H Håbbe01 skrev:
Bryter du din bruna ledare så stängs kortet av, du skall bryta den grå isåfall så stänger du av värmaren
Den bruna bör således gå till 0 på Shelly då hela bad stängs ner. Skall mäta på faserna och värmare, samtidigt kolla puls effektmätare.

Känns tryggt med lite guidning, återigen tack!!

pacman42 pacman42 skrev:
Enklast är ju att mäta på kretskortet för att se om det är spänning till elementet.
Mäter jag då mellan HTR1 och HTR2? Det skall då vara samma som att mäta mellan blå och grå? Om det nu fungerar som tänkt.

B burton skrev:
Den bruna bör således gå till 0 på Shelly då hela bad stängs ner. Skall mäta på faserna och värmare, samtidigt kolla puls effektmätare.
Faserna är ju namngivna L1, L2 och L3 på såväl elcentral som Shelly och spabad. Det är inte fel att korsa dem så att L3 från centralen går till L1 på badet. Så du behöver inte flytta några anslutningar. Vad du behöver göra är att länka ihop dem så att du vet vilken fas på Shelly som motsvarar L1 på spabadet.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Faserna är ju namngivna L1, L2 och L3 på såväl elcentral som Shelly och spabad. Det är inte fel att korsa dem så att L3 från centralen går till L1 på badet. Så du behöver inte flytta några anslutningar. Vad du behöver göra är att länka ihop dem så att du vet vilken fas på Shelly som motsvarar L1 på spabadet.
Yes, jag börjar med det med hopp om att en av faserna släcker värmaren.

B burton skrev:
Mäter jag då mellan HTR1 och HTR2? Det skall då vara samma som att mäta mellan blå och grå? Om det nu fungerar som tänkt.
Mät not nollan.

lysdioden som indikerar heat on drivs ju av kretskortet, som får ström från fas 3. Det är nog det som lurar dig. D v s den lysdioden kommer fortsätta lysa även när du kopplat bort fas1

B bhus2021 skrev:
lysdioden som indikerar heat on drivs ju av kretskortet, som får ström från fas 3. Det är nog det som lurar dig. D v s den lysdioden kommer fortsätta lysa även när du kopplat bort fas1
Så kan det vara, trodde nog i min enfald att den skulle sluta lysa när värmaren var bortkopplad. Nu skall jag gå ut å mäta.

Efter lite mätande så är det mycket riktigt så som flera av er påpekat att fas 1 på kortet är kopplat till fas 2 på Shelly. Fas 3 på kortet är fas 0 på Shelly.

Med badet på med alla faser så går pumpar och värmare. Stänger jag fas 2 på Shelly så kopplas värmaren bort , dioden på display lyser fortsatt som mycket riktigt påpekats.

Frid och fröjd och badet fungerar som tänkt, dvs jag kan själv styra när värmaren går och pumpar kan gå konstant.

Stort tack för alla kommentarer!

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.