Hej, vilket borr föredrar / använder ni vid dragning av tomrör 16 mm genom träreglar?
Jag har några att dra igenom och endast undantag när det går att dra bakom hos mig.
För att undvika frågan om jag får dra rör eller inte så kan vi säga att det är högtalarkabel som ska dras i rören.
Med vänlig hälsning,
Rickard

• Under konstruktion med fönster och isolering synlig. Rum inomhus med träreglar och synligt byggmaterial, klart väder utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En 18 mm Irwin borr.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En 18 mm Irwin borr.
Hmm, det jag använder… spiral varianten, hade hoppats på något bättre.

K
riob riob skrev:
Hmm, det jag använder… spiral varianten, hade hoppats på något bättre.
Borde funka skitbra, om stålet är ok.

• Bosch 18 mm självspännande flatfräsborr för mjukt trä och spånskiva, med texten "EXPERT" på skaftet.
    Skapa konto
Vad är det som är dåligt med borren du har?
Jag kör med vanlig centrumborr ett par mm större än slangen.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Den här typen har jag aldrig provat.
Kanske ett alternativ, men bättre?
Tveksamt.
Då hade nog alla elektriker använt det.

• Tre blåa spiralborr från Irwin Blue Groove för trä i storlekar 20-25 mm, synliga på en webbshopssida med produktinformation.
    Skapa konto
Med en "vanlig" flat Irwing så är det bara att dra några drag med en fil så blir den som ny sedan man borrat i en spik/skruv.

• Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
K
E elmont skrev:
Med en "vanlig" flat Irwing så är det bara att dra några drag med en fil så blir den som ny sedan man borrat i en spik/skruv.
Men när man borrar en dj-a massa hål, särskilt över axelhöjd, är det ju rätt skönt med de självgängande.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Ett ny filat bladborr 18 mm är vinnare. Det bästa var att det fanns några att välja på. Har inte gett mig på att fila Irwin spiralborren ännu.

riob riob skrev:
Ett ny filat bladborr 18 mm är vinnare. Det bästa var att det fanns några att välja på. Har inte gett mig på att fila Irwin spiralborren ännu.
En Irwin borr är för mig synonymt med flatborr, det var namnet jag en gång på stenåldern fick lära mig. Sedan har det kommit div modeller av samma fabrikat men det är Flatborren som gäller.

• Gilla
  • Wow
riob och 2 till
  • Laddar…
K
E elmont skrev:
En Irwin borr är för mig synonymt med flatborr, det var namnet jag en gång på stenåldern fick lära mig. Sedan har det kommit div modeller av samma fabrikat men det är Flatborren som gäller.
Eller centrumborr.
Tre namn på samma typ av borrstål.
Alla elektriker jag träffat kallar det av någon anledning Irwinborr. Oavsett ålder.

• Centrumspetsborr från Irwin, 10 mm storlek, med skarp spets och stålskaft, visas liggande på en vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Använder alltid centrumborr, billigt och enkelt. Kan bytas så fort dom blir slöa eftersom dom är billiga.

E elmont skrev:
Självklart. Precis som en Skilsåg och Tremco. Sedan har vi ju Vespa, JEEP, etc.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sedan har vi ju Vespa, JEEP, etc.
I byggsammanhang tänker jag att Fein, Hilti, Talmeter, Hole in one och Festool osv är mer relevanta exempel på varumärken som gett namn åt ett dominerande verktyg.

F fribygg skrev:
I byggsammanhang tänker jag att Fein, Hilti, Talmeter, Hole in one och Festool osv är mer relevanta exempel på varumärken som gett namn åt ett dominerande verktyg.
Vi kanske tillhör olika generationer. När jag var i byggsvängen "Tremkade" man när man fogade mjukfog och en cirkelsåg benämndes "Skilsåg". Fein, Festool och Hole in one, var då helt okända märken.

• Gilla
frepet94
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.