Dubbbel kronbrytare. Byter ut en gammal med sliten plast till en ny fräsch. Hur kopplar jag kablarna i den nya för att få samma funktion?
Dubbla kronbrytare, en gammal och en ny, med synliga kablar för byte och koppling i en vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbla strömbrytare hålls i handen bredvid en öppning i väggen med synliga elkablar och en gammal strömbrytare.
Skapa konto

Du har ju tydliga kopplingsscheman på båda.

Ingående fas är märkt med L. Utgående tändtrådar är märkta med pilar. Så det är bara att koppla trådarna till samma märkningar på den nya brytaren.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Pilen som går runt i 180 grader från ena brytarsymbolen, den förstår jag mig inte på, den passerar ju 2st x också

Precis, den passerar X och är inte ansluten till dem. X är blindplintar.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
Koncentrera dig på vad som är kopplat till L och pil ut så kommer det att bli bra.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Tack för hjälpen nu känner jsg mig trygg med att koppla den nya brytaren, och uppfyller ju därmed elsäkerhetsverkets krav,vilket jsg inte gjorde för 10min sen! God Jul!

• Gilla
Klammerslammer och 1 till
  • Laddar…
Elektrisk komponent i handen, med kopparkontakter och gröna plastdelar i bakgrunden.
Skapa konto

Happ, tabbade mig och tog isär mockapolängen lite mycket och dessa klirrade i golvet. Nån som vet hur de ska sitta?

Du får även göra om inkopplingen, ser inte så bra ut det där, alldeles för mycket synlig koppar.

• Gilla
Rixmupp
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Du får även göra om inkopplingen, ser inte så bra ut det där, alldeles för mycket synlig koppar.
Det är för att jag tagit isär mockapolären ett steg längre, tråden går perfekt längd in med höljet jag tagit av på plats

Men varför öppnade du upp höljet?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Du får köpa en ny brytare
Inte lönt att försöka fixa den gamla

• Gilla
fatbomba och 3 till
  • Laddar…
K
V varpan1 skrev:
[bild]
Happ, tabbade mig och tog isär mockapolängen lite mycket och dessa klirrade i golvet. Nån som vet hur de ska sitta?
Hur lyckades du bryta upp den sådär? 😅
Får du överhuvudtaget ihop den igen?
Jag hade nog köpt en ny, och sen våldat lite mindre.

V varpan1 skrev:
Om ingenting är brutet går det säkert att sätta ihop den men det kan vara lite pyssligt. De "runda plupparna" på koppardelarna är kontaktytor och skall möta likadana på de andra metalldelarna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det var mycket enkelt att ta isär, kändes som att man skulle kunna göra det utan totalhaveri! Var bara att försiktigt och lite trycka ut de vita öronen, hålen i dessa satt över en upphöjning i den gröna plasten, som en extremt vanlig clips-modell för att fästa två saker i varandra. Gjorde det för att få hela mockapolären lite mindre så att den skulle gå igenom ramen, hade nämligen glömt trä trådarna genom ramen innan alla fästes. Kändes enklare att göra så här än att ta loss alla trådar igen.. Närbild av vit plastkomponent med clips-fästen, delvis monterad på grå bas, hålls i en hand mot en beige bakgrund.
Skapa konto
Närbild av en genomskinlig plastdel med synliga gröna och vita komponenter, del av en plastförpackning eller teknisk utrustning.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.