Har en bastu från 80-talet (?) Tylö som där jordfelsbrytare löser ut ibland. Läst en del trådar om fenomenet och att det kan vara fukt som ansamlats när den stått oanvänd. I vårt fall dryga två år.
Har ett reglage för av/på och ett för temp. Om man stänger av den utan att först sänka tempen, vänta 20-30sek och sedan av så löser jordfelsbrytare ut när man vrider på av-reglaget. En slump eller en koppling som behöver dras åt bättre? Har inte provat hälla vatten på stenarna än för att se om den löser ut även då.
Gissar att nya aggregat är betydligt strömsnålare så kanske värt att investera i ett sådant på sikt eller?
Tack
F
Har ett reglage för av/på och ett för temp. Om man stänger av den utan att först sänka tempen, vänta 20-30sek och sedan av så löser jordfelsbrytare ut när man vrider på av-reglaget. En slump eller en koppling som behöver dras åt bättre? Har inte provat hälla vatten på stenarna än för att se om den löser ut även då.
Gissar att nya aggregat är betydligt strömsnålare så kanske värt att investera i ett sådant på sikt eller?
Tack
F
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ett bastuaggregat har 100% verkningsgrad, all tillförd elenergi blir värmeenergi.
Skillnaden mellan två aggregat på olika effekt är att det aggregat med lägst effekt tar längre tid att värma upp bastun med än den med höst effekt.
Det aggregat med högst effekt kommer att dra högre ström momentant men genomsnittsströmförbrukningen kommer vara samma.
Däremot så kommer temperaturen i bastun att pendla med större svängning med det kraftfulla aggregat jämfört med det klena.
Skillnaden mellan två aggregat på olika effekt är att det aggregat med lägst effekt tar längre tid att värma upp bastun med än den med höst effekt.
Det aggregat med högst effekt kommer att dra högre ström momentant men genomsnittsströmförbrukningen kommer vara samma.
Däremot så kommer temperaturen i bastun att pendla med större svängning med det kraftfulla aggregat jämfört med det klena.
Fyllde på med nya stenar som saknades och la dessa över hela. Är rookie inom detta.
Troligtvis löste överhettningsskyddet ut pga detta så nu värmer den inte alls. Någon som vet hur man kommer åt detta på en Tylö typ 8e gissningsvis från 1982. Står 1182 på etiketten. Lossar man plåten underifrån och sedan ser man den, trycker på knappen eller hur gör man?
Tack!
Troligtvis löste överhettningsskyddet ut pga detta så nu värmer den inte alls. Någon som vet hur man kommer åt detta på en Tylö typ 8e gissningsvis från 1982. Står 1182 på etiketten. Lossar man plåten underifrån och sedan ser man den, trycker på knappen eller hur gör man?
Tack!
HejF donfrimano@hotmail.com skrev:
Jag har en tylö bastu från 1982
Temp är kall
Är det överhettning skyddet som löser ut?
Men den lampan lyser?
Mvh /Per-Johan Hedström
P P-jh skrev:
Är det någon som vet ?P P-jh skrev:
överhettning, timer eller temp?
Nu vet vi inte vilken modell det är, här är ett kopplingsschema över en enkel modell av bastuaggregat, där det är timer, temperaturvred och överhettningsskydd.
Utav detta så ser man att indikeringslampan lyser så fort timern är på.
För att elementen i aggregatet ska ge värme så måste både termostaten och överhettningsskyddet vara ”till”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utav detta så ser man att indikeringslampan lyser så fort timern är på.
För att elementen i aggregatet ska ge värme så måste både termostaten och överhettningsskyddet vara ”till”.
Typen är Tylö 8 MP 8KW 380V 1182Demmpa skrev:
Nu vet vi inte vilken modell det är, här är ett kopplingsschema över en enkel modell av bastuaggregat, där det är timer, temperaturvred och överhettningsskydd.
[bild]
Utav detta så ser man att indikeringslampan lyser så fort timern är på.
För att elementen i aggregatet ska ge värme så måste både termostaten och överhettningsskyddet vara ”till”.
Hur fungera överhettningsskyddet?
Mvh/Per-Johan
Vad gör den knappen? Funderar på om brorsan har samma problem. Hans JFB löser dock direkt när han sätter på aggregatet.F Fredde557 skrev:
Hej
Har samma problem. Var hittar jag knappen för återställning?
/Martin
Har samma problem. Var hittar jag knappen för återställning?
/Martin
Kan sitta på baksidan, under, innanför någon plåt, etc.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tylo-cc20-kontrollenhet-startar-ej-aggregatet.473523/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bastuaggregatet-dott-tylo.436205/
https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-pa-bastuaggregat.247727/
https://www.byggahus.se/forum/threads/tylo-cc20-kontrollenhet-startar-ej-aggregatet.473523/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bastuaggregatet-dott-tylo.436205/
https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-pa-bastuaggregat.247727/

