brytaren (L1).

A avh67f skrev:
Ok du ska alltså byta strömbrytaren också. Det skrev du inte i första inlägget.
Den gamla ser ut att vara en kronbrytare om jag ser rätt så då borde en dubbeltrapp fungera lika bra om den är tänkt att ersätta kronbrytaren.
Jo det står i rubriken.
Men oavsett kvarstår problemet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Det där är väl en vanlig kronbrytare, med två fasledare inkopplade på samma plint?
Svårt att se...
Du har köpt en annan typ av brytare.

Den ena vita ledaren går ner till uttaget. TROR jag. Dra lite i trådarna så märker du.
Den måste ha kontakt med den andra vita uppe vid brytaren.
Ok skall de sitta i samma hål då? L1?

Koppla en tråd mellan L1 & L2

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A
Nya strömställaren:
Vit på L1
Vit på L2
Grön på pil ut vänster uppe.
Blå på pil ut höger nere.
Terminalerna L1 och L2 byglas.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.