Vill styra belysning i hela huset med ett större antal enheter, 20-30 st totalt, så använder hellre den billigare och fysiskt mindre "mini" än den fullstora.

Den mindre är specad till att bryta 8A växelström "Max. switching current: 8 A/240 V~" vilket är mindre än de vanliga gruppsäkringarna på 10A i centralen. Vill inte minska på säkringen där för grupperna har ju även vägguttag även om belysningen kommer dra långt under 8A. Shellys manual säger dock att produkten ska klara att vara avsäkrad med 10A även om den bara kan bryta 8A.

External protection:Tripping characteristic B or C,
max. 10A max. rated current,
min. 6 kA interrupting rating,
energy limiting class 3

Förstår jag det rätt att jag då kan låta installera denna modell men om lampan av någon anledning skulle dra >8A så kan enheten gå sönder på ett ofarligt sätt (antar att risken är att interna brytaren svetsas fast i påslaget läge).

Eller är det olämpligt och jag bör låta använda den större modellen?

Det står ju klart och tydligt att man kan använda 10A B och C säkringar, så använd dom du vill ha men se bara till att du inte belastar dom med mer än max 8 A.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Walle85
Är nog inte många 240V lampor som drar mer än 8A, blir iaf väldigt bra städbelysning samt uppvärmning då skulle jag tro 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.