Hur ser den samlade internet-kunskapen på att koppla in ett enfas elverk i reservkraftsintaget?
Det är för att kunna få el till lyse, kylskåp och andra små förbrukare vid strömavbrott.
Alla trefas-förbrukare kommer att stängas av på minibrytarna.
Reservkraftsintaget är modellen som även bryter nollan. Eget jordtag finns givetvis.
Elverket har inverter med husvagns-kontakt (cee) för att inte kasta om nolla och fas.
Jfb och 10a säkring som bryter fas och nolla monteras mellan intag och elverk.
Vinsten blir att jag kan köra ett mindre elverk = bensinsnålare. Ska jag köpa ett större verk så tar det ca 4x mer än ett litet trots att jag inte behöver det egentligen. Stor skillnad på om 100 liter bensin räcker 100 timmar eller 25...
Åsikter på detta?
Det är för att kunna få el till lyse, kylskåp och andra små förbrukare vid strömavbrott.
Alla trefas-förbrukare kommer att stängas av på minibrytarna.
Reservkraftsintaget är modellen som även bryter nollan. Eget jordtag finns givetvis.
Elverket har inverter med husvagns-kontakt (cee) för att inte kasta om nolla och fas.
Jfb och 10a säkring som bryter fas och nolla monteras mellan intag och elverk.
Vinsten blir att jag kan köra ett mindre elverk = bensinsnålare. Ska jag köpa ett större verk så tar det ca 4x mer än ett litet trots att jag inte behöver det egentligen. Stor skillnad på om 100 liter bensin räcker 100 timmar eller 25...
Åsikter på detta?
Champion 2200W Inverterelverk The Mighty Atom.
https://www.hylte-lantman.com/champ...U2uFnaeIZqJ2OCGQ6O7Xy8Wp_0_ATTvMaArkPEALw_wcB
https://www.hylte-lantman.com/champ...U2uFnaeIZqJ2OCGQ6O7Xy8Wp_0_ATTvMaArkPEALw_wcB
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Innebär detta att huset är matat med TN-S ifrån mätarskåpet (där intaget sitter)?L Lasrberglund skrev:
Vad vet du om skyddsjorden ifrån elverket - är det en fungerande skyddsjord som bryter elverkets säkring vid ett isolationsfel mot skyddsjord? Eftersom du vill sätta en separat JFB så verkar inte elverket ha en inbyggd JFB som den borde ha om det har en fungerande skyddsjord. Jag tror att din JFB kommer att blir verkningslös. Märkligt dock med ett CEE216-uttag på verket.
Om intaget är i sin ordning så är N-PE byglade vid intaget. Det är det allra viktigaste som du kanske behöver kontrollera.
Och den säkring du avser att montera ska redan finnas i intaget samt i elverket.
Så har du ett korrekt intag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Intaget är dimensionerat med en standard 16a cee hane och 16a minibrytare som det ska vara.
PEN delas innan manöverbrytaren i PE och N varvid N går via manöverbrytaren. PE obruten.
Varför fungerar inte jfb?
Att jag sätter extra snabb 10a säkring är för att skydda verket och inte riskera överbelastning i neutralen när jag kör alla tre faser "samtidigt"genom en 2.5mm2 kabel.
PEN delas innan manöverbrytaren i PE och N varvid N går via manöverbrytaren. PE obruten.
Varför fungerar inte jfb?
Att jag sätter extra snabb 10a säkring är för att skydda verket och inte riskera överbelastning i neutralen när jag kör alla tre faser "samtidigt"genom en 2.5mm2 kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Så, matas ditt hus med TN-C eller TN-S från intaget? Det låter som TN-C.
Sitter bygeln på plats i intaget?
Elverket har en inbyggd säkring som ska skydda elverket. Det är väl inte fel att sätta en extra säkring för det. Frågan är om verket förmår att lösa en 10 A, kanske en B10A. Det står ingenting om kortslutningsström i specen.
Elverket har av allt att döma en flytande skyddsjord (inte flytande nolla som de skriver). En JFB är därför verkningslös eftersom det inte kommer att löpa någon felström mot skyddsjord. En JFB efter intaget där du skapar TN-S är däremot i funktion, om inte i mätarskåpet så i elcentralen.
Sitter bygeln på plats i intaget?
Elverket har en inbyggd säkring som ska skydda elverket. Det är väl inte fel att sätta en extra säkring för det. Frågan är om verket förmår att lösa en 10 A, kanske en B10A. Det står ingenting om kortslutningsström i specen.
Elverket har av allt att döma en flytande skyddsjord (inte flytande nolla som de skriver). En JFB är därför verkningslös eftersom det inte kommer att löpa någon felström mot skyddsjord. En JFB efter intaget där du skapar TN-S är däremot i funktion, om inte i mätarskåpet så i elcentralen.
Inkommande är tn-c. Det delas innan intaget till tn-s. Intaget bryter även nollan.
Blev nog bara så.
Dvärgbrytaren 3x16 och överspänningsskydd äet går inte via reservkraften. Det är en stuga på gården som inte behöver reservkraft.