I vårt hus finns det ett uttag som tidigare varit kopplat direkt till tvättmaskinen/torktumlarn. Förra ägaren installerade ett dubbelt uttag för stickkontakt där men det fungerar inte som det ska (osäker på om det ens är rätt kopplat). Skulle vilja byta ut denna och sätta dit ett vanligt vägguttag istället med enbart ett uttag då jag vill koppla in nya tvättmaskinen. Jag är helt ny på detta och undrar egentligen om detta som vanlig lekman är möjligt/tillåtet att göra själv?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Som jag svarade tidigare kommentar så glappar de. Stoppar man i en kontakt får man ström i nån sekund bara sen dör maskinen.H hempularen skrev:
Ja precis därför jag inte vill ha ett dubbelt uttag där längre. Vill göra om det till ett enda där jag bara kopplar i tvättmaskinen.
Men om du endast kopplar in ett uttag där så får du samma problem som nu att det blir för hög belastning för säkringen. Ska du kunna använda båda samtidigt måste du koppla så att två av faserna används, om det finns 2-vägsuttag där det går vet jag inte men annars är det att koppla maskinerna direkt på plintarna eller två separata uttag som gäller. Detta är dock behörighetskrävande arbete så att du vetH Herr Vedpanna skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Öppna uttagen istället så får man se hur det ser ut där.
Om du verkligen bara vill ha ett enkeluttag är det lätt också men det verkar dumt att byta om uttaget inte är trasigt. Jag skulle alla gånger satt upp tre uttag där, ett per fas. Man vet aldrig när man behöver ett till.
Om du verkligen bara vill ha ett enkeluttag är det lätt också men det verkar dumt att byta om uttaget inte är trasigt. Jag skulle alla gånger satt upp tre uttag där, ett per fas. Man vet aldrig när man behöver ett till.
Såhär ser det ut inuti uttagentommib skrev:
Nej, det är att modifiera installationen eftersom du måste byta till en fyrledad kabel.
Men jag vet vad jag skulle gjort...
TS, uttaget är bränt och behöver bytas. Välj ett uttag av god kvalitet (jag gillar Elko men Schneider är också bra). Välj gärna ett dubbeluttag med separata brunnar, som det ovan. Då kan du, om du vill vara kriminell, byta kabeln till en fyrledare också och få med dig två faser ut från kopplingsdosan.
Men jag vet vad jag skulle gjort...
TS, uttaget är bränt och behöver bytas. Välj ett uttag av god kvalitet (jag gillar Elko men Schneider är också bra). Välj gärna ett dubbeluttag med separata brunnar, som det ovan. Då kan du, om du vill vara kriminell, byta kabeln till en fyrledare också och få med dig två faser ut från kopplingsdosan.