1 715 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Har VP rör någon annan funktion är underlätta dragningen?
Sida 1 av 3
När man bygger en ny vägg brukar man dra in VP rör i plast för att sedan dra elkablarna i, men är det nödvändigt egentligen? Började riva i ett gammalt hus och upptäckte att det kan gå bra att ordna kanaler för elkablar mellan virket, panelen eller sockel. Så funderar på om man kan dra kablarna där istället, känns lika enkelt. Eller är det något jag missar?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Röret är det andra lagret isolering. Man använder normalt enkelisolerad tråd ex. ”fk” i dold installation. Har du bara ett lager isolering så skall man se det som oisolerat. Och lagret isolering skall uppfylla krav på isolation, brandtröghet, åldrande osv. Så en kanal av trä duger inte.
Skydd mot skruv och spik. Lätt att dra. Lätt att trådabom. Ganska brandsäkert, dels inte lättantändligt, dels inte så lätt att få syre från omgivningen. Agerar dubbelisolering (annars måste du dra dubbelisolerad kabel).
Skyddar ju kablarna mot mycket. Till exempel möss som gnagar. Ska du någon gång dra nya kablar så är det ju 1000 ggr lättare i ett rör än mellan virke och sånt.G Grevlingen skrev:När man bygger en ny vägg brukar man dra in VP rör i plast för att sedan dra elkablarna i, men är det nödvändigt egentligen? Började riva i ett gammalt hus och upptäckte att det kan gå bra att ordna kanaler för elkablar mellan virket, panelen eller sockel. Så funderar på om man kan dra kablarna där istället, känns lika enkelt. Eller är det något jag missar?
Ditt inlägg kom efter jag skrivit mitt, men ändå tydligen före...H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag redigerade ett par tappade bokstäver.
Tack, men om man inte drar ledningen inne i väggen utan mellan timmrerstockarna som är runda och lämnar stora "kanaler" till innerpanelen. Behövs det någon isolering då för då ligger den ju inne i husets insida så att säga?
Kabel kan du nog dra så, frågan är om/ hur du fixar genomspikningsskydd?G Grevlingen skrev:
Fördragen slang är rätt smidigt och bör kunna användas istället för kabel i ditt installationsfall.
Nästa ägare... inte ens tänkt den tanken. Huset har gått i arv en massa generationer så det får vi berätta för barnen. Det är iaf fall lättare att dokumentera än otydliga foton på rör på okänd höjd som går i slalom inne i väggen. Ett annat alternativ är utanpåliggande som det var i generationen före.F fribygg skrev:
Vad vill du vinna med att utesluta rören?
Det finns en variant med kabel i vägg, notera kabel, inte FK/FQ, under vissa förutsättningar men den används aldrig, fördelarna med tråd i rör överväger.
En glömd ledare, en tråd som går av och liknande gör att man måste riva i väggen eller spika utanpå med kabelalternativet.
Lägg rör, fördelarna har visat sig överväga sedan 1920-talet.
Det finns en variant med kabel i vägg, notera kabel, inte FK/FQ, under vissa förutsättningar men den används aldrig, fördelarna med tråd i rör överväger.
En glömd ledare, en tråd som går av och liknande gör att man måste riva i väggen eller spika utanpå med kabelalternativet.
Det är en tvåhundra år gammal vägg av timmer. Försök att dra några rör inne i en stock 😉Fotografen skrev:
Vad vill du vinna med att utesluta rören?