2 761 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Koppla in enfas elverk på reservkraftsintag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Intaget är alltså inte monterat ännu... Men då vet du hur det ska utföras?
Jag tycker mig också sakna en neutralledare mellan den blå radplinten och kundplinten!?
Inkommande N ska flyttas till RK-omkopplaren.
Jag tycker mig också sakna en neutralledare mellan den blå radplinten och kundplinten!?
Inkommande N ska flyttas till RK-omkopplaren.
Vänster ovansida på omkopplaren är ingång elverket n + 3 faser.
Måste kolla igen. Byggde det i våras, men hann inte montera det.
Måste kolla igen. Byggde det i våras, men hann inte montera det.
Intaget är inte problemet.Bo.Siltberg skrev:
Frågan är om någon har (helst egna) erfarenheter från att köra huset sitt på enfas via trefasintaget. 🥸
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jo intaget är ett problem eftersom du uppenbarligen (liksom många andra, inkl mig själv tills nyligen) inte känner till att alla(?) små elverk har flytande skyddsjord. Men gör du bara intaget korrekt så blir det bra. JFBn kan du sätta på "insidan", t.ex mellan intag och RK-omkopplare, där du gått över till TN-S igen, om du inte vill skydda huvudledningen även vid nätdrift.
Svaret på din fråga du egentligen ville ha svar på är att det beror på vad du vill belasta verket med.
Svaret på din fråga du egentligen ville ha svar på är att det beror på vad du vill belasta verket med.
Men blir det inte i praktiken ett it-nät då?
Om man förenklat sätter en jfb mellan elverket och intaget så varför ska den inte fungera?
Eftersom det går via vanliga elcentralen sitter det iof ändå jfb där redan. 🤔
Om man förenklat sätter en jfb mellan elverket och intaget så varför ska den inte fungera?
Eftersom det går via vanliga elcentralen sitter det iof ändå jfb där redan. 🤔
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja, det som elverket lämnar kan liknas vid ett IT-system fast utan jordfelsövervakning, ja utan jordreferens öht. I praktiken liknar det en isolationstransformator - elverket ger två poler, helt jordfritt. En JFB blir därför verkningslös eftersom det inte kan gå någon felström förbi JFBn till elverket, det kan inte bli en obalans mellan de två polerna. Ingenting händer om du jordar ena polen för det går ingen felström till elverket. Det är bara höljet på elverket som är anslutet till dess jordskruv.

Det finns alltså ingen fas och nolla utan bara två poler. Ena polen kan göras till nolla genom att jorda den vilket sker i intaget. Så intaget gör att man får ett TN-system med nolla och skyddsjord. Därför är bygeln mellan N-PE i intaget så viktig. Därefter kan man välja att fortsätta med TN-C eller TN-S mot anläggningen. Där fungerar en JFB.
Med JFBer i centralen så ser jag inget behov av ytterligare JFB efter intaget. Det är viktigt med JFBer för att garantera att något skydd löser ut tillräckligt snabbt vid ett jordfel. Den inbyggda säkringen i elverket har okända egenskaper.

Det finns alltså ingen fas och nolla utan bara två poler. Ena polen kan göras till nolla genom att jorda den vilket sker i intaget. Så intaget gör att man får ett TN-system med nolla och skyddsjord. Därför är bygeln mellan N-PE i intaget så viktig. Därefter kan man välja att fortsätta med TN-C eller TN-S mot anläggningen. Där fungerar en JFB.
Med JFBer i centralen så ser jag inget behov av ytterligare JFB efter intaget. Det är viktigt med JFBer för att garantera att något skydd löser ut tillräckligt snabbt vid ett jordfel. Den inbyggda säkringen i elverket har okända egenskaper.
Klicka här för att svara