Hej!

Är det någon som vet vad detta är för något?

• Metallisk elbox med texten "Wesco", monterad på en vägg, med en ansluten kabel och en röd, rund spak till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömbrytare

• Gilla
Snickarlarsson och 6 till
  • Laddar…
K
En gammal lastfrånskiljare för trefas. Ingen vanligt strömställare det där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
N Nifa skrev:
Ja i princip en vanlig strömbrytare till exempelvis något i tvättstugan, värmeanläggningen, ventilationssystemet eller någon annan större "utrustning".

Kan ha tagits ur drift och idag sakna funktion, eller inte...

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabb återkoppling på självaste julafton och allt! :)

Kommer inte att röra den, men den har ju vad som verkar vara en "av/på"-spak? Den slår av eller på strömmen?

Försökt att lista ut var strömkabeln kan tänkas gå någonstans men det finns inget tydligt svar att få där.

N Nifa skrev:
Tack för snabb återkoppling på självaste julafton och allt! :)

Kommer inte att röra den, men den har ju vad som verkar vara en "av/på"-spak? Den slår av eller på strömmen?

Försökt att lista ut var strömkabeln kan tänkas gå någonstans men det finns inget tydligt svar att få där.
1 är på och 0 är av, ja.

L Laurentiusson skrev:
1 är på och 0 är av, ja.
Slå av eller på? Se vad som händer? :P

N Nifa skrev:
Slå av eller på? Se vad som händer? :P
Kanske inget jag skulle experimentera med på julafton, men bäst är väl att hitta vad den matar innan man slår på.

• Gilla
merbanan
  • Laddar…
Ja, det kan ju vara värmen i grannens nedlagda hönseri som drivs via denna brytare.

Mer troligt en vattenpump som kunde stängas av, eller ett uttag utomhus.

• Haha
Jockebanan och 5 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ja, det kan ju vara värmen i grannens nedlagda hönseri som drivs via denna brytare.

Mer troligt en vattenpump som kunde stängas av, eller ett uttag utomhus.
Mysteriet tätnar 🤣

Var sitter brytaren? I pannrummet eller kanske tvättstugan? Hur ser det ut runt omkring brytare? Detta underlättar ett svar på vad det ”exakt” kan vara.

N Nifa skrev:
Hej!

Många hushållsmaskiner var trefasiga "på riktigt" förr, så det där var vanligt till bland annat tvättmaskiner, eftersom dom var fast installerade.
Var sitter brytaren?
Nära en tvättstuga?

Här är mer bilder:
Den ena bilden visar mer kring själva enheten. Nästan mitt emot finns fjärrvärmecentralen.

Den andra bilden visar var tvättmaskinen står i förhållande till enheten. Tvättmaskinen är på andra sidan av källaren, med fast anslutning i vägg.

• Källarvägg med vattenrör, manometer och stege. Enhet i hörnet med anslutningar, avlopp och fjärrvärmecentral i närheten.
    Skapa konto
  • Källarrum med fjärrvärmecentral, tvättställ och stege, svartvitt randigt golvmatta, rörledningar och arbetsbänk syns i bakgrunden.
    Skapa konto
hsd
En sådan satt o de flesta husen som var oljeeldade, helt enkelt en avstängning till oljebrännaren

• Gilla
Christer g Carlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag gissar att det är huvudbrytaren till en oljepanna eller annan värmeanläggning som inte finns längre. Jag hade också en gammal huvudbrytare i mitt gamla pannrum, snett mittemot fjärrvärmecentralen.

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.