4 082 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Hjälp med att identifiera elanslutning i mitt hus
Den är i frånläge på dina bilder så vad den nu än varit till för är det inte aktivt nu. Som flera skriver är det troligaste en brytare för oljeeldning i princip en "brandkårsbrytare" placerad vid ingång till pannrum och inte direkt invid pannan.N Nifa skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Det beror på vad du menar med aktiv. När jag flyttade in gick jag igenom alla säkringar och hade en som jag inte blev klok på vad den säkrade av, tills jag mätte inne i brytaren i pannrummet. Man hade bara kopplat ur pannan men lämnat elen in i brytaren. Så det kan vara värt att kolla så att den inte fortfarande är aktiv.N Nifa skrev:
Stort tack för alla svar idag! Då vet jag vad den är till för.
Kommer att låta den vara där den är - den får bli en del av vägg-inventariet.
Men jag tänker på säkringarna: Kan det vara nummer 13 i ordningen som den är kopplad på?
Kommer att låta den vara där den är - den får bli en del av vägg-inventariet.
Men jag tänker på säkringarna: Kan det vara nummer 13 i ordningen som den är kopplad på?
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Antagligen. Bra att veta att du har en oanvänd grupp om du behöver el till någonting. I mitt fall passade det perfekt att sätta strömbrytaren till pumpen för dräneringen på den grupp som var oanvänd.
Hur kan det komma sig att du hittat denne plötsligt en julafton?N Nifa skrev:
Å en sån fin förteckning i #19 ❤️
Man håller isär begreppen grupp respektive plats på ett korrekt sätt, men båda är angivna och framgår tydligt.
En intressant detalj är att äldre cirkulationspumpar ofta hade trefasmotorer trots sin låga effekt. Bra vridmoment vid eventuell kärvande start, och inga kondensatorer som kunde gå sönder. Underbart 🫶
Man håller isär begreppen grupp respektive plats på ett korrekt sätt, men båda är angivna och framgår tydligt.
En intressant detalj är att äldre cirkulationspumpar ofta hade trefasmotorer trots sin låga effekt. Bra vridmoment vid eventuell kärvande start, och inga kondensatorer som kunde gå sönder. Underbart 🫶
Har en exakt likadan i källaren. Kabeln från den hängde avklippt i taket, den var till oljepannan som togs bort 2012. När jag tog tag i att renovera det rummet märkte jag att det var 400 volt på den avklippta kabeln. Förra ägaren hade inte ens tagit ur säkringarna. Det hade mest troligt varit i så i 10 år tills jag flyttade in 2022.
Nu agerar den klädhängare.
Nu agerar den klädhängare.
Klicka här för att svara