S
Har en Ikea Rutinerad ugn där varnluftsfunktionen är död. Allt annat, fläkt osv, fungerar som vanligt men just när jag slår över till varmluft så värmer det inte längre. Den är cirla 10 år gammal
Tips? Släng och köp ny eller enkelt/uppenbart fel?

S stefan991 skrev:
Har en Ikea Rutinerad ugn där varnluftsfunktionen är död. Allt annat, fläkt osv, fungerar som vanligt men just när jag slår över till varmluft så värmer det inte längre. Den är cirla 10 år gammal
Tips? Släng och köp ny eller enkelt/uppenbart fel?
Troligtvis varmluftselementet som är dött då. Kan vara svårt att hitta reservdelar om den är över 10 år men kika på reservdelssidor med produktnumret.

Jag hade nog kikat på en ny dock då 10 år på en IKEA-vitvara är långt över förväntad teknisk livslängd.

• Gilla
stefan991
  • Laddar…
S
F Festlund skrev:
Troligtvis varmluftselementet som är dött då. Kan vara svårt att hitta reservdelar om den är över 10 år men kika på reservdelssidor med produktnumret.

Jag hade nog kikat på en ny dock då 10 år på en IKEA-vitvara är långt över förväntad teknisk livslängd.
Grymt! Denna typ https://fixpart.se/produkt/electrolux-aeg-3970128058-runt-varmeelement?apl=1901169? Fixar jag det själv tror du?

S stefan991 skrev:
Grymt! Denna typ [länk] Fixar jag det själv tror du?
Tja, enligt länken är svårigheten "måttlig" och uppskattad tid 30 minuter..vad tror du själv om din kapacitet? 🤔😉

Redigerat:
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Inte jättesvårt, jag bytte på vår spis, men det måste vara snarlikt här.
Koppla bort strömmen till ugnen, och dra ut den och sätt den på lämplig yta.
Lossa baksidan så borde du komma åt och koppla bort ringvärmaren.
Sedan lossar du plåten på insidan, och sedan ringvärmaren.
Montering sker omvänt 😉

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S stefan991 skrev:
Grymt! Denna typ [länk] Fixar jag det själv tror du?
Borde inte vara så svårt, beror på hur central din tumme är. Dubbelkolla mot modellkoden (PNC som börjar på 9 om det är en Elux-IKEA) så du får rätt del bara.

• Gilla
stefan991
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.