Har en bastu från 80-talet (?) Tylö som där jordfelsbrytare löser ut ibland. Läst en del trådar om fenomenet och att det kan vara fukt som ansamlats när den stått oanvänd. I vårt fall dryga två år.
Har ett reglage för av/på och ett för temp. Om man stänger av den utan att först sänka tempen, vänta 20-30sek och sedan av så löser jordfelsbrytare ut när man vrider på av-reglaget. En slump eller en koppling som behöver dras åt bättre? Har inte provat hälla vatten på stenarna än för att se om den löser ut även då.

Gissar att nya aggregat är betydligt strömsnålare så kanske värt att investera i ett sådant på sikt eller?

Tack
F
 
Ett nytt aggregat med samma effekt som ditt gamla drar samma mängd energi. Att byta aggregat för att spara ström fungerar ej. Däremot låter det som ditt gamla har något överledningsfel i värmeslingorna.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Ett bastuaggregat har 100% verkningsgrad, all tillförd elenergi blir värmeenergi.

Skillnaden mellan två aggregat på olika effekt är att det aggregat med lägst effekt tar längre tid att värma upp bastun med än den med höst effekt.
Det aggregat med högst effekt kommer att dra högre ström momentant men genomsnittsströmförbrukningen kommer vara samma.

Däremot så kommer temperaturen i bastun att pendla med större svängning med det kraftfulla aggregat jämfört med det klena.
 
Fyllde på med nya stenar som saknades och la dessa över hela. Är rookie inom detta.
Troligtvis löste överhettningsskyddet ut pga detta så nu värmer den inte alls. Någon som vet hur man kommer åt detta på en Tylö typ 8e gissningsvis från 1982. Står 1182 på etiketten. Lossar man plåten underifrån och sedan ser man den, trycker på knappen eller hur gör man?
Tack!
 
Besvarar mitt eget inlägg, kanske hjälper någon i framtiden.
Röd knapp för temperaturskydd satt på baksidan av aggregatet. Hade lyckats missa denna. Nu verkar den fungera igen. Väldigt skönt
 
  • Gilla
amatrav och 2 till
  • Laddar…
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Besvarar mitt eget inlägg, kanske hjälper någon i framtiden.
Röd knapp för temperaturskydd satt på baksidan av aggregatet. Hade lyckats missa denna. Nu verkar den fungera igen. Väldigt skönt
Hej
Jag har en tylö bastu från 1982
Temp är kall
Är det överhettning skyddet som löser ut?
Men den lampan lyser?
Mvh /Per-Johan Hedström
 
  • En äldre rödfärgad Tylö bastuaggregat med stenar och kontrollpanel, röd lampa lyser vid foten, i en bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P P-jh skrev:
Hej
Jag har en tylö bastu från 1982
Temp är kall
Är det överhettning skyddet som löser ut?
Men den lampan lyser?
Mvh /Per-Johan Hedström
P P-jh skrev:
Hej
Jag har en tylö bastu från 1982
Temp är kall
Är det överhettning skyddet som löser ut?
Men den lampan lyser?
Mvh /Per-Johan Hedström
Är det någon som vet ?
överhettning, timer eller temp?
 
Nu vet vi inte vilken modell det är, här är ett kopplingsschema över en enkel modell av bastuaggregat, där det är timer, temperaturvred och överhettningsskydd.
Elektriskt kopplingsschema för bastuaggregat med indikeringslampa och temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utav detta så ser man att indikeringslampan lyser så fort timern är på.
För att elementen i aggregatet ska ge värme så måste både termostaten och överhettningsskyddet vara ”till”.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu vet vi inte vilken modell det är, här är ett kopplingsschema över en enkel modell av bastuaggregat, där det är timer, temperaturvred och överhettningsskydd.
[bild]
Utav detta så ser man att indikeringslampan lyser så fort timern är på.
För att elementen i aggregatet ska ge värme så måste både termostaten och överhettningsskyddet vara ”till”.
Typen är Tylö 8 MP 8KW 380V 1182
Hur fungera överhettningsskyddet?
Mvh/Per-Johan
 
P P-jh skrev:
Typen är Tylö 8 MP 8KW 380V 1182
Hur fungera överhettningsskyddet?
Mvh/Per-Johan
Jag tror att överhettningsskyddet eller temperatur-reglaget är problemet.
Jag kommer ihåg att jordfelsbrytare löser ut ibland när man vrider med Temp-reglaget.
 
P P-jh skrev:
Jag tror att överhettningsskyddet eller temperatur-reglaget är problemet.
Jag kommer ihåg att jordfelsbrytare löser ut ibland när man vrider med Temp-reglaget.
Det var överhettningsskyddet som hade löser ut.
Tack för hjälpen "Demmpa" med kopplings-schema!
 
F Fredde557 skrev:
Besvarar mitt eget inlägg, kanske hjälper någon i framtiden.
Röd knapp för temperaturskydd satt på baksidan av aggregatet. Hade lyckats missa denna. Nu verkar den fungera igen. Väldigt skönt
Vad gör den knappen? Funderar på om brorsan har samma problem. Hans JFB löser dock direkt när han sätter på aggregatet.
 
När överhettningsskyddet löser ut så måste man återställa det manuellt och det gör man genom att trycka in knappen. Knappen kan vara väldigt trög att trycka in.
 
  • Gilla
jojjew
  • Laddar…
Hej
Har samma problem. Var hittar jag knappen för återställning?
/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.