I vårt hus finns det ett uttag som tidigare varit kopplat direkt till tvättmaskinen/torktumlarn. Förra ägaren installerade ett dubbelt uttag för stickkontakt där men det fungerar inte som det ska (osäker på om det ens är rätt kopplat). Skulle vilja byta ut denna och sätta dit ett vanligt vägguttag istället med enbart ett uttag då jag vill koppla in nya tvättmaskinen. Jag är helt ny på detta och undrar egentligen om detta som vanlig lekman är möjligt/tillåtet att göra själv?

• Dubbel väggkontakt monterad på ett öppet uttag med synliga kablar och kopplingsblock, installerat på en ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med synliga kablar monterat på en vägg; kablarna är anslutna till ett kopplingsblock.
    Skapa konto
Det sitter ju två uttag där. Varför ska du byta?

useless useless skrev:
Det sitter ju två uttag där. Varför ska du byta?
De fungerar inte. Glappar bara till lite snabbt när man stoppar in en kontakt. Sen är jag osäker på om det klarar att ha både tvätt och torktumlare ikopplat (och igång) på samma gång så det var därför jag tänkte ett uttag

H Herr Vedpanna skrev:
det fungerar inte som det ska
Hur fiungerar det då?

Uttaget myttjar bara en fas av tre som finns i anslutningsdosan. Så kör man tvättmaskin och tumlare där så går det inte så bra om de är igång samtidigt. De drar för myclket ström tillsammans för säkringen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H Herr Vedpanna skrev:
Jag är helt ny på detta och undrar egentligen om detta som vanlig lekman är möjligt/tillåtet att göra själv?
Tillåtet är det inte. Vad som är möjligt beror på din kunskapsnivå.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur fiungerar det då?

Uttaget myttjar bara en fas av tre som finns i anslutningsdosan. Så kör man tvättmaskin och tumlare där så går det inte så bra om de är igång samtidigt. De drar för myclket ström tillsammans för säkringen.
Som jag svarade tidigare kommentar så glappar de. Stoppar man i en kontakt får man ström i nån sekund bara sen dör maskinen.

Ja precis därför jag inte vill ha ett dubbelt uttag där längre. Vill göra om det till ett enda där jag bara kopplar i tvättmaskinen.

H Herr Vedpanna skrev:
De fungerar inte. Glappar bara till lite snabbt när man stoppar in en kontakt. Sen är jag osäker på om det klarar att ha både tvätt och torktumlare ikopplat (och igång) på samma gång så det var därför jag tänkte ett uttag
Men om du endast kopplar in ett uttag där så får du samma problem som nu att det blir för hög belastning för säkringen. Ska du kunna använda båda samtidigt måste du koppla så att två av faserna används, om det finns 2-vägsuttag där det går vet jag inte men annars är det att koppla maskinerna direkt på plintarna eller två separata uttag som gäller. Detta är dock behörighetskrävande arbete så att du vet

BirgitS
H Herr Vedpanna skrev:
Som jag svarade tidigare kommentar så glappar de. Stoppar man i en kontakt får man ström i nån sekund bara sen dör maskinen.
Det är nog enklare att åtgärda glappet än att göra om allt.

• Gilla
Bondrnesn och 3 till
  • Laddar…
tommib
Öppna uttagen istället så får man se hur det ser ut där.

Om du verkligen bara vill ha ett enkeluttag är det lätt också men det verkar dumt att byta om uttaget inte är trasigt. Jag skulle alla gånger satt upp tre uttag där, ett per fas. Man vet aldrig när man behöver ett till.

• Gilla
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
H Herr Vedpanna skrev:
Jag är helt ny på detta och undrar egentligen om detta som vanlig lekman är möjligt/tillåtet att göra själv?
Det är tillåtet för en lekman att byta det befintliga uttaget till ett nytt på samma plats. Men du får inte ta bort det och sätta ett nytt över dosan.

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
A
Två st utanpåliggande uttag under anslutningsdosan istället för att byta ut dosan mot ett dubbelt uttag.

Undrar hur man tänkte där. Fin åverkan i ytskiktet.

• Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Öppna uttagen istället så får man se hur det ser ut där.

Om du verkligen bara vill ha ett enkeluttag är det lätt också men det verkar dumt att byta om uttaget inte är trasigt. Jag skulle alla gånger satt upp tre uttag där, ett per fas. Man vet aldrig när man behöver ett till.
Såhär ser det ut inuti uttagen

• Inre komponenter av ett öppet lamputtag med kablar i olika färger och metalldelar synliga.
    Skapa konto
Ser bränt ut.
Öppen väggkontakt med exponerade kablar och brännmärken markerade med röd cirkel.
Skapa konto

• Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är tillåtet för en lekman att byta det befintliga uttaget till ett nytt på samma plats.
Kuggfråga. Får man byta det befintliga uttaget mot ett nytt på samma plats med separat brunnständning från olika faser?

tommib
Nej, det är att modifiera installationen eftersom du måste byta till en fyrledad kabel.

Men jag vet vad jag skulle gjort...

TS, uttaget är bränt och behöver bytas. Välj ett uttag av god kvalitet (jag gillar Elko men Schneider är också bra). Välj gärna ett dubbeluttag med separata brunnar, som det ovan. Då kan du, om du vill vara kriminell, byta kabeln till en fyrledare också och få med dig två faser ut från kopplingsdosan.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.