Hej

Jag har ett äldre spabad med Balboa g500z kretskort. Det är kopplat till 3-fas.

Det har varit sönder men nu fått det lagat med bl.a. nytt kort (samma som ovan). Installerade även en Shelly 3pro med hopp om att bara kunna stänga av fasen till värmaren och därmed låta resten av spa (kretskort och pumpar gå för att cirkulera vattnet och rena)

Enl installationsmanual för just detta kort står det att värmare är kopplad till fas L1, pumpar och kort till gas L3, L2 till ev extrautrustning.

Stänger jag av fas1 på min Shelly stängs hela badet av. Stänger jag fas2 eller 3 bara så händer inget.

Finns det någon mer därute som har detta kort och som lyckats stänga en fas till värmare bara. Är det någon inställning på kortet som är fel eller behöver ändras? Balboa G500Z kretskort med färgkodade kablar och anslutningar för tre faser i ett äldre spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett Balboa G500Z kretskort i ett spabad, med anslutna ledningar och komponenter, samt en tydlig Balboa-värmare i förgrunden.
Skapa konto

Kretskortet på ett äldre spabad med gröna och svarta kablar anslutna, samt röda switchar, visas från nära håll.
Skapa konto

Tittar man på kretskortet ser det ut som att fas L1 går i grova ledare till reläerna K3 och K4 och från dem till anslutningen HTR2 (Heater 2). Från L3 går det en tunn ledare till säkringen och därifrån vidare till den lilla transformatorn på kortet. Utifrån det verkar det stämma med L1 till värmaren och L3 till elektroniken. Du har inte blandat ihop faserna? Olikt hur man oftast gör ligger grå på L1.

Tack för svar. Hur menar du med blandat ihop faserna? Sitter de fel in i kortet? På Shelly kan jag slå av faserna separat och det är endast när jag slår av en av faserna som det händer något. Badet stängs ner. Övriga faser händer inget.

Jag vet ju iofs inte att Shelly:n är korrekt kopplad. Gjordes som sig bör av en behörig elektriker. Bild från manual till kortet
Visa bilaga 952854

Redigerat:
B burton skrev:
Tack för svar. Hur menar du med blandat ihop faserna? Sitter de fel in i kortet? På Shelly kan jag slå av faserna separat och det är endast när jag slår av en av faserna som det händer något. Badet stängs ner. Övriga faser händer inget.
Jag menar inte att du blandat ihop faserna. Jag frågar om du gjort det. Har du med din Shelly brutit fasen som kommer i den grå ledaren?

A Avemo skrev:
Jag menar inte att du blandat ihop faserna. Jag frågar om du gjort det. Har du med din Shelly brutit fasen som kommer i den grå leda
A Avemo skrev:
Jag menar inte att du blandat ihop faserna. Jag frågar om du gjort det. Har du med din Shelly brutit fasen som kommer i den grå ledaren?
Jag vet inte specifikt vilken den grå går till på shelly:n men jag har testat att slå av de tre faserna en å en på Shelly:n. Den som heter 0 på Shelly stänger av hela badet. 1 och 2 påverkar inget om jag stänger av dem, båda eller en och en.

Faserna räknas nedifrån och upp dvs N, L1, L2, L3.

Så ser man på färgerna så sitter L1 o L3 fel

H Håbbe01 skrev:

Ok tack, spelar det någon roll eller blir det bara olika fas på Shelly?

Har du ett mätinstrument? Du har in på kortet de tre faserna i brun, svart och grå ledare samt neutralen i den blå ledaren. När allt är igång skall du kunna mäta upp 230V mellan neutralen och valfri av de tre faserna. När du slår ifrån en fas med Shellyn så skall en av ledarna inte längre ha spänning mot neutralen.

Slå ifrån en fas i taget och leta reda på vilken du bryter i Shellyn för att den grå ledaren skall bli spänningslös. När du kör den i det läget borde pumpar och elektronik gå som vanligt, men om du mäter mellan anslutningarna HTR1 och HTR2 skall det aldrig komma ut ström till värmepatronen.

Hur märker du att värmen fungerar trots bruten fas?

H Håbbe01 skrev:

Vilken ordning faserna sitter i har ingen betydelse.

B burton skrev:
Ok tack, spelar det någon roll eller blir det bara olika fas på Shelly?
El-schema för Balboa GS500Z med kopplingsanvisningar för trefassystem med PCB Rev B, visar kabelförbindelser och säkerhetsinstruktioner.
Skapa konto

A Avemo skrev:
Har du ett mätinstrument? Du har in på kortet de tre faserna i brun, svart och grå ledare samt neutralen i den blå ledaren. När allt är igång skall du kunna mäta upp 230V mellan neutralen och valfri av de tre faserna. När du slår ifrån en fas med Shellyn så skall en av ledarna inte längre ha spänning mot neutralen.

Slå ifrån en fas i taget och leta reda på vilken du bryter i Shellyn för att den grå ledaren skall bli spänningslös. När du kör den i det läget borde pumpar och elektronik gå som vanligt, men om du mäter mellan anslutningarna HTR1 och HTR2 skall det aldrig komma ut ström till värmepatronen.

Hur märker du att värmen fungerar trots bruten fas?
Yes jag har en mätare. Det finns en lampa på displayen som lyser när värmaren är på. Denna lyste när jag slår av 1 och eller 2 på Shelly.

Kollade då också min puls effektmätare och den visade oförändrat då jag bröt 1 och el 2 så jag utgick från att värmaren fortsatt gick.

Jag följer ditt råd att mäta upp faserna och härleda till reglage på Shelly. Då får jag ju ett kvitto på att Shelly är kopplad rätt.
Återkommer om resultatet

B burton skrev:
Det finns en lampa på displayen som lyser när värmaren är på. Denna lyste när jag slår av 1 och eller 2 på Shelly.
Den kommer med största säkerhet att fortsätta lysa även om fasen till värmaren är bortkopplad. Du får kontrollera på annat sätt. Antingen genom att mäta på elpatronen att den inte har spänning trots att lampan lyser eller genom att se att vattnet inte blir varmt trots att lampan lyser.

A Avemo skrev:
Den kommer med största säkerhet att fortsätta lysa även om fasen till värmaren är bortkopplad. Du får kontrollera på annat sätt. Antingen genom att mäta på elpatronen att den inte har spänning trots att lampan lyser eller genom att se att vattnet inte blir varmt trots att lampan lyser.
Tack, jag skall göra lite mätningar för att försöka förstå bättre.

B burton skrev:
Tack, jag skall göra lite mätningar för att försöka förstå bättre.
Bryter du din bruna ledare så stängs kortet av, du skall bryta den grå isåfall så stänger du av värmaren

Enklast är ju att mäta på kretskortet för att se om det är spänning till elementet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.