Har hyrt en megger, jag får maxvärde 999 mellan ledare och jord på 1000v.

Sen resistansmäta, fick jag fram 43,5 mellan dem 2 ledarna, bör stämma, inte räknat än vad jag bör ha, hur mäter jag effekt lättast? Jag har en 230v elmätare stickpropp.

• Gilla
reez
  • Laddar…
43.5 vadå, ohm? P = U²/R ger ca 1.2 kW. Om det är rimligt går inte att svara på utan att veta typ av värmekabel, ev längd och dess förväntande effekt. Ett "kallt" mätvärde kan också skilja sig mot ett varmt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
43.5 vadå, ohm? P = U²/R ger ca 1.2 kW. Om det är rimligt går inte att svara på utan att veta typ av värmekabel, ev längd och dess förväntande effekt. Ett "kallt" mätvärde kan också skilja sig mot ett varmt.
De var ohm märke på symbolen, inte frågan riktigt, det går ej att räkna ut förväntad resistans utan att effektmäta först med tanke på att det är lösmeter samt självreglerande kabel.

Vad har du för jordfelsbrytare installerad?

E EyEr0n skrev:
Vad har du för jordfelsbrytare installerad?
Har ej kopplat in något i elen än, har en 40a 30ma brytare innan proppskåpet

Jag frågade en cert elektriker och enligt han är det jordfel, men allt jag läser säger att resistansen ska vara obegränsad dvs ingen kontakt mellan jord och ledare, misstänker att han skojar, eller?

J jesper--- skrev:
Jag frågade en cert elektriker och enligt han är det jordfel, men allt jag läser säger att resistansen ska vara obegränsad dvs ingen kontakt mellan jord och ledare, misstänker att han skojar, eller?
Meggar du mellan ledare och skärm med 500V testström skall du ha minst 100 000 ohm per 100V testström dvs 0,5 Megaohm.

E EyEr0n skrev:
Meggar du mellan ledare och skärm med 500V testström skall du ha minst 100 000 ohm per 100V testström dvs 0,5 Megaohm.
Detta verkar ju vara rätt fel. För det första är 500 V en testspänning och ingen testström. För det andra är resistansen inte beroende av testströmmen/testspänningen. För det tredje är resistansen mellan ledare och jord beroende av kabellängden och den ingår ju inte i din beräkning. Din certifierade elektriker verkar inte heller veta vad han pratar om. Undrar om det är samma som mätte min installerad golvvärmekabel, han var en riktig nolla.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta verkar ju vara rätt fel. För det första är 500 V en testspänning och ingen testström. För det andra är resistansen inte beroende av testströmmen/testspänningen. För det tredje är resistansen mellan ledare och jord beroende av kabellängden och den ingår ju inte i din beräkning. Din certifierade elektriker verkar inte heller veta vad han pratar om. Undrar om det är samma som mätte min installerad golvvärmekabel, han var en riktig nolla.
Testspänning menar jag givetvis.

J jesper--- skrev:
med tanke på att det är lösmeter samt självreglerande kabel.
Det går inte att Ohm-mäta en självreglerande V-kabel bara ett värde mot jord och det ska oändligt som vanligt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går inte att Ohm-mäta en självreglerande V-kabel bara ett värde mot jord och det ska oändligt som vanligt.
Snackar du isolationsprov eller vanlig ohm test? Fick 999mohm mellan ledarna ihop och jord med 1000v

Isolation mot jord ska vara 100 Mohm per volt minst, det med ohm mellan fas och noll går inte att mäta.

Bästa svaret

J jesper--- skrev:
Snackar du isolationsprov eller vanlig ohm test? Fick 999mohm mellan ledarna ihop och jord med 1000v
Det du beskriver i tråden pekar på att du både mätt rätt och fått ok resultat. Isolationsmätningen ska normalt ge max utanför instrumentets mätområde precis som du fick. Samma med resistansmätningen den ger en vink om att det är ok även om du nu har en självbegränsande parallellresistiv typ. Ska du få bättre uppfattning om den mätningen får du utgå från databladet och din kalla temp samt längd. Bäst kan du senare mäta strömmen i drift och när den är i balans termiskt så ser du att det matchar dina effektuppgifter för den.

• Gilla
kakeljanne och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Isolation mot jord ska vara 100 Mohm per volt minst, det med ohm mellan fas och noll går inte att mäta.
Kan du förklara enheten Mohm per Volt? Ohm är ju definierat som Volt/Ampere. Då skulle ju Mohm per Volt motsvara Ampere. Någonting är fel här.

T Thomas_Blekinge skrev:
ditt andra påtalande är felaktigt. Högre spänning/ström kräver större avstånd för att inte få kontakt. Så om du meggar en pryl med tveksamt jordfel kan du få utslag på isolationsmätning om du kör med 500v istället för 250v.
I det tredje så är resistans mellan "ledare och jord" (antar du menar mellan slingan och jordledaren? ) kabellängd är oväsentlig här för resistansen däremellan bör vara oändlig och är den inte det är slingan kass och då spelar ingen roll hur lång kabeln är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.